به گزارش پارس به نقل از فارس، انوشیروان محسنی‌بندپی در حاشیه برگزاری ششمین نشست گفت‌وگوی اجتماعی با موضوع «امور توانبخشی» در برنامه ششم توسعه در جمع خبرنگاران، اظهار داشت: در تلاش هستیم که تا پایان سال 94، سامانه رصد معلولان در کشور را با همکاری سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور راه‌اندازی کنیم.

وی با اشاره به ظرفیت و پتانسیل این سامانه خاطرنشان کرد: متأسفانه یکی از ضعف‌های عمده در کشور ما ضعف اطلاعات و نبود آمار دقیق از آسیب‌های اجتماعی و همچنین معلولیت‌هاست که با راه‌اندازی سامانه رصد معلولان و آسیب‌های اجتماعی این مشکلات برطرف می‌شود.

محسنی‌بندپی با تأکید بر فراهم شدن زیرساخت‌های لازم برای راه‌اندازی این سامانه، بیان داشت: اقدامات لازم و رایزنی‌ها را با دستگاه‌های مختلف از جمله سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی به پایان رسیده است و در صورت فراهم شدن شرایط، این سامانه تا پایان سال فعالیت خود را آغاز خواهد کرد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور درادامه با اشاره به آخرین وضعیت کارت‌های جدید معلولیت‌ها، گفت: مقدمات صدور این کارت‌ها فراهم شده است و هم‌اکنون در استان کهکیلویه و بویراحمد به‌صورت پایلوت اجرا شده است که بنا داریم در آینده نزدیک با فعال کردن سایر بخش‌های سازمان بهزیستی، سرعت صدور کارت‌های جدید معلولان را افزایش دهیم.

محسنی‌بندپی خاطرنشان کرد: با توجه به برنامه‌ریزی انجام‌شده، طی یک زمان‌بندی مشخص از سوی سازمان بهزیستی کارت‌های جدید معلولیت در اختیار معلولان تحت پوشش سازمان بهزیستی قرار خواهد گرفت.

وی در ادامه با اشاره به آخرین وضعیت مرکز نگهداری معلولان (آفرینش) در استان البرز، گفت: با توجه به حکم صادرشده از سوی دادستان تا نتیجه نهایی این مرکز درحالت تعلیق قرار دارد.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به طرح تأمین تسهیلات توانبخشی ویژه معلولان، گفت: طی دستور شخص رئیس‌جمهور به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی این طرح در دستور کار قرار گرفته است و بنا داریم تا پایان سال 95، تجهیزات مورد نیاز معلولان را با اولویت در اختیار جامعه هدف بهزیستی قرار بدهیم.

محسنی‌بندپی ادامه داد: در سال 94، 25 میلیارد تومان جهت تأمین تجهیزات توانبخشی معلولان اختصاص یافته است که از این رقم در مرحله نخست، 12 میلیارد تومان به استان‌های محروم و کم‌برخوردار جهت توزیع تجهیزات توانبخشی پرداخت شده است.

وی اظهار امیدواری کرد: با حمایت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در سال آینده، سایر استان‌ها از طرح تأمین تجهیزات توانبخشی استفاده کنند.

رئیس سازمان بهزیستی کشور در ادامه با اشاره به تخصیص اعتبارات دستگاه‌های حمایتی (کمیته امداد و بهزیستی) از سوی دولت، گفت: تا به امروز حدود 75 درصد از اعتبارات این دستگاه‌ها پرداخت شده است که با توجه و عنایت دولت قرار است، مابقی اعتبارات نیز در اختیار دستگاه‌های حمایتی قرار بگیرد.

محسنی‌بندپی در پایان درخصوص ارتقای کمی و کیفی مراکز اقامتی میان‌مدت، تصریح کرد: با توجه به بررسی‌های صورت‌گرفته صدور مجوز برای مراکز میان‌مدت و کمپ‌های ترک اعتیاد متوقف شده است و بنا داریم در یک پروتکل جدید فرآیند لازم را برای صدور مجوز به افراد متقاضی صادر کنیم که در این پروتکل توجه ویژه‌ای به نیروها و فضای فیزیکی کمپ‌ها خواهد شد.