به گزارش پارس به نقل از خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی، 'پارک گئون های' با اعلام اینکه در برابر مشکلات تسلیم نمی شود به ملت خود تعهد داد تا هرچه سریعتر و با اقتدار کامل مشکلات هسته ای کره شمالی و حتی اختلافات کشورش با ژاپن را حل و فصل نماید.

وی امروز در یک مراسم رسمی در سئول، درعین حال از همتای کره شمالی خود خواست با خاتمه بخشیدن به فعالیت های هسته ای آن کشور، در مسیر گفت و گو و همکاری برای برقراری صلح و شکوفایی کشورش گام بردارد.

کره جنوبی و کره شمالی سالهاست که پس از جنگ ژاپن علیه کره متحد سابق و تقسیم آن کشور به دو کره، دچار اختلافات زیادی هستند که معمولا با جانبداری کشورهای غربی از سئول از یک طرف و چین و روسیه از پیونگ یانگ از سوی دیگر همواره روابط دو کشور تیره تر نیز گشت. 

آخرین مورد از اختلافات دو کشور بر سر هسته ای شدن شبه جزیره کره است که هر یک دیگری را به بی ثبات سازی در شبه جزیره کره متهم می کنند.

براساس قراردادی که در سال 2012 میان آمریکا و کره جنوبی امضا شد ، سئول حق در اختیارداشتن موشک های دوربرد را برای مقابله بهتر با تهدیدات هسته ای و جنگی کره شمالی پیدا کرده است، این درحالی است که پیونگ یانگ نیز این توافقنامه را توطئه ای برای ایجاد جنگ در شبه جزیره کره می داند.

یادآوری می شود که کره شمالی به علت استفاده از راکت های دوربرد در گذشته و انجام آزمایشات موشکی اش تحت تحریم های شدید قرار دارد ، چرا که مقامات این کشور به تقویت بنیه اقتصادی و گسترش زرادخانه هسته ای خود متعهد شده و برنامه هسته ای ملی را عاملی بازدارنده در برابر سیاست خصمانه واشنگتن در قبال ملت خود می دانند.

همچنین مناسبات توکیو و سئول نیز به سبب خودداری مقامات ژاپن از عذرخواهی از ملت کره جنوبی درباره اقداماتی که به زمان حاکمیت استعماری این کشور بر شبه جزیره کره بازمی گردد به شدت رو به تیرگی گذاشته است.