به گزارش پارس به نقل از مهر، سیدعلی حسینی در مورد توقف نماد معاملاتی شرکت های پالایشی گفت: سازمان بورس و اوراق بهادار علاوه بر سهامداران فعلی شرکت ها، همزمان به سهام داران بالقوه نیز توجه دارد تا اطلاعات شفافی را برای آنها فراهم کند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: عمده مشکل در بحث نمادهای پالایشی این است که شرکت های فعال در این صنعت باید قبل از ورود به بازار سرمایه، یکسری روابط مالی، فنی و مدیریتی توسط مقامات وزارت نفت مدون می شد تا این شرکت ها آماده ورود به بازار سرمایه شوند.

وی ادامه داد: متاسفانه در این زمینه، کار زیادی انجام نشد و پس از ورود آنها به بازار سرمایه، این مشکلات نمود بیشتری پیدا کرد، از جمله روابط مالی آنها با شرکت ملی پالایش و پخش با مسایلی روبرو است.

وی با اشاره به اینکه قبول و تائید اعلامیه ها و نحوه گرفتن این اعلامیه ها و همچنین رعایت الزامات و مقررات مربوط به نفت و این صنایع است، تصریح کرد: بعضا میان این شرکت ها و شرکت ملی پالایش و پخش اختلاف نظرهایی وجود دارد.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سازمان سعی کرده است هرجا این اختلاف نظرها به یک مکاتبه منجر یا رسمیت پیدا می کند، از پتانسیل موجود برای رفع این اختلاف ها استفاده کند و به نوعی حقوق سهام داران را بیشتر مدنظر قرار دهد. البته حل این مسایل به زمان، مذاکره و برگزاری جلسات نیاز داشت.

وی تاکید کرد: در این بین سازمان بورس بر موضوع شفافیت اطلاعاتی هم تاکید داشت، چراکه متضمن رعایت حقوق سهام داران فعلی و آتی شرکت است.

دکتر حسینی ابراز داشت: در نهایت سازمان بورس مطابق با رویه خودش، اگر شرکت اطلاعات مالی حسابرسی شده داشته باشد و به اتکای گزارش های حسابرس، نماد را بازگشایی می کند. اگر هم ابهاماتی وجود داشته باشد، با تهیه اطلاعیه شفاف سازی و همچنین استفاده از اطلاعات مالی حسابرسی شده، نمادها را باز کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار خاطرنشان کرد: صنعت پالایشی از لحاظ مسایل فنی و مالی یک صنعت استراتژیک در کشور محسوب می شود، به علاوه این روزها با توجه به شرایط پیش آمده، این استراتژیک بودن بیشتر شده و از یکسری پیچیدگی هایی برخوردار شده و زمان می خواهد تا بازار سرمایه و سهام داران با سازوکارهای این صنعت آشنا شوند.

معاون نظارت بر بورس ها و ناشران سازمان بورس معتقد است که اداره کنندگان این صنعت باید با الزامات بازار سرمایه بیشتر آشنا شوند.

وی پیش بینی کرد با تعامل بیشتر مدیران این شرکت ها، ابهامات کمتر و شفافیت اطلاعاتی افزایش یابد و توجه بازار به این صنعت هم بر اساس یک نگاه منطقی و یک تحلیل کارشناسی انجام شود.

معاون سازمان بورس در پاسخ به این سئوال که این سازمان برای افزایش نقدشوندگی سهام شرکت های متوقف چه اقداماتی را انجام می دهد، ابزار داشت: عمده اتکای ما به اطلاعیه های حسابرسی شده است.

حسینی در مورد دلایل توقف طولانی مدت نمادهای پالایشی، تصریح کرد: این شرکت ها اطلاعات مالی سال ۹۲ را به صورت حسابرسی ارایه نکرده اند. این در حالی است که شرکت هایی که اطلاعات مالی حسابرسی شده خود را به بازار منعکس کرده اند، هم اکنون در بازار قابل معامله هستند.

وی تاکید کرد: سازمان علاوه بر سهامداران فعلی این شرکت ها، همزمان به سهام داران بالقوه نیز توجه دارد تا اطلاعات شفافی را برای آنها فراهم کند.

عضو هیئت مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص توقف نماد معاملاتی" شبندر" گفت: حسابرس شرکت تغییر کرد تا وی نظر خود را در خصوص صورت های مالی این شرکت اعلام کند.

وی گفت: به منظور تسریع در زمان بازگشایی نماد، با هیات مدیره و مدیر عامل شرکت پالایش نفت بندرعباس جلساتی برگزار شد و از آنها خواستیم تا اطلاعات خود را هر چه سریعتر به بازار سهام ارسال کنند.

حسینی ادامه داد: سازمان بورس بر اساس قانون و مقررات مکلف است کاری کند که شرکت ها اطلاعات خود را بر اساس استانداردهای حسابداری ملی به بازار منعکس کنند و قانون گذار به جهت حمایت از سرمایه گذاران این تکلیف را برای سازمان بورس و اوراق بهادار مشخص کرده است.

عضو هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یادآور شد: ابزارهای سازمان بورس در این زمینه این است که در مرحله اول مدیران را توجیه کند و ضرورت اطلاع رسانی را به آنها تاکید کند. به علاوه از ضمانت های اجرایی مانند آرای انضباطی و در نهایت ارجاع به محاکم قضایی در خصوص عدم ارایه اطلاعات نیز استفاده می کند.

وی ابراز داشت: در مرحله چهارم جایگاه شرکت در تابلوهای بورس و فرابورس تنزل می یابد و در نهایت به بازار پایه منتقل می شود. البته سازمان تلاش می کند از ابزارهای قهری استفاده نکند و با تعامل با شرکت ها نمادها را بازگشایی کند.