به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری فارس، «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا بامداد چهارشنبه به ارائه توضیحاتی درباره دیدار با «حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد پرداخت.

بورل در صفحه توئیتر خود نوشت: «من سه پیام اصلی را به امیرعبداللهیان منتقل کردم. اول، بازداشت خودسرانه اتباع اروپایی را محکوم کرده و خواستار آزادی آنها هستم. دوم، باید راهکار دیپلماتیکی برای مسئله هسته‌ای ایران از طریق برجام یافت. سوم، همکاری نظامی [ایران] با روسیه متوقف شود».

سرویس اطلاع‌رسانی اتحادیه اروپا نیز طی بیانیه‌ای درباره این دیدار نوشت: «بورل در نقش خود به عنوان هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام، فوری‌ترین موضوعات مرتبط با روابط دوجانبه اتحادیه اروپا و ایران، و تحولات اخیر در مورد برجام را مطرح کرد».

در این بیانیه آمده است: «بورل، محکومیت شدید اتحادیه اروپا علیه بازداشت‌های خودسرانه بسیاری از شهروندان اروپایی، از جمله دو تابعیتی‌ها در ایران را ابلاغ کرد. او از امیرعبداللهیان بار دیگر خواست تا تمامی شهروندان اتحادیه اروپا آزاد شوند».

بر این اساس،‌اتحادیه اروپا همچنین به دخالت در امور داخلی ایران پرداخته و مدعی شد: «موضع اتحادیه اروپا در مورد وضعیت بسیار نگران‌کننده حقوق بشر در این کشور بدون تغییر باقی می‌ماند. ایران باید تضمین کند که آزادی‌های اساسی رعایت می‌شود».

این بیانیه درباره گفتگوهای دوطرف درباره برجام نیز توضیح داد: «بورل بر اهمیت دنبال کردن مسیر کاهش تنش تاکید کرد. در این زمینه، او از ایران خواست در تصمیم خود برای لغو مجوز رسمی چند بازرس با تجربه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و بهبود همکاری با آژانس تجدید نظر کند».

وی با بیان اینکه اتحادیه اروپا قویاً از آژانس اتمی و کار آن حمایت می‌کند، افزود: «بورل اعتقاد راسخ خود را مبنی بر لزوم یافتن راه حل دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای ایران در چارچوب برجام اعلام کرد».

در پایان این بیانیه آمده است: «بورل بار دیگر از دولت ایران خواست تا ادامه همکاری نظامی خود با روسیه در جنگ تجاوزکارانه غیرقانونی علیه اوکراین را متوقف کند».