به گزارش پارس به نقل از فارس از تبریز به نقل از روابط عمومی استانداری آذربایجان‌شرقی، اسماعیل جبارزاده در چهلمین گردهمایی معاونان آموزشی واحدها و پژوهشکده‌های جهاد دانشگاهی، اظهار کرد: انتظار داریم کارهای سخت، ویژه و غیر‌معمول را جهاد دانشگاهی اجرا کند.

وی با اعلام اینکه محققان می‌توانند برای انجام تحقیقاتشان از تمام امکانات دانشگاه‌ها و دولت به صورت رایگان استفاده کنند، خاطرنشان کرد: محققان مختار هستند نتایج تحقیقاتشان را به مرحله تولید برسانند و از این طریق کسب درآمد کنند، دیگر زمان آن گذشته که بگوییم استفاده از امکانات دانشگاه به‌صورت رایگان برای تحقیقات علمی محققان حرام است، چراکه مطمئنا اصلی‌ترین نفع تولید علم، برای کشور خواهد بود.

جبارزاده خواستار فعالیت جهاد دانشگاهی همچون پلی میان دانشگاه و کارآفرین شد و افزود: متاسفانه اکثر اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها نمی‌توانند در زمینه تولید و فروش نتایج تحقیقاتشان موفق ظاهر شوند و این جهاد دانشگاهی است که می‌تواند بستری برای تجاری‌سازی علم و فناوری فراهم کند.

استاندار آذربایجان‌شرقی بر ضرورت حفظ اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و نخبگان در کشور، تأکید کرد و گفت: کشورهای خارجی برای جذب نخبگان کشورمان امتیازات ویژه‌ای تعریف می‌کنند که در این بین ما نباید غافل شویم و ضروری است برای حفظ نخبگان در کشور، امکانات و امتیازات ویژه‌ای در اختیار آنها قرار دهیم.

وی با اعلام اینکه تمام پروژه‌های استان در تمام زمینه‌ها با پیوست علمی اجرا می‌شوند، اظهار کرد: با تشکیل 11 کارگروه تخصصی ظرفیت‌ها و نیازهای استان را در طول یک سال بررسی کرده و مجموع این تحقیقات کارشناسی و هسته‌های کلیدی توسعه استان را در قالب سند تدبیر و توسعه آذربایجان‌شرقی تدوین کرده‌ایم.

جبارزاده ادامه داد: اکنون برای تمام شهرستان‌های استان و در تمام زمینه‌ها برنامه توسعه داریم که آماده‌ایم اجرای بخشی از این برنامه‌ها را به جهاد دانشگاهی واگذار کنیم.

وی گفت: براساس مصوبه دولت، آذربایجان‌شرقی دارای منطقه ویژه علم و فناوری شده و بر این اساس مراکز علمی و تحقیقاتی استان از امتیازات ویژه‌ای برخوردار هستند و می‌توانیم با ارائه راهکارها و صدور برخی مجوزها بستر را برای فعالیت بیشتر جهاد دانشگاهی در زمینه علم و فناوری فراهم کنیم.

جبارزاده با اشاره به مشکلات مالی کشور، گفت: اکنون درآمد حاصل از نفت صرف پرداخت یارانه و هزینه جاری می‌شود، دولت قبلی بدون پشتوانه علمی یارانه نقدی را بر دوش مردم گذاشت و از سوی دیگر برخلاف سیاست‌های کلی، بدنه دولت را بیش از گذشته بزرگ‌تر کرد که اکنون 850 هزار نیروی مازاد در بدنه دولت داریم و مشکلات کنونی کشور ناشی از این بی‌تدبیری‌های گذشته است.

وی افزود: ادارات و سازمان‌ها نباید چشم‌انتظار اعتبارات دولتی باشند، بلکه به‌دنبال تولید ثروت و پیشبرد اهداف بدون تکیه بر درآمدهای نفتی باشند.