ایران موفق به ساخت و تائید دو نوع واکسن کرونا شده است. واکسیناسیون عمومی در ایران با 4 واکسن وارداتی و دو واکسن کرونا تولید داخل در حال انجام است.


به گزارش خبرنگار گروه علم و فناوری خبرگزاری آنا، شیوع ویروس کرونا موجب شد اکثر دولت‌های جهان به‌منظور جلوگیری از گسترش قرنطینه سراسری اعمال کنند و ورود و خروج از کشورها ممنوع شد. ازاین‌رو حوزه‌های مختلفی همچون صنعت گردشگری، صنعت هواپیمایی، مراکز تفریحی و ورزشی، رستوران‌ها و غیره با مشکلات متعددی مواجه شوند. اکنون پس از تولید واکسن کرونا و شروع واکسیناسیون در سراسر جهان ایده‌ای شکل گرفته که طی آن افرادی که گذرنامه سلامت یا واکسن دارند بتوانند به زندگی عادی برگشته و سفرهای بین‌المللی خود را از سر بگیرند. این ایده با مخالفان و موافقان بسیاری مواجه شده است.

 

برخی کشورهای اروپایی تلاش می‌کنند برای ورود به کشور و یا اماکن عمومی گذرنامه سلامت تعیین کنند تا دیگر نیازی به تست کرونا و یا فرستادن به قرنطینه نباشد. گذرنامه سلامت یا گواهی واکسن درواقع یک مدرک رسمی (به‌صورت کاغذی یا دیجیتال) است که به افراد تعلق می‌گیرد و توسط آن می‌توانند به کشورهای مدنظر سفر کرده و یا از اماکن عمومی استفاده کنند.

گذرنامه سلامت؛ مجوز سفرهای هوایی و خدمات عمومی/ ایست بازرسی کارت واکسن هم از راه رسید

مخالفان این طرح معتقدند که این موضوع درواقع ابزاری برای ایجاد تبعیض و نابرابری است و تاکنون در برخی شهرهای اروپا علیه آن اقدام به تظاهرات کرده‌اند. اما در مقابل موافقان می‌گویند با استفاده از این گواهی‌ می‌توانند به دور از استرس کرونا به دیدار خانواده و دوستان خود بروند و یا اجازه حضور در مکان‌هایی همچون مراکز تفریحی، ورزشی،‌ رستوران‌ها و کافه‌ها و غیره را داشته باشند. درکنار کشورهایی که موافق این طرح هستند، به‌نظر می‌رسد خطوط هوایی نیز آن را اجرا کنند تا از ورود افراد واکسینه‌نشده جلوگیری شود.

واکسن پایانی بر داستان دنباله‌دار کرونا می‌شود؟

البته تاکنون یک سیستم مرکزی جهانی که بتواند وضعیت واکسیناسیون افراد را مشخص کند،‌ ایجاد نشده و این پروژه با چالش‌های فنی و ابهامات بسیاری روبرو است. بااین‌حال هفته گذشته اتحادیه اروپا تصمیم گرفت مرزهای خود را به روی مسافرانی که کاملاً واکسینه شده‌اند (۲ دُز) باز کند که این امر نشان از اهمیت این موضوع برای برخی کشورها است. همچنین ناگفته نماند که سازمان بهداشت جهانی اثبات واکسیناسیون را برای سفرهای بین‌المللی به دلیل توزیع نابرابر واکسن توصیه نمی‌کند. در ادامه کشورهایی که به این طرح پرداخته‌اند را بررسی می‌کنیم.

پیشگامان اروپایی

از ماه مارس دانمارک ، اتریش و مجارستان ازجمله اولین کشورهایی بودند که کارت‌های سلامت را به‌صورت کاغذی یا دیجیتالی معرفی کردند. برای رفتن به رستوران‌ها، هتل‌ها و مراکز ورزشی در اتریش همچنان به گذرنامه سلامت نیاز دارید. در دانمارک نیز این طرح فقط برای آرایشگاه‌ها و مراکز ورزشی اجرا می‌شود. در مجارستان گواهی ایمنی (تزریق اولین دُز واکسن) برای اقامت در هتل‌ها، رفتن به رستوران‌ها، تئاترها، رویدادهای ورزشی یا موسیقی موردنیاز بود. اکنون آنها به مراکز بهداشتی و تجمعات بیش از ۵۰۰ نفر محدود شده‌اند.

اتحادیه اروپا

گذرنامه کرونای اتحادیه اروپا، حاوی یک کد QR است که به مسئولان اجازه می‌دهد واکسن زدن افراد یا جواب آزمایش کرونای آنها را بررسی کنند. این قانون از اول ماه ژوئیه لازم‌الاجرا شد. (کد QR یا پاسخ سریع، نوعی بارکد دوبعدی است که می‌تواند از طریق گوشی هوشمند و دستگاه‌های بارکدخوان خوانده شده و مستقیماً به متن، وب‌سایت، شماره تلفن و غیره لینک شود.) این طرح اجازه می‌دهد تا مسافران از مرزهای ۳۳ کشور اروپایی عبور کنند؛ ۲۷ ایالت اتحادیه اروپا و کشورهای همسایه ازجمله آندورا، ایسلند، لیختن‌اشتاین، موناکو، نروژ و سوئیس.

در پرتغال گذرنامه سلامت برای اقامت در هتل یا انجام ورزش گروهی موردنیاز است. همچنین خوردن غذا در داخل رستوران‌ها (در تعطیلات آخر هفته) الزامی است.در ایرلند خوردن یا نوشیدن در کافه‌ها و رستوران‌ها در تمام طول هفته تنها با ارائه گذرنامه سلامت انجام می‌شود، درحالی‌که در لوکزامبورگ برای رفتن به خرید از فروشگاه‌ها به آن نیاز است.

صدور گذرنامه‌ مصونیت کووید ۱۹ در برخی کشورها

در فرانسه گذرنامه سلامت از ۲۱ جولای برای سینماها، موزه‌ها و مراکز ورزشی که بیش از ۵۰ نفر را در خود جای می‌دهند، اجباری است. این قانون باعث شد مخالفان زیادی دست به اعتراضات خیابانی بزنند. همچنین از روز دوشنبه هفته آینده نیز برای کافه‌ها و رستوران‌ها، نمایشگاه‌ها، هواپیماها، قطارهای مسافت طولانی، اتوبوس‌ها و مؤسسات پزشکی موردنیاز است. در ایتالیا نیز از روز جمعه طرح مشابهی به اجرا درآمد که از اول سپتامبر به پروازهای داخلی، قطارها و برخی خدمات کشتی‌ها ادامه می‌یابد. معلمان و دانشجویان دانشگاه نیز از این تاریخ به آن احتیاج خواهند داشت.

گذرنامه سلامت؛ مجوز سفرهای هوایی و خدمات عمومی/ ایست بازرسی کارت واکسن هم از راه رسید

در آلمان (جایی که سیاست‌های بهداشت و درمان در مورد مناطق تصمیم‌گیری می‌شود) برخی‌ مناطق برای ورود به هتل‌ها، سینما، سالن‌های ورزشی و حتی کافه‌ها ارائه گذرنامه سلامت اجباری است. در اسپانیا منطقه شمالی گالیسیا اخیراً اولین منطقه‌ای بود که برای ورود به کافه‌ها، رستوران‌ها و کلوب‌های شبانه (در مکان‌هایی که شدیداً درگیر کرونا هستند) گذرنامه سلامت را اجباری کرد. اندلس نیز به‌دنبال اجرای این طرح است.

نیویورک و کبک

نیویورک اولین شهر بزرگ ایالات‌متحده بود که در اوایل ماه جاری گواهی واکسن را معرفی کرد. شهردار نیویورک اعلام کرده این گواهی برای رستوران‌ها، سالن‌های ورزشی و نمایشگاه‌ها موردنیاز است. این قانون از ۱۶ اوت اجرایی می‌شود، اما اولین بررسی‌ها تا ۱۳ سپتامبر انجام نمی‌شود. کانادا نیز اعلام کرد روز پنجشنبه هفته جاری گواهی واکسن را در ایالت کبک برای همه فعالیت‌های غیرضروری را معرفی می‌کند.

همچنین کشورهایی مانند ایسلند نیز مرزهای خود را تنها روی مسافرین واکسینه‌شده باز می‌کنند. برخی کشورها مانند عربستان سعودی تنها شهروندان واکسینه‌شده را اجازه می‌دهند به خارج از کشور سفر کنند.

درمجموع برخلاف نظر سازمان بهداشت جهانی و بسیاری از مخالفان، طرح گذرنامه واکسن یا گواهی سلامت به‌مرور در حال اجرا شدن است و تنها افراد واکسینه‌شده می‌توانند از خدمات عمومی و سفرهای هوایی استفاده کنند.