به گزارش پارس ، به نقل از خبرگزاری فارس علی ربیعی در حاشیه نهمین کنگره دانش اعتیاد در جمع خبرنگاران اظهار داشت: مسئله اعتیاد پدیده‌ای است که کسی نمی‌تواند آن را کتمان کند و قابل نادیده گرفته شدن نیست؛ دولت نسبت به این مسئله حساسیت داشته و اقدامات لازم را انجام می‌دهد.

وی افزود: متأسفانه علی‌رغم اقدامات وسیعی که در کشور در مبارزه با اعتیاد و پیشگیری از آن انجام شده و شهدا و مجروحان زیادی نیز در این زمینه تقدیم کشور کرده‌ایم ولی نتایج‌ چندان مؤثر نبوده و اعتیاد همچنان افزاش یافته است.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی با تأکید بر اینکه باید زمینه‌های اجتماعی مبارزه با اعتیاد را مورد توجه قرار دهیم، گفت: دولت هم سیاست‌های امنیتی را جهت مبارزه با مواد مخدر و محدود کردن اعتیاد در نظر گرفته و هم به مسئله رویکرد اجتماعی توجه دارد؛ سازمان بهزیستی پیشرو در بحث پیشگیری از اعتیاد است و اورژانس اجتماعی نیز به مشاوره اعتیاد اختصاص داده شده است.

ربیعی در ادامه گفت: در راهکارهای پیشگیرانه مراکزی را با کمک مردم برای ترک اعتیاد درنظر گرفته‌ایم که این مراکز در محلات قرار دارند و با همکاری مردم، سازمان بهزیستی و سمن‌ها فعالیت خود را انجام می‌دهند.

وی با اشاره به اینکه 55 درصد این مراکز ترک اعتیاد تحت پوشش بهزیستی هستند، گفت: علمی کردن فعالیت این مراکز و پوشش بیمه‌ای آنها مورد توجه قرار گرفته است و با مجموعه اقدامات انجام شده پوشش بیمه درمان در این مراکز عملیاتی شده است؛ هر چند که این مسئله سخت بود و تعیین تعرفه‌ها نیز با مشکلاتی مواجه می‌شد، ولی در کل این مسئله نیز از انحرافات در درمان جلوگیری کرد.

وی ادامه داد: سازمان فنی و حرفه‌ای مکلف ارائه آموزش مهارتی به معتادان تحت درمان و بهبودیافته شده و در اورژانس اجتماعی، مراکز مشاوره فعال است.

ربیعی بیان داشت: تلاش کرده‌ایم که برای اشتغال معتادان بهبودیافته و تحت درمان اقدامات حمایتی انجام دهیم که این اقدامات از جمله وام ارزان‌قیمت، ارائه سوبسید و معرفی به کارگاه بوده و مدنظر ما قرار دارد و در این راستا در حال مجموعه اقدامات برای ایجاد اشتغال هستیم.

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی از استقرار 2900 تیم مشاور محلی در سطح شهر و روستا خبر داد و گفت: به نهضت اجتماعی برای زدودن عوامل اجتماعی اعتیاد نیازمندیم.

ربیعی گفت: باید امید به آینده را بالا برد و داشته‌ها را ارزش گذاشت. طبق مطالعات شخصی که انجام داده‌ام، برای اینکه به موفقیت در زمینه مبارزه با اعتیاد دست یابیم، نیازمند اتفاقات شاد و برنامه‌های نشاط و امید بیشتر در جامعه‌ هستیم.