کره شمالی توقف فعالیت های هسته ای خود را به تعلیق رزمایش نظامی آمریکا با کره جنوبی مشروط کرد.

به گزارش روز یکشنبه خبرگزاری «یونهاپ» کره جنوبی ، «ری سو یونگ» وزیر خارجه کره شمالی که برای شرکت در برنامه های سازمان ملل به آمریکا سفرکرده بود درمصاحبه با آسوشیتدپرس باردیگر بر توسعه فعالیت های هسته ای کشورش برای مقابله با تهدیدات آمریکا و سیاست خصمانه واشنگتن در قبال پیونگ یانگ تاکید کرد.

وی اضافه کرد: اگر آمریکا رزمایش نظامی با کره جنوبی را متوقف کند ما نیز برنامه های هسته ای را متوقف می کنیم.

کره شمالی سال گذشته میلادی نیز این پیشنهاد را ارایه کرده بود اما آمریکا با تهدید ضمنی خواندن این پیشنهاد، اعلام کرد که توقف برنامه های هسته ای کره شمالی باید طبق قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل انجام شود و رزمایش آمریکا با کره جنوبی تنها جنبه دفاعی دارد.

این پیشنهاد کره شمالی این نگرانی را به وجود آورده که این کشور کمونیستی که اوایل سالجاری میلادی چهارمین آزمایش هسته ای را انجام داد و به دنبال انجام آزمایش هسته ای دیگری در ماه آینده میلادی است.

پیونگ یانگ بارها اعلام کرده که رزمایش نظامی آمریکا با کره جنوبی، تمرینی برای حمله به کره شمالی است.

وزیرخارجه کره شمالی همچنین تاکید کرد: تعلیق تمرینات نظامی، فرصت های جدیدی را ایجاد می کند اما در غیراین صورت، نتایح بسیار فاجعه باری نه تنها برای دو کشور بلکه برای کل جهان قابل پیش بینی است.

ری سو یونگ همچنین اعلام کرد: که تحریم ها علیه کره شمالی کارساز نخواهد بود و اگر آنها فکر می کنند که این تحریم ها راه به جایی می برد سخت در اشتباه هستند.

وی افزود: این خوب است که روابط بین ایران و کوبا با آمریکا خوب شده است اما روابط پیونگ یانگ با واشنگتن بسیار متفاوت تر از این مقوله است.

کره شمالی عصر دیروز شنبه نیز یک موشک بالستیک زیردریایی را آزمایش کرد که براساس اعلام منابع نظامی کره جنوبی این آزمایش موفقیت آمیز نبوده اما مقام های کره شمالی اعلام کردند که موفقیت های قابل توجهی در این آزمایش به دست آورده اند.