به گزارش پارس به نقل از تراز، علی جنتی روز سه شنبه در مراسم روز پژوهش که در پژوهشگاه فرهنگ هنر و ارتباطات برگزار شد، اظهار داشت: بیش از سه دهه در کشور در زمینه حجاب و عفاف تلاش شده است تا برای جامعه مصونیت ایجاد کنند با این وجود باید بررسی کنیم که از این نظر در چه شرایطی نسبت به ۱۰ سال قبل قرار داریم.


وی افزود: باید دلایل رواج دروغ گویی، ریاکاری و خیانت در امانت را در جامعه بررسی کنیم و راهکارهای مقابله با آنها و جایگزینی راستگویی، امانت داری و وفای به عهد را بیابیم.

به گفته جنتی، جامعه ما به تدریج دچار سقوط اخلاقی می شود و بسیاری از ارزشهای مهم جامعه اسلامی به سوی کمرنگ شدن می رود.

وی با بیان اینکه در گذشته برخی اقدامات در کشور انجام می شد که امروز خنده دار بنظرمی رسد؛ افزود: کاری نکنیم که ۵ سال دیگر به اقدامات خود بخندیم.

وزیر ارشاد گفت: امروز در حوزه فرهنگ و هنر سوالات زیادی قابل طرح است که از آغاز کارم در وزارت ارشاد با بسیاری از این پرسش ها روبرو شدم.

جنتی گفت: سوالاتی نظیر، اساسی ترین مسائل ما در حوزه فرهنگ چیست؟ نقش حکومت در حوزه فرهنگ عمومی چه اندازه است؟ حوزه ی دخالت حکومت و دولت در فرهنگ کجاست؟ و مهمترین آسیب های فرهنگی ما چیست؟ دراین مدت برای من مطرح شد.


* ۱۰ هزار نفر در کشو درگیر جلسات شورای فرهنگ عمومی هستند


جنتی به برگزاری جلسات مختلف شورای فرهنگ عمومی اشاره کرد و گفت: در این شورا ۳۱ نفر عضو هستند و نظیر چنین جلساتی در تمام استانها هم برگزارمی شود که در مجموع حدود ۱۰ هزار نفر درگیر آن هستند.

وی اضافه کرد: باید ببینیم خروجی این جلسات چه بوده است و تا چه حد در راستای اهداف و راهبردهای ما و کشور تاثیر گذار بوده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به جلسه اعضای این شورا با رهبر معظم انقلاب اسلامی در هفته گذشته اشاره کرد و گفت: در ابن جلسه ایشان بر حراست از هویت فرهنگ ملی تاکید داشتند.

جنتی گفت: در وزارت ارشاد به این موضوع فکر می کنیم که مسائل حوزه فرهنگ را نیازسنجی کرده و آن را به پژوهشگران ارایه کنیم.

* ۷۱ درصد مردم تهران از ماهواره استفاده می کنند


وی با اشاره به معرفی یکی از طرحهای پژوهشی در این مراسم و ذکر این نکته که ضریب استفاده از ماهواره ۷۱درصد مردم تهران را شامل می شود، گفت: رسیدگی به این موضوع ضرورت عرصه علم و فناوری روز است که باید ببینیم که با آسیب های این شبکه ها چگونه مقابله کنیم.

جنتی از دریافت ۲هزار شبکه ماهواره ای روی تلفن های همراه در آینده نزدیک خبرداد که براحتی توسط تلفن های همراه قابل دریافت خواهد بود.

وی با ذکر این سووال که آیا برای مقابله با این پیشرفت ها هم از پارازیت استفاده خواهیم کرد یا راهکاری های دیگری داریم؟ گفت: برای مقابله با این آسیب ها نیاز به روشهای عملی و صحیحی داریم که پژوهشگران باید این روشها را در قالبی که هم برای مردم و هم برای دولت قابل پذیرش باشد تدوین کنند.

جنتی در ادامه به آسیب های ناشی از گسترش ارتباطات رایانه ای و شبکه های اجتماعی اشاره کرد و گفت: این ارتباطات اجتناب ناپذیر است و نمی توانیم آنها را دور بزنیم.

به گفته وی در گذشته اقداماتی مانند ممنوعیت استفاده از ویدئو در کشور انجام می شد که امروز به نظر کارهای خنده دارد به حساب می آید و شاید ۵ سال دیگر هم با بررسی اقدامات امروز خود همین احساس را داشته و به آن بخندیم.

جنتی در پایان با اشاره به اهمیت موضوع فرهنگ در دیپلماسی عمومی گفت: باید با شیوه ها ی صحیح فرهنگ و تمدن ایرانی را به سایر ملتها معرفی کنیم که این امر تاثیر زیادی در بهبود روابط کشورمان با جهان خواهد داشت و از سوی دیگر باید شیوه های تعامل با فرهنگ دیگر کشورها و تقابل با فرهنگهای وارداتی را هم بررسی کنیم.