کپسول اکسیژن برانکارد حجم محدودی از اکسیژن را در خود جای‌داده است و اگر باید به‌طور مداوم از آن استفاده کنید، این نکته را در نظر داشته باشید، این گاز با توجه به مقداری که استفاده می‌کنید حداقل 30 دقیقه و حداکثر 2 ساعت می‌تواند اکسیژن موردنیاز شمارا تامین کند و در این شرایط بهتر است شما از دستگاه‌های اکسیژن استفاده کنید.

بخش‌های یک کپسول اکسیژن

کپسول اکسیژن یک مخزن استوانه‌ای شکل است که در آن گاز اکسیژن با فشار بالا قرار دارد؛ در خروجی گاز اکسیژن، قطعه‌ای به نام مانومتر قرار می‌گیرد که خود مانومتر اجزایی دارد و می‌تواند مهم‌ترین بخش کپسول شما باشد چراکه تنظیم اکسیژن خروجی از کپسول توسط این بخش تنظیم می‌شود.

مانومتر شامل فشارسنج، شیر تنظیم‌کننده‌ی میزان اکسیژن خروجی، جریان‌سنج، شیشه‌ی حاوی آب مقطر و پیچ کنترل است؛همچنین ازآنجایی‌که گاز اکسیژن با فشاری بالا در مخزن قرار دارد، فشارسنج در این قطعه، فشار گاز اکسیژن درون مخزن را نشان می‌دهد، همچنین باید پیش از مصرف، فشار بالای اکسیژن کاهش پیدا کند که این کار وظیفه‌ی شیر تنظیم‌کننده‌ی خودکار مانومتر به‌حساب می‌آید؛ جریان‌سنج مقدار حجمی که از اکسیژن مصرف کرده‌اید را نشان می‌دهد که واحد آن لیتر بر دقیقه است، در کپسول اکسیژن باید میزان اکسیژن با جریان اکسیژن تنظیم شود که این کار توسط پیچ کنترل مانومتر انجام می‌شود و در آخر مخزن آب مقطر باعث مرطوب شدن اکسیژن خروجی از کپسول می‌شود و اگر اکسیژن خروجی مرطوب نباشد می‌تواند نتیجه‌ی عکس داشته و بیشتر بیمار را آزار دهد.

سایزهای متفاوت کپسول اکسیژن

شما کپسول اکسیژن را می‌توانید در اندازه‌های متفاوت ببینید؛ این کپسول‌ها در سایزهای 1 لیتری، 2 لیتری، 5 لیتری، 10 لیتری و 40 لیتری برای مصرف فراهم‌شده‌اند که با توجه به بیماری و دلیل استفاده، یکی از آن‌ها باید انتخاب شود. هر کپسول اکسیژن از بخش‌هایی تشکیل‌شده که خوب است هرکدام را با کاربردی که دارند، بدانید.

کپسول اکسیژن 1، 2 و 5 لیتری بیشتر برای مصرف‌های کم و روزانه استفاده می‌شود، برای مثال کپسول اکسیژن 2 لیتری به‌عنوان یک مخزن اکسیژن متحرک برای بیمار استفاده می‌شود یا از 5 لیتری این محصول برای احیای بیماران تنفسی در اماکن عمومی یا منازل استفاده می‌کنند؛ علاوه بر این موارد از این سایز کپسول به دلیل جرم کمی که دارد، در شرایطی چون کوه‌نوردی و غواصی نیز استفاده می‌شود.

وظیفه‌ی کپسول اکسیژن 10 لیتری، تامین اکسیژن برای بیمارانی است که در درمانگاه و بیمارستان بستری‌اند و از طرفی در صنایع دیگری چون برشکاری و یخچال سازی از این کپسول استفاده می‌شود. 20 لیتری سایز دیگر این کپسول است که همانند ده لیتری، در بیمارستان مصرف می‌شود.

استاندارد و ویژگی‌های گاز اکسیژن مورداستفاده

گاز اکسیژنی که در این کپسول وجود دارد باید بی‌رنگ، بی‌بو و بی‌طعم باشد و غلظت حداقل اکسیژن در آن 99 درصد باشد؛ در این کپسول گازهای دیگری چون دی‌اکسید کربن و مونوکسید کربن در حجم‌های کم وجود دارد. کپسولی که تهیه‌کرده‌اید باید دارای برچسبی باشد که بر روی آن اطلاعاتی چون نام گاز پرشده به زبان فارسی، فرمول شیمیایی و نام مرکز توزیع‌کننده به ثبت رسیده باشد.

نحوه‌ی نگهداری از کپسول اکسیژن

ازآنجایی‌که در مخزن این کپسول، گاز اکسیژن فشرده‌شده قرار دارد قابلیت اشتعال و انفجار بالایی دارد، درنتیجه باید دقت کافی را در حمل و نگهداری آن داشته باشید؛ همچنین اگر شما از پر بودن یک کپسول مطمئن نبودید باز باید توجه ویژه‌ای در حمل آن داشته باشید؛ لازم به ذکر است که این کپسول‌ها در محیط‌هایی که یک فرد مشغول سیگار کشیدن است یا یک مایع قابل اشتعال وجود دارد نباید استفاده شود. کپسول اکسیژن را در معرض نور خورشید قرار ندهید و برای حمل‌ونقل آن از پایه‌های چرخ‌دار استفاده کنید و اگر به این پایه دسترسی نداشتید، کپسول را به‌صورت دورانی تکان دهید.