به گزارش پارس ، جمیل اسلامی پور در گفت وگو با  فارس  اظهار کرد: یکی از بیماری های شایع چشم که همه افراد به مرور زمان دچار آن می شوند آب مروارید است که بر اثر این عارضه پروتئین موجود در عدسی چشم انسان تغییر رنگ پیدا می کند و حالت کدر و تیره می شود و با گذشت زمان با تغییر در عدسی چشم در بینایی فرد اختلال بوجود می آید.

وی افزود: در افراد بالای ۶۵ سال احتمال ابتلا به آب مروارید چشم زیاد است به طوری که ۷۰ درصد افراد بالای ۷۵ سال به این عارضه مبتلا می شوند و همه افراد بالای ۸۰ سال نیز به این عارضه مبتلا می شوند.

جراح و متخصص چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان با اشاره به اینکه برخی از بیماری های چشم علایم ندارند، تصریح کرد: فاصله سنی ۳ تا ۶ سال مهم ترین سن برای درمان تنبلی چشم است که هر سال طرح غربالگری سنجش بینایی در این مقطع سنی در کشورمان اجرا می شود.

اسلامی پور تاکید کرد: افراد باید تا ۲۰ سالگی یک یا دو بار به چشم پزشک مراجعه کنند و در فاصله سنی ۲۰ تا ۳۰ سال نیز حداقل یکبار و برای افراد ۳۰ تا ۴۰ سال نیز ۲ بار و افراد بالای ۴۰ سال اگر سابقه ناراحتی های چشمی را داشته باشند هر دو سال یکبار مراجعه کنند.

وی نور مستقیم آفتاب و اشعه ماورا بنفش، استعمال دخانیات و سیگار را در عارضه آب مروارید موثر دانست و اضافه کرد: مصرف ویتامین دی و سی، جلوگیری از ضربه های ناگهانی، کنترل بیماری دیابت و قند خون، نمک کم مصرف کردن، خودداری از تردد در هوای آلوده، تغییر شیوه زندگی و تغییر شماره عینک از اقدامات مهم و موثر در پیشگیری از بیماری آب مروارید است.

اسلامی پور با بیان اینکه درمان بیماری آب مروارید نیاز به عمل جراحی دارد، اظهار کرد: امروزه این عمل جراحی به صورت پیشرفته انجام می شود و جای نگرانی نیست چرا که در گذشته این عمل با برش ۱۰ میلی متری انجام می شد، اما امروزه با برش ۲.۸ میلی متر انجام می شود.

وی اضافه کرد: زمان مناسب برای عمل جراحی آب مروارید این است که فعالیت فرد مختل می شود و چشم، فرد را اذیت خواهد کرد.

آب سیاه منشا کوری و نابینایی

این جراح و متخصص چشم و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کردستان بیان کرد: آب مروارید اگر در زمان مناسب عمل جراحی نشود به بیماری آب سیاه تبدیل شده و نابینایی را به دنبال دارد.

اسلامی پور در ادامه یکی دیگر از بیماری های چشم را آب سیاه عنوان کرد و افزود: علایم این بیماری مشخص نیست و باید معاینات مخصوص در این افراد انجام شود.

وی در مورد افراد در معرض خطر بیماری آب سیاه چشم نیز تصریح کرد: افرادی که سابقه فامیلی آب سیاه دارند باید از سن ۳۰ سالگی تحت مراقبت باشند و در افراد بالای ۴۰ سال نیز معاینات سالیانه انجام شود.

اسلامی پور با اشاره به اینکه آب سیاه در آخرین مراحل خودش دید را کم و افت می کند، خاطر نشان کرد: آب سیاه به صورت مزمن و گاهی به صورت حاد و ناگهانی بوجود می آید و زاویه چشم این افراد کم می شود.

وی در پایان با بیان اینکه آب سیاه مختص به افراد مسن نیست، اظهار کرد: این بیماری بر خلاف آب مروارید ممکن است حتی به صورت مادرزادی بوجود بیاید.