به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛استفاده از کارت های بانکی برای نخستین بار در دهه ۱۹۵۰ در سراسر جهان متداول گردید. این کارتهای پلاستیکی به منظور تسریع در روند بانکداری الکترونیک و کاهش استفاده از پول نقد رواج یافتند که تا امروز توانسته اند جایگاه مناسبی در عرصه بانکداری الکترونیک برای خودشان دست و پاکنند.

استفاده از کارت بانکی سبب کاهش استفاده از پول نقد، صرفه جویی در هزینه اسکناس، امنیت بیشتر و کاهش سرقت ها و… می شود.

هر کارت بانکی پنج مشخصه اصلی دارد که این کارت را از سایر کارت ها متمایز کرده و امکان دریافت و انتقال وجه را فراهم می آورد.

۱. شماره کارت

این شماره یک شماره ۱۶ رقمی است که برای اینکه خواناتر باشد و همچنین راحت تر در خاطر سپرده شود در چهار مجموعه ۴ رقمی بر روی کارت درج می شود.

این شماره ها به چه معناست؟

شش رقم اول (۶۰۳۷۶۹) معرف شماره شناسایی بانک یا BIN (Bank Identification Number) می باشد. دو رقم بعدی معرف کد محصول می باشد. انواع مختلف کارت های بانکی از قبیل کارت بدهکار، کارت پیش پرداخت (بن کارت، کارت هدیه و… ) ، کارت اعتباری و… دارای کد محصول مجزا می باشند. هفت رقم بعدی معرف شماره سریال کارت می باشد.
رقم آخر رقم کنترلی (Check Digit) می باشد.

۲. cvv۲

عددی سه یا چهار رقمی است که برروی کارت درج می شود و برای خرید های اینترنتی به کار می آید.

۳. تاریخ انقضا

یک عدد چهار رقمی است که معرف سال و ماه انقضای کارت شماست. درصورتی که به هردلیل تاریخ انقضای کارت شما بر روی کارت درج نشده بود و می خواستید خرید اینترنتی انجام دهید با مراجعه به یکی از شعب بانکتان می توانید این تاریخ را دریافت کنید.

۴. رمز اول

همان رمز کارت است که هنگام دریافت کارت به شما داده می شود و توصیه می گردد به محض دریافت آن را تغییر دهید.

رمز کارت می بایست یک عدد چهار رقمی باشد و بهتر است تاحد ممکن در ذهن شما باشد و آن را جایی یادداشت نکنید.

۵. رمز دوم

این رمز برای خریدهای آنلاین و استفاده از اینترنت بانک ها کاربرد دارد و معمولا با درخواست شما در شعبه تحویل داده می شود، برخی از بانک ها هم امکان دریافت این رمز را از طریق خود پرداز فراهم نموده اند.