به گزارش پارس ، حمید صافدل در گفت وگو بافارس با تاکید بر اینکه ثبت سفارش به هیچ وجه متوقف نشده و رویه های سابق همچنان ادامه دارد در پاسخ به این سوال که برخی فعالان اقتصادی از جمله اسداله عسگراولادی اعلام کرده اند که دولت به دنبال آن است تا با عدم تخصیصی ارز و توقف ثبت سفارش نرخ دلار را کاهش داده و به حداقل ممکن رسانده و تحویل دولت یازدهم دهد، اظهارداشت: آقای عسگر اولادی تحلیل پیچیده ای داشته اند و پیش از اینکه این تحلیل اقتصادی باشد سناریوی خاصی را دنبال می کند.

وی افزود: در هیچ کدام از جلسات بانک مرکزی چنین احساسی و تفکری وجود نداشته است. هیچ حرکت طراحی شده ای از قبل وجود نداشته و رویه های بانک مرکزی به صورت طبیعی ادامه دارد.

وی افزود: کاهش تخصیص ارز به واردات از سوی بانک مرکزی، دلایل خاص خودش را دارد.

رئیس کل سازمان توسعه تجارت گفت: در حال حاضر فقط اولویت دهم ثبت سفارش نمی شود و بقیه اولویت ها در شرای عادی ثبت سفارش می شوند.

صافدل تصریح کرد: بسیاری از وارداکنندگان مشکلاتی درخصوص پرداخت مابه التفاوت نرخ ارز ۱۲۲۶ و ارز مبادله ای دارند لذا بانک مرکزی شرایطی را ایجاد کرده است تا واردکنندگان با گذاشتن وثیقه کالای خود را ترخیص کنند.

وی افزود: وارد کنندگان پس از ترخیص کالا و فروش آن می توانند مابه التفاوت نرخ ارز را به بانک مرکزی پرداخت کرده و وثیقه خود را آزاد کنند.