به گزارش پارس به نقل از فارس، تعدادی از متخصصان آمریکایی امروز چهارشنبه در بیانیه ای تاکید کردند که کره شمالی ابزارهای فنی لازم برای انجام یک آزمایش هسته ای دیگر را در اختیار دارد اما به دلیل عصبانیت چین دچار تردید است.

« زیگفرید هکر» از دانشگاه استانفورد که سه سال پیش در آخرین حضور خود در کره شمالی یک مرکز غنی سازی این کشور را افشا کرد گفت: کره شمالی همه امکانات لازم برای یک آزمایش هسته ای دیگر را در یک سایت هسته ای جمع آوری کرده و آماده انجام آن است.

کره شمالی تا کنون سه بار در سال های ۲۰۰۶،۲۰۰۹ و ۲۰۱۳ آزمایش اتمی انجام داده است.

این درحالیست که علاوه بر کشورهایی مثل آمریکا و کره جنوبی، کشورهای چین و روسیه نیز که از شرکای پیونگ یانگ هستند از این کشور خواسته اند گامهایی در جهت پایان دادن به برنامه هسته ای تسلیحاتی خود بردارد.

براساس این گزارش، کشورهایی زیادی هستند که تلاش می کنند با استفاده از ماهواره های خود از خارج فعالیت های هسته ای کره شمالی را کنترل کنند.

هکر گفت: کره شمالی در ماه فوریه دو تونل هسته ای خود را برای انجام آزمایش اتمی آماده کرده بود و یکی از این تونل ها همچنان آماده آزمایش اتمی است.

وی افزود: شواهد زیادی وجود دارد که کره شمالی قصد دارد دست به یک آزمایش هسته ای دیگر بزند اما به عقیده من ترس از عصبانیت چین اصلی ترین عامل برای مردد بودن کره شمالی در این زمینه است.

آزمایش هسته ای کره شمالی در فوریه ۲۰۱۳ با واکنش شدید جامعه جهانی مواجه شد و حتی دولت چین نیز از کره شمالی انتقاد کرد و به قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل علیه پیونگ یانگ رای مثبت داد.