شاید خیلی ها این روز ها رویای تاسیس شرکت دیجیتال مارکتینگ را در سر دارند یا در شرف تاسیس یک آژانس دیجیتال مارکتینگ هستند ، یا حتی قصد همکاری با یک شرکت دیجیتال مارکتینگ را داشته باشند ، در این مقاله قصد داریم تا مصاحبه ای را با مدیران شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران رسان، آقای صادق سلحشوری و آقای نیما رجب زاده داشته باشیم تا داستان شروع یک بیزینس ، چالش ها و دستاورد های از نوع دیجیتال مارکتینگ را باهم بخوانیم.

  • خب آقایون بفرمایید که ایده شکل گیری شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران  از کجا شروع شد؟
  • ایده شکل گیری ایران رسان از سال ۹۲ از اینستاگرام شروع شد!  قبل تر از اون یعنی سال ۹۱ ما اینستاگرام رو به صورت تفریحی از یک پیج فان شروع کردیم و در سال اول موفق شدیم ۱۰۰ هزار فالوئر بدست بیاریم همه چی داشت عالی پیش میرفت بجز ۱ چیز ما هیچ پول قابل توجهی در نمیاوردیم …

تا این که سال ۹۲ فهمیدیم بازار کسب و کار های حوزه زیبایی در اینستاگرام به شدت داغه!  پس همان سال پیجی به در حوزه زیبایی تاسیس کردیم و ظرف مدت ۱ سال شدیم سومین پیج ایرانی با فالوور میلیونی!

آن روز ها کمتر آرایشگاه و مزونی بود که اسم ما به گوشش نخورده باشه و به ما تبلیغ نداده باشه ، کم کم بزرگ شدیم و از ۲ نفر ادمین تبدیل شدیم به یه تیم ۹ نفره! خلاصه که شروع شکل گیری شرکت دیجیتال مارکتینگ از این جا شروع شد…

ـ یعنی شما فقط تبلیغات اینستاگرام کار میکردید  یا سایر خدمات مثل طراحی سایت و سئو هم  داشتید ؟

+ ما شروع کارمون از اینستاگرام بود تا این که سال ۹۴ با سئو آشنا شدیم هر چقدر که اینستاگرام برای ما جذاب بود ، سئو ۱۰ برابر جذابیت بیشتری داشت. چرا که گوگل پلتفرم پیشرفته تری نسبت به اینستاگرام داشت و خب علاقه ما به یادگیری جذابیت کار را برایمان چند برابر میکرد.

ـ حالا بنظر شما داشتن سایت مهم تره یا اینستاگرام ؟

+قطعا جفتش مهمه و مکمل همدیگه هستن ولی با توجه به تجربه ی نزدیک ۱۰ ساله ای که در این حوزه داشتیم هیچ شبکه اجتماعی به تنهایی کافی نیست. بنظر ما بستن کل بیزینس روی اینستاگرام کار اشتباهیه.  ولی داشتن  وبسایت امنیت بیشتری به کسب و کار شما میده ، ضمنا اگر سایت داشته باشید چه در اینستاگرام فعالیت کنید چه هر شبکه اجتماعی دیگه مردم اعتبار بیشتری برای شما قائل میشن.

+راستی کسب و کار شما هر چی که باشه الان  رقابت در گوگل خیلی کمتر از اینستاگرامه  پس با صرف زمان و هزینه متناسب برای خدمات سئو میتونید در گوگل رهبر کسب و کار خودتون باشید و این بنظر ما خیلی لذت بخشه! ضمنا با شعار ایران رسان get market هستش و ما عاشق اینیم که به مشتریامون کمک کنیم بازار رو مال خودشون کنن!

ـآینده دیجیتال مارکتینگ در ایران رو چه جوری پیش بینی میکنید ؟

چیزی که متوجه شدیم اینه که تبلیغات در هر صنعتی داره به سمت شخصی سازی شدن برای هر انسان میره و روز به روز موضوع تبلیغات هدفمند داره داغ تر میشه همچنین هوش مصنوعی نقش پررنگی در تبلیغات هدفمند بازی میکنه و در آینده این نقش پر رنگ تر هم خواهد شد .  پس اگر دنبال سرمایه گذاری برای تبلیغاتتون هستید قطعا سرمایه گذاری در هوش مصنوعی بهترین گزینه برای شماست.

هوش منصوعی تاثیر بسزایی تو بازاریابی دیجیتال داشته و خواهد داشت. چه در تبلیغات، چه در سایت، هوش مصنوعی نقش پر رنگی رو بازی میکنه تبلیغات ریتارگتینگ یکتانت  نمونه بارز کاربرد هوش مصنوعی در تبلیغاته، در این روش فقط کسانی تبلیغات شما رو میبینن  که قبلا محصولات شما رو در اینترنت دنبال کرده باشن. یعنی شما  توسط یادگیری ماشینی رفتار کاربرتون  رو آنالیز و متناسب با سلایق تبلیغات مرتبط رو نشون میدین

یا سایت دیجی کالا نمونه بارز کاربرد هوش مصنوعی در فروشگاه اینترنتیه ، برای مثال کافیه  یک بار تو  دیجیکالا به دنبال یک پاور بانک باشین  و موفق به خرید اون نشید. کافی است فرداش  پیشنهادات دیجی کالا برای شما رو بررسی کنید تا انواع پاوربانک متناسب با بودجتون و پیدا کنید.

در حال حاضر کاربرد هوش مصنوعی در دیجیتال مارکتینگ بسیار محدوده ولی به طور قطعی آینده بازار آنلاین برای کسانی هستش که کاربرد هوش مصنوعی رو جدی بگیرن.

محتوای تعاملی

پیش بینی دوم ما نقش محتوای تعاملیه که آینده خیلی روشنی در دیجیتال مارکتینگ داره. دیگه وقتشه علاوه بر فروش محصول و خدمات، مشتری رو سرگرم کنید. پس داخل سایتتون  کوییز بسازید ، گیمیفیکیشن بسازید و تا میتونید مردم رو مشغول برند خودتون بکنید.

دیجی استایل قبلا یه کمپین بازی داشت تو سایتش به اسم استایل خودتو بساز طبق آمار ما ۳ میلیون نفر توی این بازی شرکت کرده بودن و استایل مورد علاقشون و ساختن! این آمار جالب حاکی از جذابیت محتوای تعاملی برای مشتریانه پس محتوای تعاملی رو دست کم نگیرید.

با واقعیت مجازی بفروشید 

جدیدا برند های بزرگ خیلی به واقعیت مجازی اهمیت میدن،  از فروش محصولات اپل تا فروش عینک با واقعیت مجازی!

یکی  از مشکلاتی که همیشه مردم در خرید آنلاین داشتن و دارن  اینه که نمیتونن محصولات و تست کنن یا بپوشن اما واقعیت مجازی امروزه این مشکل و داره حل میکنه … 

برای مثال کافیه به سایت فروشگاهی  eyebuydirect سر بزنید و از تست کردن عینک هاش بصورت آنلاین لذت ببرید…

خب دیگه فکر میکنیم خیلی دیگه از آینده دیجیتال مارکتینگ گفتیم و کلا مسیر مقاله عوض شد اگر به این موضوع علاقه دارید حتما مقاله آینده دیجیتال مارکتینگ  رو در سایت ایران رسان مطالعه کنید.

ـ سوال آخر بنظرتون کرونا چه تاثیری روی دیجیتال مارکتینگ گذاشته ؟ 

بصورت کلی تاثیر کرونا روی دیجیتال مارکتینگ عالی بوده چه در بخش افزایش مشتریان چه از نظر بهبود مدیریت منابع انسانی شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران رسان پیشرفت قابل توجهی داشت به ۲ دلیل:

۱- تعطیلی کسب و کار ها 

 متاسفانه کرونا باعث تعطیلی و ضرر و زیان بسیاری از کسب و کار ها شد. خیلی ها شرایط را نپذیرفتند و سوختند و بازنده این بازی شدند، اما بعضی ها شرایط  را پذیرفتند و اهمیت دیجیتال مارکتینگ را در این شرایط پذیرفتن و وارد بازار آنلاین شدند یا بیشتر از قبل اهمیت بازار آنلاین و پذیرفتن.

۲- ایجاد فرهنگ دورکاری

در اوایل کرونا شرایط دورکاری به شدت برای ما سخت بود و فکر میکردیم نمی‌شود مدیریت خوبی روی نیرو ها و مجموعه داشت اما امروز متوجه شدیم شرایط دور کاری چقدر از نظر اقتصادی میتونه ثمره خوبی داشته باشه و قصه پیشرفت ما از جایی شروع شد که فهمیدیم با هر کس از هر نقطه ایران میتونیم همکاری کنیم و الان بیش از ۳۰ نیرو در سراسر ایران به صورت فریلنسری داریم و البته یه تیم ۱۰ نفره هم داریم که در دفتر مرکزی ایران رسان فعالیت میکنن.

این مقاله بخشی از صحبت های مدیران یکی از شرکت های دیجیتال مارکتینگ ایران با نام شرکت دیجیتال مارکتینگ ایران رسان بود و امیدواریم مورد توجه شما قرار گرفته باشه.