پايگاه خبري تحليلي «پارس»- رييس سازمان بهزيستي كشور گفت: چندي قبل هم نمايندگان كميسيون‌هاي مختلف مجلس به جمع‌بندي رسيدند كه در بررسي بودجه ٩٥ راهكارهايي براي بهبود شرايط اقتصادي مددجويان سازمان اتخاذ كنند.

انوشيروان محسني بندپي رييس سازمان بهزيستي كشور در گفتگو با پايگاه خبري تحليلي «پارس» اظهار داشت: ما در پي تشكيل يك مركز ساماندهي رفاهي هستيم كه ضمن جمع‌آوري اطلاعات اقتصادي و اجتماعي خانوارها، اين اطلاعات را در اختيار دست اندركاران تخصيص اعتبار و بودجه بگذاريم. 

وي افزود: در طرحي به موازات اين اقدام و با حذف افرادي كه مشمول دريافت يارانه نيستند، آسيب ديدگان و افرادي كه مشكلات اقتصادي و اجتماعي، آنها را دچار آسيب‌هاي اجتماعي كرده، شناسايي شده و مي‌توانيم حداقل‌هاي تعيين شده توسط قوانين برنامه چهارم و پنجم توسعه را براي‌شان فراهم كنيم. 

وي اضافه كرد: در مرحله‌اي ديگر، با ارايه آمار و اطلاعات از شرايط اجتماعي و اقتصادي اين افراد به سازمان مديريت و برنامه‌ريزي يا هيات دولت، منتظر تصميماتي خواهيم بود كه يا در دولت اتخاذ شود يا در بودجه سال ٩٥ گنجانده شود يا در قانون برنامه ششم توسعه كه در دست تدوين است، راهكارهاي قانوني و عملياتي گنجانده شود تا ساز و كار قانوني و تكليف و الزام ايجاد كند زيرا شرايط امروز به ما اين هشدار و اخطار را مي‌دهد كه با اعداد و ارقام بودجه‌اي امروز، چنين تغييراتي امكان پذير نيست. 

محسني بندپي خاطرنشان ساخت: به لحاظ اقتصادي با محدوديت‌هايي مواجه هستيم و امسال، بودجه تمام دستگاه‌ها بنا بر رويه اداره وظايف و مسووليت‌ها مشخص شده مگر آنكه در صرفه‌جويي از محل پرداخت يارانه‌ها به شهروندان، منابعي ذخيره و بازگردانده شود تا بتوانيم به مددجويان، بيش از گذشته رسيدگي كنيم.

رييس سازمان بهزيستي كشور درخصوص وضعيت رو به جلوي سازمان بهزيستي گفت: با توجه به ظرفيت و منابع موجود در سازمان بهزيستي، مي‌شد اقدامات بهتري انجام داد. 

محسني بندپي افزود: امروز پوشش غربالگري شنوايي شيرخواران و نوزادان ما ٦٠ درصد است و حدود ٣٣ درصد از اين جمعيت، خارج از پوشش غربالگري و تشخيصي ما قرار دارند. من بررسي كردم كه براي پوشش اين ٣٣ درصد چه مقدار منابع نياز است و گفتند حدود هشت ميليارد تومان.

وي اضافه كرد: فكر مي‌كنم نه دولت براي هشت ميليارد تومان مضايقه‌اي داشت و نه در خود سازمان بهزيستي تامين اين رقم غير ممكن بود. بنابراين، دستور دادم تمام نوزادان و شيرخواران كه در سال٩٤ هم قطعا تعداد آنها با توجه به سياست‌هاي جمعيتي و بسته حمايتي داروهاي ناباروري افزايش خواهد داشت، به‌طور كامل تحت پوشش غربالگري شنوايي سنجي قرار بگيرند.

رييس سازمان بهزيستي كشور با اشاره به پتانسيل هاي سازمان بهزيستي كشور گفت: در سازمان بهزيستي ظرفيتي براي فعاليت ٢٢ هزار نيروي متخصص ايجاد شده كه در ابعاد مختلف توانبخشي، كار‌درماني، مددكاري و روانشناسي مشغول كار هستند و سرمايه‌هاي اصلي سازمان به شمار مي‌آيند.

محسني بندپي افزود: ٢٦ هزار مركز غير دولتي هم تحت نظارت سازمان بهزيستي قرار دارند و در مسير توانمند‌سازي و ارتقاي كيفيت خدمات از ما مشاوره مي‌گيرند.