به گزارش پارس نیوز، 

همین امر باعث شد تا سکه تمام بهار آزادی بار دیگر در قیمت 2 میلیون و 43 هزار تومان در دست طلافروشان شهر به گردش دربیاید.

همچنین مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به افزایش 14 هزار تومانی ارزش سکه، افت تقاضا برای برخی نمادهای فلزی، عقب‌گرد قیمتی ارزهای پر معامله، کاهش 10 درصدی تولید نفت ایران با اعمال تحریم‌ها، تقاضای 10 برابری برای مس در بورس کالا، تأثیرپذیری بازار مسکن اصفهان از رشد قیمت مسکن در پایتخت، تأمین کسری درآمد نفت از منابع صندوق توسعه ملی، احتمال حذف تدریجی لبنیات از سفره خانوار، مشروط شدن صادرات فولاد و انواع فلزات به داشتن گواهی مبدأ و فروکش کردن تب تقاضای خرید سهام شرکت‌های خودرویی اختصاص داشت.

*عقب‌گرد 168 واحدی شاخص بورس

بازار بورس منطقه‌ای در پایان این روز کاری با عقب‌گرد 168 واحدی شاخص بورس همراه شد و به ترتیب نمادهای شبندر، جم و کگل بیشترین تأثیر را در منفی شدن این شاخص داشتند.

حجم معاملات در این روز کاری به یک میلیارد و 737 میلیون سهم و ورقه بهادار رسید که ارزش این میزان سهام معامله شده 2 هزار و 314 میلیارد ریال برآورد شد.

به ترتیب پرحجم‌ترین نمادهای این روز کاری حق تقدم تاپیکو، حق تقدم وسپه و وبصادر بودند و سه نماد کچاد، ومعادن و تاپیکو نیز به واسطه معاملات مثبت خود در این روز کاری بیشترین افزایش ارزش بازار را منجر شدند.

در گروه فلزات فروکش کردن تب تقاضا منجر به عقب‌گرد قیمتی در سهام اکثر شرکت‌های فعال این گروه شد که در نهایت به منفی شدن نمادهایی نظیر فولاد، فنوال، فایرا و فلوله منجر شد، این در حالی بود که در روز کاری قبل اکثر نمادهای گروه فلزات سبزپوش شده و کم و بیش در درصدهای مثبت جای گرفته بودند.

به گفته یکی از فعالان بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین دلایل منفی شدن این نمادها واکنش به معاملات روز گذشته فلزات در بازارهای جهانی است.

تقاضای خرید نمادهای فعال گروه خودرویی نیز از چند روز کاری قبل فروکش کرده بود که این امر در بازار امروز نیز به خوبی مشاهده شد، اکثر نمادهای فعال در دو بخش خودروساز و قطعه‌ساز با عقب‌گرد قیمتی همراه شدند و اغلب نمادهای مثبت این گروه نیز حوالی صفر قیمتی به نوسان درآمدند.

پالایشی‌ها بعد از منتشر شدن اخبار پیرامون فروش نفت در بازارهای جهانی و تأثیر وضع تحریم‌ها بر صادرات این محصول توسط کشور ایران، گارد نزولی گرفتند و ارزش سهام شرکت‌های این گروه کاهش یافت؛ شبندر، شپنا، شاوان و شتران نمونه‌ای از نمادهای منفی این گروه به شمار رفتند.

در گروه محصولات شیمیایی نیز نیمی از نمادها با افزایش ارزش سهام این روز کاری را پشت سر گذاشتند و نیمی دیگر همگام با شاخص بورس نوسانات منفی را به نمایش درآوردند.

بازار فرابورس نیز از روند منفی بازنماند و افت 3.5 واحدی شاخص بورس در پایان معاملات این روز مشاهده شد، حجم معاملات این بازار نیز 311 میلیون سهم برآورد شد که ارزش این میزان سهام معامله شده 2 هزار و 41 میلیارد ریال تخمین زده شد.

زاگرس، هرمز و وکوثر به ترتیب سه نماد منفی این بازار بودند که بیشترین تأثیر را بر شاخص بازار گذاشتند و در مقابل نوسانات مثبت نمادهایی نظیر مارون، ذوب و سمگا منجر شد تا بخشی از تأثیر معاملات منفی این نمادها پوشش داده شود.

به گفته یکی از کارگزاران حاضر در تالار بورس منطقه‌ای شهر، در حال حاضر مهم‌ترین محرک بازار که می‌تواند به رشد مجدد تقاضا کمک کند، ارائه اخبار مثبت در صورت‌های مالی شرکت‌هایی است که سال مالی آن‌ها پایان اسفند ماه است.

*روز کم‌نوسان خیابان سپه

بازار ارز در این روز کاری شاهد ثبات قیمت‌ها در اکثر ارزهای رایج و پرمعامله بازار بود که همین امر به کاهش نوسانات این بازار منجر شد، دلار بار دیگر در خیابان سپه به ارزش 4 هزار و 211 تومان رسید و پوند انگلیس نیز ارزش 5 هزار و 603 تومان را مشاهده کرد.

هر یورو نیز در قیمت 4 هزار و 910 تومان بر تابلوی معاملاتی صرافی‌های حاضر در خیابان سپه نقش بست، درهم امارات نیز هزار و 146 تومان ارزش‌گذاری شود و لیر ترکیه نیز به ارزش 894 تومان رسید.

در این میان هر فرانک سوئیس 4 هزار و 255 تومان برآورد شد و هر رینگت مالزی نیز هزار و 57 تومان ارزش‌گذاری شد.

*پرواز مجدد قیمت سکه

هر ساله با شروع ماه مبارک رمضان بازار طلافروشی‌های شهر بخشی از رونق خود را از دست می‌دادند که همین امر نیز به فروکش کردن قیمت‌ها منجر می‌شد، این روند هر ساله به وضوح قابل مشاهده بود اما در سال جاری تاکنون اثری از این اتفاق نیست و بار دیگر ارزش سکه در این بازار افزایش یافت.

هر سکه تمام بهار آزادی در پایان این روز معاملاتی 14 هزار تومان رشد کرد و بر سکوی قیمتی 2 میلیون و 43 هزار تومان تکیه زد، سکه طرح قدیم نیز از معاملات مثبت این روز مستثنا نشد و 10 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه کرد تا در نهایت در قیمت یک میلیون و 971 هزار تومان جای بگیرد.

نیم سکه و ربع سکه بهار آزادی نیز به ترتیب 8 هزار تومان و 5 هزار تومان گران‌تر شدند و در قیمت‌های 586 هزار تومان و 357 هزار تومان معامله شدند.

هر مثقال طلا نیز در پایان این روز کاری به بهای 826 هزار تومان دست یافت، این روند مثبت تنها به بازار نقدی معاملات سکه محدود نشد و بازار آتی سکه را نیز در برگرفت.

ارزش قراردادهای آتی سکه از 20 هزار و 500 تومان تا 29 هزار و 500 تومان افزایش یافت و بیشترین افزایش قیمت نیز در قراردادهای سررسید طولانی‌تر مشاهده شد.

در این روز همچنین تابلوی معاملاتی طلافروشی‌های شهر، قیمت هر گرم طلای 18 عیار را 190 هزار و 300 تومان نشان داد.

انتهای پیام/