به گزارش پارس به نقل از افکارنیوز، این میوه دارای قند، پروتئین، اسید سیتریک، اسید مالیک، ویتامین C، کلسیم، پتاسیم، آهن و مواد فیبری بوده و فاقد ویتامین A، سدیم، چربی و کلسترول است. این میوه دارای دو نوع ترش و شیرین است و نوعی میوه هندی محسوب می شود.

خواص دارویی

- تمبر هندی خنک کننده بدن است و دمای بدن را پایین می آورد و برای رفع تشنگی خصوصا در فصل گرما موثر است.

- برطرف کننده صفرا بوده و اخلاط شدید و گرم با خوردن تمبر هندی کاهش می یابد.

- تمبر هندی به دلیل آن که فاقد سدیم و سرشار از پتاسیم است فشار خون را پایین آورده، جوش و خروش های جلدی و التهاب ناشی از آن را کاهش می دهد، ضمن آن که برطرف کننده تنگی نفس (ازگرمی) هم هست.

- چنانچه مایلید غذایی که می خورید زود هضم شود، توصیه می کنیم مقدار کمی تمبر هندی همراه یا بعد از غذا میل کنید.

- این میوه دارای ویتامین C و مواد معدنی همچون آهن است و برای افراد سیگاری که ویتامین C بدن آنها بشدت تحلیل می رود موثر است، همچنین ویتامین C موجود در این میوه خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و به جذب آهن، ترمیم زخم ها و حفظ و نگهداری عروق خونی کمک بسیاری می کند.

- تمبر هندی و دم کرده آن خاصیت ملین دارد و چنانچه با آب مخلوط شود ضدنفخ می شود. برای تهیه دم کرده تمبرهندی باید چند تکه آن را با کمی آب جوش مخلوط کرده و بگذارید مدت یک ساعت بماند سپس دم کرده را در طول روز مصرف کنید. این دم کرده را در درمان یبوست استفاده می کنند.

- ضمادی که از تمبر هندی پخته تهیه می شود برای تسکین ورم، برطرف کردن سستی عضلات و قسمت های دردناک بدن مفید است.

- این میوه به دلیل آن که فاقد چربی و کلسترول می باشد برای افراد دارای چربی خون مفید است.

چند توصیه

۱- زیاد خوردن و افراط در مصرف تمبر هندی باعث زخم روده، سرفه و سنگینی معده می شود. همچنین برای ریه و طحال خوب نیست و در اشخاصی که ریه و طحال ضعیفی دارند ممکن است تولید اشکال کند. این میوه برای افراد سردمزاج توصیه نمی شود چرا که زیاده روی در مصرف آن می تواند باعث سستی و ضعف اعصاب شود.

۲- تمبر هندی فرآوری شده دارای نمک زیاد است که برای افراد دارای فشار خون بالا توصیه نمی شود. همچنین در هنگام خرید این گونه محصولات خصوصا نوع وارداتی آن حتما به لیبل فارسی که از طرف وزارت بهداشت، تاریخ گذاری و کدگذاری شده است توجه کنید. غیربهداشتی بودن این محصول در مصرف کننده می تواند منجر به بروز دل پیچه، تهوع، تب و در نهایت اسهال خونی شود.