به گزارش پارس نیوز، 

بازارهای مالی شهر در پایان هفته با نوسانات مثبت خفیف در بازار بورس و افزایش مجدد قیمت سکه تمام بهار آزادی در بازار نقدی روبرو شدند. نوسانات بازارهای مالی در حالی در پایان هفته به ثبت رسید که در شب گذشته ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خروج از برجام را به صورت رسمی اعلام کرد.

تغییرات قیمت در بازارهای جهانی به دلیل صحبت‌های این شخصیت بود و در پی واکنش به سخنان ترامپ ارزش انس طلا کاهش یافت و شاخص دلار منفی شد. در مقابل در پایان داد و ستدهای فعالان بازارهای جهانی، قیمت نفت برنت در واکنش به این تصمیم رشد کرد.

در این روز همچنین مهم‌ترین اخباری که از گوشه و کنار بازارهای مالی شنیده شد و بر نوسانات این بازارها تأثیر گذاشت به ترتیب به بی توجهی بازار سکه و ارز به اظهارات ترامپ، کافی بودن ذخایر کالاهای اساسی در بازار، سو استفاده رقبای نفتی از تحریم علیه ایران برای ربودن سهم بازار ایران، افزایش قیمت ارز در بازارهای داخلی، افزایش قیمت مجدد ارزش قراردادهای پیش فروش سکه، تعیین شیوه فعالیت تجار در مناطق آزاد، آغاز تحویل سکه‌های پیش فروش شده و افزایش قیمت برخی فلزات در بازارهای جهانی اختصاص داشت.

*شاخص بورس 85 واحد رشد کرد

بازار بورس در پایان داد و ستدهای این روز کاری 85 واحد رشد کرد و بر سکوی 93 هزار و 691 واحد تکیه زد. این نوسانات در حالی به وقوع پیوست که با اعلام خروج آمریکا از برجام توسط ترامپ، انتظار می‌رفت ارزش سهام در بازار بورس کاهش یابد و سهامداران نگرانی خود را با عرضه سهام نشان دهند.

اما این رخداد به وقوع نپیوست و همین امر نیز نشان دهنده پیش‌خور شدن این تصمیم در بازار بورس بود. حجم معاملات این روز بازار بورس با افزایش قابل توجهی همراه شد که بیشتر تغییرات مربوط به این بخش در معاملات بلوکی به ثبت رسید.

نمادهایی نظیر وبملت، شپنا و پارسان در این روز کاری شاهد ثبت داد و ستدهای بلوکی بودند. در این میان نمادهایی نظیر فولاد، فملی، ذوب و فزرین در گروه فلزی منفی معامله شدند و فولاد خراسان از جمله نمادهای مثبت گروه فلزات اساسی بود.

گروه خودرویی نیز معاملاتی منفی را تجربه کرد و نمادهای این گروه به طور متوسط بین 2 الی 3 درصد ریزش را تجربه کردند.

معاملات منفی در برخی نمادها در حالی دنبال می‌شود که با پایان یافتن اردیبهشت، بسیاری از شرکت‌های زیر مجموعه هلدینگ های بزرگ سرمایه‌گذاری آماده برگزاری مجامع تقسیم سود خود خواهند شد و قیمت برخی نمادها با جذابیت‌هایی همراه شده است.

واکنش بازار سرمایه به خروج آمریکا از برجام آن‌گونه که برخی انتظار داشتند منفی نبود و مجموعاً به معاملاتی خنثی منتج شد. بنا بر عقیده فعالان بازار، عوامل تقویت‌کننده قیمت‌ها در بورس، در حال حاضر قوی‌تر از عوامل تضعیف‌کننده‌ای همچون مسائل سیاست خارجی است و به نظر می‌رسد با وقوع برخی تغییرات در سطح اقتصاد از جمله شناور شدن نرخ 4 هزار و 200 تومانی ارز دولتی و همچنین برداشتن سقف قیمت‌ها در بورس کالا، نمادهای بورسی مستعد رشد دوباره شوند.

*بی توجهی بازار ارز به سخنان ترامپ

در حالی که برخی انتظار داشتند با خروج آمریکا از برجام، اتفاقات قابل توجهی در سطح بازارها رخ دهد و قیمت ارز دستخوش نوسانات شدید شود اما امروز در بازارهای غیر رسمی افت قیمت دلار گزارش شد و صحبت‌های ترامپ حتی در دقایقی نیز نتوانست بر قیمت‌های غیر رسمی و غیر قانونی بازار سیاه نیز اثر بگذارد و در بازار رسمی نیز نرخ دلار در همان قیمت 4 هزار و 200 تومانی باقی ماند.

این در حالی است که به گفته مقامات دولتی، همه سناریوهای بازار ارز از هفته‌ها قبل پیش‌بینی شده بود و درآمدهای ارزی نیز کفاف هزینه‌های کشور را می‌دهد و هیچ نگرانی در این رابطه وجود ندارد.

در سایر ارزها نیز قیمت‌ها تقریباً ثابت باقی ماند و کلیت بازار ارز آزاد با آرامش دنبال شد. در خیابان سپه اصفهان نیز رفت و آمد چندانی در پیاده روها و نزد دلالان مشاهده نمی‌شد تا اولین روز برجام بدون آمریکا با کمترین تنشی در بازار ارز سپری شود.

*آرامش در بازار سکه

بازار سکه نیز پس از چند روز ریزش سنگین و از دست دادن سطوح مهم حمایتی، امروز روند مثبت مقطعی به خود گرفت و قیمت هر سکه تمام بهار آزادی با رشد 20 هزار تومانی به 2 میلیون و 23 هزار تومان رسید.

در بازار آتی سکه اما وضعیت به گونه‌ای دیگر رقم خورد و قیمت‌ها، ریزش شدید روز قبل را با رشد 5 درصدی جبران کردند و قیمت سر رسید دی ماه به 2 میلیون و 167 هزار تومان رسید.

در حال حاضر بیشترین قیمت در سر رسید دی ماه ثبت شده و قیمت سر رسید اردیبهشت ماه نیز در 2 میلیون و 49 هزار تومان است که با پایان یافتن این ماه باید به سمت قیمت نقدی میل پیدا کند؛ از این رو احتمال کاهش مجدد قیمت در بازار آتی وجود دارد و بسیاری از فعالان بازار، رشد امروز بازار را شکننده ارزیابی می‌کنند.

در معاملات امروز، قیمت نیم سکه و ربع سکه نیز صعودی گزارش شد و بر این اساس، نیم سکه 991 هزار تومان و ربع سکه 586 هزار تومان ثبت شد.

در بازار طلا نیز، هر گرم طلای 24 عیار، 261 هزار و 300 تومان مورد معامله قرار گرفت.

انتهای پیام/