1

این روزها مهم‌ترین دغدغه ایرانی ها، پیدا کردن بهترین راه های سرمایه گذاری و امن ترین انتخاب ها برای نگه داشتن پول است. دغدغه ای که باعث می شود درصد زیادی از مردم، بازارهای مختلفی را با امید سود بیشتر امتحان کنند. یکی از این بازارها که در چندماه گذشته داغ تر شده و محبوبیت بیشتری پیدا کرده، بازار خرید بیت کوین و سایر ارز های دیجیتال است؛ بازاری که اگرچه به نظر پر نوسان است اما به یکی از بهترین راه ها برای حفظ سرمایه نزد کاربران آن تبدیل شده است.

براساس آمارها، در حال حاضر بیشتر از ۱۲ میلیون ایرانی به امید حفظ ارزش پول یا به منظور معامله در صرافی ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری کرده اند. گردش مالی این میزان کاربر نیز مبلغی بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است. 

یکی از مهم ترین پرسش هایی که کاربران ایرانی بعد از ورود به این بازار دارند، این است که کدام ارز دیجیتال در ایران ارزش بیشتری دارد؟ بررسی ها نشان می دهند که ایرانیان با توجه به بازار و سرمایه ی اولیه ی خود، ارزهای تقریبا مشترکی را خریداری می کنند.

اگر شما هم قصد ورود به بازار رمز ارز را دارید با لیست ارزهای دیجیتال محبوب ایرانی ها آشنا شوید. فراموش نکنید که یک سرمایه گذاری موفق، در گرو کسب اطلاعات درست و انتخاب بر اساس شرایط فردی شما خواهد بود. با این حال لیست زیر به شما کمک می کند که چشم اندازی منطقی تر نسبت به بازار ارز دیجیتال و به ویژه خرید بیت کوین در ایران داشته باشید.

۱- بیت کوین؛ اولین ارز محبوب ایرانی ها برای سرمایه گذاری

بسیاری از ایرانی ها از ابتدا با نام بیت کوین با بازار ارز دیجیتال آشنا شده اند. بیت کوین که حالا می توان آن را مهم ترین و محبوب ترین ارزهای رمزپایه هم دانست، اولین انتخاب سرمایه گذاران در این حوزه است. مهم ترین نکته ای که باید هنگام ورود به بازار معامله ارز دیجیتال به یاد داشته باشید این است که پیشینه ی قیمتی آن ها را بدانید و از اهداف هر کوین باخبر شوید.

با نگاه به پیشینه ی قیمتی بیت کوین و البته رشد محبوبیت آن در چند سال گذشته، یک نتیجه ی ساده به دست می آید؛ سرمایه گذاری با خرید بیت کوین ممکن است ریسک خاص خودش را داشته باشد اما با توجه به سابقه ی ارزشمندی که دارد، چندان نامعقول نیست.

ایرانی ها نیز مانند دیگر کاربران بازار ارز دیجیتال در سراسر دنیا، بیت کوین را به عنوان اولین رمز ارز برای سرمایه گذاری انتخاب کرده اند. تب خرید پادشاه ارزها به سرعت در میان علاقه مندان به سرمایه گذاری ایجاد شد و البته اطمینان بیشتر به این ارز نسبت به دیگر کوین های جدید نیز به این علاقه اضافه کرد؛ بنابراین بیت کوین به آشناترین ارز دیجیتال در ایران تبدیل شد.

 خرید بیت کوین به عنوان سرمایه یا برای معامله در بازار جهانی ارزهای دیجیتال برای ایرانیان مزیت ها و معایبی دارد که باید قبل از خرید به آن توجه کنید.

مزایا و معایب خرید بیت کوین برای ایرانی ها چه چیزهایی هستند؟

اگرچه محبوبیت و آشنایی با کوین ها یکی از مهم ترین دلایل خرید آن ها به حساب می‌آید اما نباید تنها به این معیارهای ساده برای سرمایه گذاری اکتفا کنید. خرید بیت کوین به عنوان سرمایه ممکن است با توجه به شرایط اقتصادی هر کشور مزیت ها و معایب خودش را نیز داشته باشد.

امنیت بیشتر، ورود به بازار جهانی بین المللی، خرید ارز معتبر و رایج در بازار کریپتو و نقد شوندگی در برابر همه ی ارزهای دیگر دنیا از مزیت های سرمایه گذاری ایرانیان در بیت کوین است.

اما مهمترین مواردی که میتوان آنها را در شمار معایب دانست، قیمت بالای بیت کوین برای ایرانیان است. اگرچه این ارز در حال حاضر گران ترین ارز رمز نگاری شده در سراسر دنیا محسوب می شود اما قیمت آن با توجه به ارزش ریال بسیار بالا است. به همین دلیل ممکن است کاربرانی با بودجه ی کم تر، نتوانند سرمایه گذاری دلخواه خود را روی این ارز داشته باشند.

نوسان قیمت بیت کوین نیز یکی دیگر از معایب سرمایه گذاری روی آن است.

۲- اتریوم؛ بهترین ارز دیجیتال برای بلند مدت

هرچند بیت کوین پرچمدار بازار ارز دیجیتال و محبوب ترین ارز رمزنگاری شده در دنیا به حساب می آید اما ارزهای دیگری هم هستند که می توانند در آینده ای نه چندان دور رقابت بسیار نزدیکی با بیت کوین داشته باشد. اتریوم یکی از این ارزهای با ارزش است که در پیشینه ی تاریخی خود ثابت کرده که توانایی به دست گرفتن نبض بازار را نیز دارد. این رمز ارز همچنین از ارزهای دیجیتال محبوب ایرانی ها نیز به شمار می آید.

چرا ایرانی ها اتریوم می خرند؟

بعد از اینکه این کوین در سال ۲۰۱۴ به بازار ارز دیجیتال عرضه شد، قیمت آن نیز وارد موج نوسانات این بازار شد و حالا بعد از گذشت حدود ۷ سال از شروع کار این کوین، در لیست ارزشمندترین کوین ها رتبه دوم را دارد. همین عامل باعث شده تا ایرانی ها این ارز دیجیتال را برای سرمایه گذاری بلند مدت و حفظ پول خود بعد از بیت کوین انتخاب کنند.

از طرف دیگر انتخاب اتریوم به عنوان سرمایه مزیت هایی دارد که باعث می شود سرمایه گذاران ایرانی از خرید آن احساس رضایت زیادی داشته باشند. برای مثال پلتفرم اتریوم به طور کامل غیرمتمرکز است؛ یعنی نقاط اتصال آن به صورت پراکنده قرار گرفته و در یک نقطه جمع نشده اند.

این ویژگی باعث می شود که همه ی برنامه های اتریوم برای همیشه آنلاین باقی بمانند و هیچ گاه خاموش نشوند. مهم ترین مزیت این ویژگی، امنیت شبکه ی آن است. اتریوم با این ساختار به هیچ هکری اجازه ی دسترسی به شبکه، اطلاعات و سرمایه ی شما نخواهد داد.

2

آیا سود اتریوم در آینده از بیت کوین بیشتر است؟

مهم‌ترین ویژگی بازار ارز دیجیتال این است که برای پیش بینی ها هیچ جواب قطعی وجود ندارد. با این حال رشد اتریوم باعث شده تا این تصور ایجاد شود که آیا به زودی اتریوم جای بیت کوین یا می گیرد یا قرار است بیت کوین همچنان در عرصه ی ارز دیجیتال پیشتاز باشد؟

برای پاسخ به این پرسش باید بر اساس اتفاقات، پیشینه و اهداف هر کدام نتیجه گیری کنید. بیت کوین اعتبار بالاتری از اتریوم دارد و یکی از مهم ترین دلایل آن نیز قدمت بیشتر است. با این حال کارنامه ی اتریوم نشان می دهد که پتانسیل رشد قیمت در بازه ی زمانی کوتاه تری را دارد که البته یکی از مهم ترین دلایل آن نیز وسعت گرفتن بازار ارز دیجیتال است.

با نگاهی به مجموعه ی دلایل می توان گفت اتریوم ممکن است توان مناسبی برای رقابت با بیت کوین داشته باشد.

۳- ترون؛ ارز دیجیتال با قیمت مناسب و آینده ی روشن

بعد از اتفاقات پرفراز و نشیبی که در بازار بورس افتاد، بسیاری از سرمایه گذاران ایرانی (که دامنه ی وسیعی از آنان کاربران عادی و غیر متخصص بودند)،‌ تصمیم به خرید کوین هایی با قیمت پایین و ریسک کمتر در بازار ارز دیجیتال گرفتند. ترون یک انتخاب امن در این شرایط بود؛ چراکه قیمت هر واحد آن نسبت به کوین های دیگر ارزان تر بود و بهترین ارز دیجیتال برای سرمایه گذاری بلند مدت به حساب می‌آمد. به همین دلیل صرافی های ارز دیجیتال فعال در ایران نیز اغلب ارز دیجیتال ترون را به کاربران خود عرضه می‌کنند و به طور معمول مشتریان ثابتی برای این رمز ارز دارند.

در بازار جهانی نمی توان یک قاعده ی کلی و محکم را برای آینده ی ارز ترون به صورت قطعی بیان کرد. اما پیش بینی بسیاری از تحلیلگران این است که از حدود ۳ سال آینده، ترون نمایشی متفاوت در دنیای کریپتوکارنسی به اجرا خواهد گذاشت.

این چشم انداز روشن در کنار قیمت مناسب آن برای خرید ریالی باعث شده تا ترون یکی از رمز ارزهای منتخب ایرانی ها برای سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال باشد.

۴- دوج کوین؛ ارز دیجیتال محبوب ایرانی ها برای سرمایه گذاری در ۲۰۲۲

ارز دیجیتال دوج کوین (Dogecoin) از سال ۲۰۱۳ به دنیای کوین ها معرفی شد و هدف ابتدایی آن چندان هم جدی نبود. اما طولی نکشید تا این رمز ارز نه تنها در بازار جهانی، بلکه میان طرفداران ایرانی بازار ارز دیجیتال هم محبوبیت کسب کند. قیمت پایین دوج کوین در ابتدا باعث شد بسیاری از ایرانی ها به سمت خرید آن جذب شوند. اما بازار این ارز هم مانند دیگر ارزها ثابت نماند و خیلی زود ثابت کرد که می تواند در رنکینگ بهترین ارزهای دیجیتال، جایگاه مناسب (جایگاه هفتم) را داشته باشد.

چرا ایرانی ها به سرمایه گذاری روی دوج کوین علاقه دارند؟

همانطور که گفتیم قیمت پایین هر واحد از این ارز هم سرمایه گذاران بزرگ را برای خرید دوج کوین وسوسه می کند و هم می تواند آن را به یک سرمایه ی کوچک برای کاربران عادی این بازار تبدیل کند.

اما تنها قیمت پایین کوین دلیل محکمی برای خرید و نگهداری آن نیست. کم نیستند تحلیل گران قدرتمند و مشهوری که ارزش این کوین را در آینده ای نزدیک چند برابر ارزش فعلی آن تخمین می زنند. 

بسیاری از کارشناسان هم عقیده دارند رشد دوج کوین ممکن است با شیب کمی صورت بگیرد و افزایش قیمت کندی داشته باشد اما آینده ی این کوین روشن است و روند صعودی آن در سال های پیش رو (به ویژه سال های ۲۰۲۲ تا ۲۰۲۵) ادامه خواهد داشت.

3

یکی دیگر از مزیت‌ های خرید دوج کوین این است که مانند دیگر رمز ارزها محدودیت ندارد و کاربران می توانند هر تعدادی از این ارز را خریداری کنند. مهم ترین نکته ای که کاربران ایرانی باید در خرید دوج کوین به آن توجه کنند این است که بسیاری از صرافی های آنلاین ایرانی هنوز این ارز را به لیست خود اضافه نکرده اند. بنابراین هنگام خرید ارزهای دیجیتال باید یک صرافی به روز و مطمئن را انتخاب کنید؛ بستری که ارزهای متنوعی مانند دوج کوین را داشته باشد و بتوان این کوین را در کنار دیگر دارایی‌های رمزنگاری شده در حساب آن نگهداری کرد. همچنین بهتر است صرافی را انتخاب کنید که کاربری ساده ای برای انجام معاملات داشته باشد. برای خرید امن دوج کوین میتوانید از طریق لینک زیر اقدام نمایید:

https://phinix.ir/markets/doge

صرافی ارز دیجیتال فینیکس یک صرافی امن و به روز است که همواره جدیدترین و مطمئن ترین کوین ها را می توانید در لیست فروش آن ببینید. دوج کوین نیز از جمله رمز ارزهای ارائه شده در این بازار آنلاین ارزهای دیجیتال است که به راحتی برای خرید و فروش به آن دسترسی خواهید داشت.

آینده ارز دیجیتال در ایران؛ سرمایه گذاری به امید سود

آنچه کاربران ایرانی را بیش از هرچیز به سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال جذب می کند، امید به حفظ ارزش پول ریالی و همچنین رسیدن به سود به ویژه در طولانی مدت است. آینده ی ارز دیجیتال در ایران نیز مانند آینده ی رمز ارزها در بازار جهانی قابل پیش بینی دقیق نیست.

با این حال روند رشد و توسعه ی این بستر نشان می دهد که این بازار نوپا حالا دیگر در مسیر صعود خود قرار گرفته و بسیاری از افراد ثروتمند و تاثیر گذار دنیا در کنار کاربران عادی به حضور در آن اصرار دارند.

شما نیز در صورتی که قصد سرمایه گذاری در بازار ارز دیجیتال و کسب سود را دارید، باید قبل از هرچیز آگاهی نسبی به کوین ها و فضای کلی این بازار به دست آورید و هرگز اسیر ترندها نشوید. بهترین انتخاب برای معامله ی ارز دیجیتال، اعتماد به صرافی های ارز دیجیتال معتبر در این حوزه است. با رعایت جوانب احتیاط و آگاهی کامل، یک سرمایه گذاری دلچسب خواهید داشت.

آیا شما سهمی در بازار رمز ارزها دارید؟ آینده ی کدام کوین را بهتر پیش بینی می کنید؟