به گزارش پارس نیوز به نقل از تجارت‌نیوز و به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک روسیه جمهوری‌ قره باغ کوهستانی از تاریخ 1 ژانویه 2024 وجود نخواهد داشت و منحل خواهد شد.

«سامول شاهرامانیان»، رئیس این جمهوری خودخوانده با امضای فرمانی انحلال تمامی نهادهای دولتی را اعلام کرد. او در این فرمان به وضعیت دشوار نظامی-سیاسی که پیش آمده اشاره کرده است.

در این فرمان آمده است: «بر مبنای اولویت داشتن تضمین امنیت و منافع حیاتی مردم قره‌باغ و با در نظر گرفتن توافق حاصل‌شده با میانجی‌گری فرماندهی نیروهای حافظ صلح روسیه با نمایندگان جمهوری آذربایجان مبنی بر تضمین عبور و مرور داوطلبانه ساکنان قره باغ کوهستانی این تصمیم اتخاذ شد که تمامی نهادها و سازمانی دولتی (حداکثر) تا تاریخ 1 ژانویه 2024 منحل شوند و جمهوری قره باغ کوهستانی به موجودیتش پایان دهد.»

رویترز به نقل از سخنگوی نخست‌وزیر ارمنستان گزارش داده تا امروز بیش از نیمی از ارامنه ساکن قره‌باغ کوهستانی (65 هزار و 36 نفر) این منطقه را ترک کرده‌اند. پیش‌تر «داوید بابایان» مشاور «ساموئل شهرامانیان» رئیس ارامنه قره‌باغ گفت 120 هزار ارمنی‌تبار ساکن قره‌باغ قصد دارند این منطقه را ترک کنند زیرا تمایلی ندارند بخشی از جمهوری آذربایجان باشند.

منبع: تسنیم