به گزارش پارس نیوز، مدتی است خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. اجرای کالابرگ به جای یارانه نقدی در هرمزگان اجرا شده. هنوز مشخص نیست مردم چقدر به جای یارانه نقدی از کالابرگ استفاده کنند. 


یک هفته تا عید فطر باقیمانده است و برخی از رسانه‌ها مساله واریز یارانه عید فطر را مطرح کرده‌اند. یارانه مناسبتی که تاکنون هیچ کدام از مقامات مسئول آن را تایید نکرده است. برای همین بعید است که دولت بخواهد به مناسبت عید فطر به مردم یارانه مناسبتی بدهد.

از زمان شیوع کرونا در ایران دولت در چندین نوبت به حساب سرپرستان خانوارها یارانه‌های مناسبتی مانند یارانه ۲۲ بهمن، یارانه نوروز و یارانه رمضان واریز کرد.
از آن زمان تاکنون هر بار در آستانه این مناسبت‌ها برخی شایعات درباره واریز یارانه مناسبتی مطرح می‌شود. اما مشخصا تا کنون هیچ مقام مسئولی در سازمان هدفمندی یارانه‌ها و یا وزارت کار، واریز یارانه عید فطر را تایید نکرده است و هیچ خبر رسمی در این باره منتشر نشده است.

تنها خبری که درباره واریز یارانه‌های مناسبتی مطرح شد، واریز یارانه ۶۰۰ هزار تومانی به حساب ایتام زیر نظر کمیته امداد و بهزیستی است.

دو روز قبل بود که رئیس بنیاد مستضعفان اعلام کرد که به مناسبت شهادت امام علی (ع) مبلغ ۶۰۰ هزار تومان هدیه نقدی به حساب تمامی ایتام تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی کل کشور واریز می‌شود.

به عبارتی تنها یارانه واریزی مناسبتی یارانه ۶۰۰ هزار تومانی است که به ایتام تحت پوشش این دو نهاد پرداخت شده است و واریز یارانه دیگری در دستور کار نیست./تجارت نیوز

اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد

معاونت رفاه و امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد: یارانه فروردین سال‌جاری به حساب سرپرستان خانوار واریز و اعتبار خرید کالابرگ الکترونیک شارژ شد و یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار ماه بعد خرید کنند.

بر اساس این اطلاعیه مبلغ پرداخت یارانه برای دهک‌های اول تا سوم ۴۰۰ هزار تومان و دهک‌های چهارم تا نهم ۳۰۰ هزار تومان است.

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیک استفاده نکرده باشند، رقم کامل یارانه برایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر شده و باقی‌مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

با واریز یارانه فروردین‌ماه، یارانه‌بگیران می‌توانند از اعتبار یارانه ماه بعد نیز در قالب کالابرگ الکترونیک، اقلام اساسی مورد نیاز خود را خرید کنند.

یادآور می‌شود طرح کالابرگ الکترونیک به صورت ملّی و در سراسر کشور اجرا می‌شود و در قالب این طرح بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در تمام نقاط کشور به این سامانه متصل شده‌اند.

در این طرح، اعتبار همه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، با کارت بانکی سرپرست خانوار از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

زمان واریز یارانه فروردین 1402 اعلام شد

 براساس اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، یارانه کمک معیشتی مرحله 146 بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت 24 روز یکشنبه 20  فروردین ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ 400 هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ 300 هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

کالابرگ الکترونیکی

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می شود.

کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

 

 

در صورتیکه سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه 10 میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت نموده اند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

 

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام نموده اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه فروردین ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

همچنین خاطر نشان می‌گردد، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه فروردین ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

  متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای 09200006369 تماس حاصل نمایند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به‌ نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی*43857*4* (ستاره 4 ستاره 43857 ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند./ تسنیم

خبر داغ درباره یارانه نقدی فروردین | شوک بزرگ روز پنجشنبه به یارانه بگیران

اگرچه تاکنون قرار بود یارانه دهک‌های 9 و 10 درآمدی حذف شود اما حالا دولت معیار جدیدی برای حذف یارانه‌ها اعلام کرده است؛ خرید دلار سهمیه‌ای.​

از چندی پیش اعلام شد یارانه نقدی خریداران دلار سهمیه‌ای حذف می‌شود. اما این وعده دولت عملیاتی نشد و با وجود شلوغی صف‌ صرافی‌ها، یارانه خریداران دلار سهمیه‌ای همچنان به حساب سرپرستان خانوار واریز شد.​

اما این بار به نظر می‌رسد که دولت برای مدیریت بازار ارز قصد دارد به صورت جدی یارانه‌ها را حذف کند. این خبر را سخنگوی دولت هم امروز مجددا اعلام و تاکید کرد که «دریافت ارز» یکی از منابع اطلاعاتی برای تعیین دهک افراد و قطع یارانه است.

به گفته بهادری جهرمی دریافت ارز ۲ هزار و ۵ هزار یورویی یکی از منابع اطلاعاتی است که وزارت رفاه می‌تواند از آن برای تعیین دهک خانوار استفاده کند.​

به عبارتی افرادی که سهمیه ارز سالانه دو هزار دلاری را می‌خرند، بر اساس تشخیص وزارت رفاه، جزو دهک نهم و دهم درآمدی محسوب می‌شوند و یارانه آنها حذف می‌شود.

حذف یارانه نقدی خریداران دلار سهمیه‌ای سال گذشته قابلیت اجرا نداشت چون اطلاعات خاصی از افراد دریافت نمی‌شد. اما به نظر می‌رسد که در سال جاری چنین امکانی وجود داشته باشد. چون افراد باید برای دریافت ارز سهمیه‌ای حساب ارزی در بانک باز کنند و اطلاعات حساب آنها در اختیار نهادهای مربوط قرار می‌گیرد. در این شیوه امکان حذف یارانه نقدی در مقایسه با سال قبل امکان‌پذیرتر است.

اما نکته مهم این است که سود حاصل از خرید و فروش دلار سهمیه‌ای حدود 20 میلیون تومان است. معادل چهار تا پنج سال یارانه نقدی که افراد دریافت می‌کنند. چنین سودی احتمالا برای دلالان ارزی، قابل توجه است و آنها ممکن است با هدف دریافت چنین سودی، قید دریافت یارانه نقدی را بزنند.

حقوق+کارگران+در+سال+۱۴۰۲

اما به نظر می‌رسد هدف این سخنان، افرادی هستند که کارت ملی خود را اجاره می‌دهند. سخنگوی دولت هم به همین مساله اشاره کرده و گفته «کسی از کارت ملی دیگران چه برای تراکنش مالی و بانکی در داخل مغازه و چه برای دریافت ارز سوءاستفاده نکند، زیرا اینها جزء مواردی هستند که برای دهک‌بندی افراد و خانوارها و پرداخت یا قطع یارانه ملاک قرار می‌گیرند.»/تجارت نیوز

رقم واریزی یارانه نقدی فروردین تغییر کرد | زمان و مبلغ واریز اولین یارانه نقدی سال 1402

زمان واریز یارانه اولین ماه سال جدید مشخص شد. یارانه‌ی نقدی فروردین ماه هم مثل سابق، روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به حساب سرپرستان خانوار واریز و قابل برداشت خواهد شد؛ و خبر خوب برای افرادی که وام یک میلیون تومانی کرونا را دریافت کرده بودند با پایان یافتن قسط وام، دیگر مبلغی از سرجمع یارانه خانوار کسر نخواهد شد و یارانه ۳۰۰ – ۴۰۰ هزار تومانی به طور کامل واریز خواهد شد.

یارانه‌ی فروردین ماه همراه با افزایش مستمری خانوار‌های تحت پوشش کمیته امداد امام (ره) و سازمان بهزیستی ساعت روز یکشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۲ به حساب سرپرست‌های خانوار واریز و قابل برداشت خواهد بود.

زمانی که یارانه‌ی نقدی از مبلغ ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومان به مبلغ ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان تغییر یافت دولت مقرر کرده بود که این مبلغ یارانه تا دو ماه واریز شده و بعد از آن بجای یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی توزیع خواهد شد که فعلا وضعیت این موضوع مشخص نیست و تا آماده شدن کالابرگ الکترونیکی پرداخت یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی ادامه خواهد داشت.
سیدصولت مرتضوی با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه پرفضیلت رمضان، ضمن تشریح نقش پررنگ این وزارتخانه در گسترش عدالت اجتماعی، به تنظیم شش لایحه و ارائه به دولت با محوریت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پوشش گسترده بیمه همگانی و رفع ناترازی بیمه‌های تأمین اجتماعی از مهم‌ترین محورهای این لوایح است.
مرتضوی با بیان اینکه ضریب پشتیبانی بیمه‌ای ما در شرایط فعلی قابل قبول نیست، افزود: برنامه اساسی دولت در سال ۱۴۰۲، پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر ذیل سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گسترش درمان رایگان برای افراد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیز در سال گذشته توسعه یافته است.

وی با تأکید بر این‌که سیاست ما در حوزه توانخواهان و معلولین نیز همسو با اهداف عدالت بخش دولت مردمی دنبال می‌شود، اظهار داشت: سیاست ما پوشش حداکثری است و سال گذشته مراکز نگهداری بخش خصوصی ۵۰ درصد افزایش یافت

مرتضوی به افزایش ۵۰ درصدی مستمری خانواده‌های دارای معلول اشاره کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز مصوبات خوبی برای حوزه معلولین با حمایت دولت و همراهی مجلس دیده شده است.

وزیر کار افزود: با حمایت دولت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان ابربدهکار بانکی تسویه شد و برنامه‌ریزی برای رفع ناترازی کل صندوق‌ها نیز دنبال می‌شود.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را عمل به قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که مایل‌اند، یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

وی افزود: دولت برنامه‌ای برای قطع یارانه نقدی ندارد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است.

نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس گفت: دولت باید برای توزیع کالابرگ الکترونیکی زیرساخت‌های لازم را فراهم کند، چرا که این کار نقدینگی و قیمت‌ها را کنترل می‌کند./ فردا

یارانه ۱۵۰ هزار تومانی ماه رمضان کذب است

خبری در کانال‌های مختلف فضای مجازی مبنی بر واریز یارانه ۱۵۰ هزار تومانی به مناسبت ماه مبارک رمضان منتشر شده است و دست به دست می‌چرخد.

در این زمینه «سیده طیبه حسینی» سخنگوی سازمان هدفمندی درباره این خبر گفت: این خبر را تکذیب می‌کنیم و به هیچ عنوان مورد تایید نیست.

وی تاکید کرد: یارانه ۱۵۰ هزار تومانی قرار نیست پرداخت شود، اما یارانه فروردین‌ماه در موعد مقرر پرداخت خواهد شد.

برنامه‌ دولت برای قطع یارانه نقدی

سیدصولت مرتضوی با تبریک فرا رسیدن سال نو و ماه پرفضیلت رمضان، ضمن تشریح نقش پررنگ این وزارتخانه در گسترش عدالت اجتماعی، به تنظیم شش لایحه و ارائه به دولت با محوریت سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص تأمین اجتماعی اشاره کرد و گفت: پوشش گسترده بیمه همگانی و رفع ناترازی بیمه‌های تأمین اجتماعی از مهم‌ترین محورهای این لوایح است.

مرتضوی با بیان اینکه ضریب پشتیبانی بیمه‌ای ما در شرایط فعلی قابل قبول نیست، افزود: برنامه اساسی دولت در سال ۱۴۰۲، پوشش بیمه‌ای یک میلیون نفر ذیل سازمان تأمین اجتماعی و سایر صندوق‌های بازنشستگی است.

دولت برنامه‌ای برای قطع یارانه نقدی ندارد

 

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: گسترش درمان رایگان برای افراد تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی نیز در سال گذشته توسعه یافته است.

وی با تأکید بر این‌که سیاست ما در حوزه توانخواهان و معلولین نیز همسو با اهداف عدالت بخش دولت مردمی دنبال می‌شود، اظهار داشت: سیاست ما پوشش حداکثری است و سال گذشته مراکز نگهداری بخش خصوصی ۵۰ درصد افزایش یافت.

مرتضوی به افزایش ۵۰ درصدی مستمری خانواده‌های دارای معلول اشاره کرد و گفت: در بودجه ۱۴۰۲ نیز مصوبات خوبی برای حوزه معلولین با حمایت دولت و همراهی مجلس دیده شده است.

وزیر کار افزود: با حمایت دولت بدهی سازمان تأمین اجتماعی به‌عنوان ابربدهکار بانکی تسویه شد و برنامه‌ریزی برای رفع ناترازی کل صندوق‌ها نیز دنبال می‌شود.

وی ساختار آموزشی کشور را بزرگترین چالش اشتغال‌زایی و کارآفرینی عنوان کرد و گفت: تدوین و ترسیم نظام استاد - شاگردی و توسعه مراکز آموزش جوار کارگاهی محور برنامه‌های سازمان آموزش فنی‌و حرفه‌ای قرار گرفته است.

مرتضوی بر اصلاح قوانین و مانع زدایی از اشتغال‌آفرینی نیز تأکید کرد و اظهار داشت: برنامه دولت بهبود محیط کسب‌وکار برای بخش خصوصی است و ما هم ناظر بر عملکرد دستگاه‌های متولی و حامی کارآفرینان کشور هستیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک را عمل به قانون و مصوبه مجلس شورای اسلامی عنوان کرد و گفت: بالغ بر ۳۵ هزار فروشگاه در سرتاسر کشور به این سامانه متصل شده‌اند تا خانوارهایی که مایل‌اند، یک ماه زودتر از اعتبار یارانه خود برای خرید کالاهای اساسی استفاده کنند.

وی افزود: دولت برنامه‌ای برای قطع یارانه نقدی ندارد و اجرای طرح کالابرگ الکترونیک اختیاری است.

مرتضوی با بیان این‌که سال گذشته فراتر از وعده دولت بیش از یک میلیون فرصت شغلی ایجاد شد، گفت: سال ۱۴۰۲ نیز درصدی بیشتر از سال گذشته برای ایجاد اشتغال هدف‌گذاری شده است.

وزیر تعاون اظهار داشت: ترویج اقتصاد تعاونی یکی دیگر از محورها و هدف‌گذاری‌های آتی وزارتخانه است که بر اساس سیاست‌های خروج از بنگاه‌داری و توسعه اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود.

دبیر شورای عالی اشتغال با تأکید بر این‌که دولت خود را موظف به رفع موانع تولید و تسهیل راه‌اندازی کسب‌وکار برای مردم می‌داند، گفت: رصد اشتغال‌آفرینی در کشور و راستی‌آزمایی این مهم، به‌صورت ویژه انجام می‌شود.

وی راهپیمایی حماسی مردم در ۲۲ بهمن را از بهترین رویدادهای سال گذشته عنوان کرد و اظهار داشت: تلخی‌هایی نیز مانند زمین‌لرزه خوی را شاهد بودیم که باز هم با کمک دولت و همدلی مردم، سپری شد.

مرتضوی اظهار امیدواری کرد: سال جدید با همدلی و مشارکت مردم و تحقق وعده‌های دولت سیزدهم شاهد گسترش رفاه اجتماعی، مهار تورم و رشد تولید در کشور باشیم.

یارانه نقدی امسال تغییر می کند؟ | خبر خوش برای یارانه بگیران

براساس بودجه مصوب مجلس، در سال ۱۴۰۲ مجموع یارانه نقدی پرداختی دولت به مردم حدود ۴۸۵ هزار میلیارد تومان خواهد بود.

از این رقم، ۳۱۵ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی و معیشتی (یارانه حذف ارز ترجیحی)، ۲۹ هزار و ۳۵۰ میلیارد تومان پرداخت مستمری به مددجویان کمیته امداد، ۱۵ هزار و ۶۵۰ میلیارد تومان کمک به سازمان بهزیستی، ۵۶ هزار میلیارد تومان یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان نیز مربوط به یارانه دارو است./نود اقتصادی

آغاز ثبت نام یارانه جدید برای این دهک ها + آدرس و جزئیات

معاون اشتغال وزارت کار با اشاره به برنامه دولت برای اشتغال افراد کم درآمد گفت: در راستای تشویق کارآفرینان در به کارگیری کارگران سه دهک کم درآمد حق بیمه سهم کارفرما به مدت یکسال توسط دولت پرداخت می‌شود.

یارانه جدید دولت رئیسی برای اولین بار از اردیبهشت سال 1401 پرداخت شد. با توجه به افزایش قیمت‌ها، دولت سیزدهم برای جبران رفاه از دست رفته خانوار و کمک به معیشت آن‌ها اقدام به افزایش یارانه معیشتی کرده است. با افزایش یارانه معیشتی سه دهک پایین درآمدی توسط دولت به هر نفر ۴۰۰ هزار تومان، قدرت خرید دهک اول درآمدی روستاییان (فقیرترین دهک) ۲.۵ برابر می‌شود.

پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی یارانه معیشتی ادامه پیدا می‌کند.​

 

محمود کریمی بیرانوند, معاون اشتغال وزارت کار درباره برنامه اشتغالی سال 1402 گفت: یکی از برنامه هایی که به صورت جدی دنبال می کنیم برنامه اشتغال سه دهک کم درآمد است، حسب تصمیم هیأت دولت، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با محوریت معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال، در نظر دارد طرح پرداخت حق بیمه بیکاران به بنگاه‌های اقتصادی را اجرا کند.

وی با بیان اینکه در راستای تشویق کارآفرینان در بکارگیری کارگران سه دهک کم درآمد حق بیمه سهم کارفرما به مدت یکسال توسط دولت پرداخت می‌شود افزود: کارگرانی که در دهک‌های کم‌درآمد جامعه قرار دارند و تعداد اعضای خانوار آنها 4 نفر و بیشتر باشند در صورتی که تحت پوشش سازمان حمایتی بهزیستی و یا کمیته امداد امام خمینی (ره) نباشند و اگر کارفرمایی در کشور وی را بکار گیرد در مرحله اول تا یکسال حق بیمه سهم کارفرما از سوی دولت پرداخت می‌شود که البته ممکن است در مرحله بعدی تا دو سال هم تمدید شود.

بیرانوندبیان کرد:این طرح که به منظورکمک به معیشت و اشتغال افراد کم‌درآمد است از اواخر بهمن و اوایل اسفند ماه در 10 استان شروع شده و از سال 1402 به صورت سراسری اجرا می‌شود و منابع آن نیز از محل منابع داخلی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تأمین می‌شود.

معاون اشتغال وزارت کار هدف از اجرای این طرح را کاهش بیکاری در مناطق محروم با به کارگیری افراد کم درآمد خواند و گفت: برای اینکه کارگران از مزایای استفاده از این طرح در دولت باخبر شوند باید در سایت وزارت تعاون؛کار و رفاه اجتماعی ثبت نام کنند.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: افرادی که در سایت وزارت تعاون ثبت‌نام می‌کنند باید سوابق شغلی، تجربیات و مشخصات خود را ذکر کنند و کارآفرینان از روی این سایت این افراد را اگر انتخاب کنند تا یکسال از پرداخت حق بیمه سهم کارفرما معاف می‌شوند و این تشویقی برای بکارگیری افراد کم‌درآمد سه دهک پایین جامعه توسط کارفرمایان کشور است.

کریمی بیرانوند شرط استفاده از این طرح را افرادی که در دهک های کم درآمد و یک تا سه قرار دارند ولی تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نیستند و بیمه پردازی ندارند مشمول می شوند.

وی با بیان اینکه حق بیمه سهم کارفرما 23 درصد حقوق پایه است که در این طرح در ازای بکارگیری افراد کم درآمد از سه دهک پایین جامعه توسط وزارت کار پرداخت می‌شود بیان کرد: کارجویانی که در سه دهک اول درآمدی قرار دارند و تحت پوشش نهادهای حمایت نمی‌باشند، با ثبت‌نام در سامانه moshavegh.mcls.gov.ir و پس از استعلام از سامانه رفاه ایرانیان و احراز شرایط، در صورت جذب و اشتغال در بنگاه اقتصادی (بخش‌های خصوصی و تعاونی) از حمایت دولت با پرداخت حق بیمه سهم کارفرما به مدت یکسال بهره‌مند خواهند شد./ اقصاد 100

نحوه دریافت کالابرگ + جزئیات

پس از اجرای طرح کالابرگ الکترونیک به‌ صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملّی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند.

 

 

نحوه دریافت کالابرگ+ جزئیات

کالابرگ الکترونیک بر اساس میزان یارانه استفاده نشده هر یک از مشمولین یارانه قابل استفاده خواهد بود. برای بهره مندی از مزایای کالابرگ الکترونیکی به موارد زیر توجه بفرمایید:

۱. میزان و مانده اعتبار یارانه شما برای استفاده از کالابرگ الکترونیک با گرفتن کد دستوری زیر نمایش داده می‌شود:

از طریق شماره‌گیری کد دستوری #۲۸*۷۸۸*

۲. برای استفاده از برنامه کاربردی “شما” جهت استفاده از کالابرگ الکترونیکی به مطالب زیر توجه کنید:

۱- ابتدا برنامه ‌ «شما» (شبکه ملی اعتبار) را از بازار بارگیری و نصب کنید(ازطریق لینک زیر) :

http://cafebazaar.ir/app/?id=ir.sfara.fara&ref=share

۲- پس از نصب اطلاعات پروفایل را تکمیل کنید.

۳- حالا شما به میزان اعتبار حساب خود، به اقلام مشمول کالابرگ دسترسی دارید.

۴- روی همین برنامه، نزدیکترین فروشگاه‌های اطراف شما که اجناس کالا برگ الکترونیکی را عرضه می‌کنند و مسیر دسترسی از روی نقشه ارائه شده است.

۵- با کالا برگ الکترونیکی می‌توانید، ده قلم کالای پرکاربرد در منزل را برمبنای قیمت‌های شهریور ۱۴۰۰ تهیه کنید.

۶- شما هر زمان که خرید کنید، با توجه به میزان خرید از یارانه ماه بعد شما کسر می‌شود.

۷- استفاده از کالابرگ الکترونیکی و یارانه نقدی اختیاری است.

۸- برای خرید، صرفا استفاده از یکی از کارت‌های بانکی سرپرست خانواده کافی است و نیاز به چیز دیگری نیست./

منبع : باشگاه خبرنگاران جوان                

یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی در ایستگاه پایانی سال / متقاضیان کجا مراجعه کنند ؟

 یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی از اردیبهشت ماه امسال همزمان با اجرای سیاست دولت رئیسی در راستای مردمی سازی و توزیع عادلانه یارانه ها، رونمایی شد. یارانه‌ای که با حذف دلار معروف جهانگیری و ترکیب یارانه معیشتی بنزینی و ۴۵ هزار تومانی متولد شد و در همان هفته‌های نخست با اعتراض بسیاری از خانوارها مبنی بر عدم دریافت آن مواجه شد. موضوعی که با ورود رئیس جمهور و پیگیری سازمان هدفمندی و وزارت رفاه، تا حدودی حل و فصل شد، اما همچنان برخی از خانوارها از عدم دریافت یارانه گلایه‌مند هستند.

به نقل از تابناک، این در حالی است که با گذشت حدود دوازده ماه از سال و رسیدن به هفته پایانی سال ۱۴۰۱، سازمان هدفمندی از واریز یازدهمین مرحله از یارانه جدید ۳۰۰ یا ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان مشمول این یارانه خبر داده است.

افزایش یارانه‌ها

 

خبر خوش برای یارانه بگیران | یارانه اسفند ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در اطلاعیه‌ای اعلام کرد؛ یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۵ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز شنبه ۲۰ اسفند ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه سرپرستان خانوار جزو دهک‌های اول تا سوم هستند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتی که جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار دارند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب آنان واریز خواهد شد.

یارانه اسفند ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار واریز شد

کالابرگ الکترونیکی

چنانچه سرپرستان خانوار از کالابرگ الکترونیکی استفاده نکرده باشند رقم کامل یارانه برای ایشان قابل برداشت است و در صورت استفاده به همان میزان از یارانه خانوار کسر گردیده و باقی مانده مبلغ به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود.

کسر اقساط تسهیلات اربعین و وام کرونایی

در صورتی که سرپرستان خانوار پیش از این نسبت به دریافت تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی دوم کرونا اقدام نموده‌اند، باقی مانده اقساط این تسهیلات از مبلغ واریزی به حساب آنان کسر خواهد شد.

همچنین سرپرستان خانواری که تسهیلات اعزام به عتبات عالیات (اربعین) را دریافت کرده‌اند اقساط این تسهیلات به نسبت بعد خانوار از حساب ایشان کسر خواهد شد.

واریزی روز شنبه به حساب یارانه بگیران | حساب مردم پر پول می شود

با گذشت ۱۰ ماه از حذف ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی و افزایش یارانه نقدی خانوارها به ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومان، هنوز بحث جایگزینی کالابرگ با یارانه نقدی داغ است. علاوه بر این برخی رسانه‌های داخلی مدعی هستند که دولت قصد افزایش یارانه نقدی را با توجه به افزایش تورم و کالاهای اساسی دارد.

اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که طرح کالابرگ الکترونیکی قرار است به شکل داوطلبانه اجرا شود و دولت قصدی جدی مبنی بر حذف یارانه نقدی ندارد. بدین ترتیب اگر خانواری قصد داشته باشد به شکل داوطلبانه به جای یارانه نقدی، کالابرگ الکترونیکی دریافت کند، می‌تواند با اعتبار شارژ شده از سوی دولت، کالاهای اساسی را خریداری کند..برای دیگر خانوارها نیز شرایط همچون قبل است و همچنان می‌توانند یارانه خود را به شکل نقدی دریافت کنند.

مورد افزایش یارانه نقدی خانوارها نیز در حال حاضر دولت تصمیم تازه‌ای نگرفته است و به نظر می‌رسد که در سال آینده نیز همچنان افراد حاضر در دهک اول تا سوم مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و افراد حاضر در دهک چهارم تا نهم مبلغ ۳۰۰ هزار تومان دریافت خواهند کرد.

در رابطه با زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه ۱۴۰۱ نیز گرچه سازمان هدفمندی یارانه اطلاعیه‌ای صادر نکرده، اما احتمالا یارانه نقدی آخرین ماه سال نیز در روز شنبه ۲۰ اسفند ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود./منبع: منیبان

خبر مهم استانداری تهران درباره یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی

ستاد استانی کالابرگ الکترونیکی استان تهران با حضور محمد علی‌مهری معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران و سایر اعضای کارگروه برگزار شد.

علی‌مهری در این جلسه با اشاره به مزایای این طرح اظهار داشت: اینکه در طرح کالابرگ الکترونیکی، شهروندان می‌توانند از اعتبار ماه بعدی یارانه خود استفاده کنند مزیت خوبی است.

وی با اشاره به وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی تاکید کرد: این طرح کاملا اختیاری است و یارانه نقدی حذف نمی‌شود.

وی افزود: هم اکنون ۱۶۷۵ فروشگاه با بیش از ۵۱۶۷ پایانه به سامانه کالابرگ الکترونیک متصل شده اند که این آمار به صورت روزانه در حال افزایش است.

خبر مهم استانداری تهران درباره یارانه نقدی و کالابرگ الکترونیکی

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار تهران ضمن تاکید بر لزوم ارائه مشوق به فروشندگان و مصرف کنندگان شرکتت کننده در این طرح افزود: دستگاه‌ها حسب وظایف خود برای اجرای این طرح همکاری و هماهنگی لازم را داشته باشند تا شهروندان به بهترین وجه ممکن از این طرح بهره‌مند شوند.

گفتنی است امروز و بر طبق اطلاعیه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و با توجه به اجرای موفقیت‌آمیز طرح کالابرگ الکترونیک به‌صورت آزمایشی در چهار استان هرمزگان، قزوین، مرکزی و گیلان، هم‌اکنون اجرای این طرح به صورت ملی و در سراسر کشور آغاز شد.

در این طرح اعتبار کلیه خانوارهای یارانه‌بگیر شارژ شده و آنان می‌توانند یک ماه زودتر از دریافت یارانه نقدی، از این اعتبار جهت خرید ۱۰ قلم کالای اساسی مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک استفاده کنند. در صورت استفاده از این مزیت و خرید کالا از محل اعتبار یارانه، به‌میزان اعتبار استفاده‌شده از یارانه ماه بعد خانوار کسر و مابقی به‌صورت نقدی، در موعد مقرر واریز یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز خواهد شد.

خانوارهایی که یارانه دریافت می‌کنند جهت مشاهده‌ میزان اعتبار، لیست کالاها و فروشگاه‌های مشمول طرح ملّی کالابرگ الکترونیک، با تلفن همراه سرپرست خانوار، کد دستوری #۲۸*۷۸۸* را شماره‌گیری کرده و یا به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir مراجعه نمایند.

در حال حاضر فروشگاه‌های زنجیره‌ای رفاه، افق کوروش، دیلی مارکت، جانبو و برخی فروشگاه‌های خُرد که مجهز به بارکدخوان شده‌اند، به این سامانه متصل و پذیرای هموطنان عزیز در سراسر کشور هستند.

سایر فروشگاه‌های زنجیره‌ای نیز بنا به‌درخواست خود می‌توانند به این سامانه متصل شوند؛ همچنین فروشگاه‌های خُرد جهت اتصال به طرح ملّی کالابرگ الکترونیک می‌توانند با مراجعه به درگاه اینترنتی shoma.sfara.ir و نصب برنامه کاربردی «شما» در قسمت پنل فروشنده اطلاعات و موقعیت جغرافیایی خود را ثبت کنند./ اقتصادآنلاین

متقاضیان جدید دریافت یارانه ثبت نام می‌شوند / حذف یارانه پردرآمدها

در جلسه علنی نوبت صبح امروز (دوشنبه) بند (د) تبصره ۱۷ تصویب شد.

بر این اساس، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی موظف است ضمن بروزرسانی داده‌ها، دو بار در سال با اتکا به داده‌های متقن و ثبتی پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان و واقعیت‌های اقتصادی کشور، درآمد سرانه خانوارها و قدرت خرید مردم نسبت به شناسایی گروههای مشمول حمایت و مشمولین ماده ۱۳ قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت و برقراری حمایت‌های یارانه‌ای آن ها و اعلام حذف گروههای پردرآمد از حمایت‌های یارانه‌ای اقدام نماید. سازمان هدفمندسازی یارانه ها و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مکلفند نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط و مقررات اقدام نمایند.

کلیه دستگاههای اجرائی ماده (۲۹) قانون برنامه پنجساله ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران از جمله بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران، فرماندهی انتظامی، سازمان ثبت احوال کشور، سازمان بورس و اوراق بهادار، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و پزشکی قانونی موظف به همکاری و ارائه اطلاعات به‌صورت برخط، مستمر و رایگان به وزارتخانه مذکور بوده و مکلفند تا ‌فرایند استحقاق‌سنجی متقاضیان را با بهره‌برداری از شاخص‌های پایگاه، تدقیق، هدفمند و اثربخش نمایند./ ایسنا

اجرای بی‌سروصدای کالابرگ الکترونیک در کشور

چندی پیش اعلام شد که پس از اجرای آزمایشی طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان، قرار است این طرح در سه استان دیگر یعنی قزوین، گیلان و مرکزی نیز اجرایی شود.

البته این توسعه در شرایطی مطرح شد که هنوز چرخه یک ماهه اجرای طرح آزمایشی در استان هرمزگان تکمیل نشده و نتایج آن به روشنی اعلام نشده بود. البته در حال حاضر نیز آمار جدید و قابل استنادی در این خصوص اعلام نشده است که لازم است به منظور شفاف‌سازی افکار عمومی این آمار اعلام شود.

به نظر می‌رسد دستگاه‌های مسئول در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک هماهنگی‌های خود با کلیه استان‌های کشور برای آغاز اجرای آن در کلیه استان‌ها را انجام داده‌اند. در همین رابطه آیین‌نامه و دستورالعمل اجرایی این طرح برای کلیه استان‌های کشور ارسال شده است.

شنیده‌ها نشان می‌دهد که این موضوع به کلیه ادارات کل رفاه استان‌ها اعلام شده تا پروسه اجرایی کالابرگ آغاز شود. برخی مشاهدات در استان‌های مختلف نشان می‌دهد که اجرای این طرح هم اکنون در بیشتر استان‌ها آغاز شده و اطلاعات مربوط به فروشگاه ها به خصوص فروشگاه های زنجیره‌ای که هم اکنون در حال اجرای آن هستند در اپلیکیشن شما (شبکه ملی اعتبار) موجود است.

هم اکنون اطلاعات مربوط به این فروشگاه‌هایی که در سامانه مربوط به اعتبار یارانه عضویت پیدا کرده‌اند در این اپلیکیشن وجود دارد و عموم مردم امکان دسترسی به آن را خواهند داشت.

لیست 10 قلم کالای مربوط به کالابرگ که پیش از این اعلام شده بود، به شرح زیر است:

اجرای بی‌سروصدای کالابرگ الکترونیک در کشور

منبع: تسنیم

اعلام زمان و مبلغ دقیق یارانه اسفند ماه

مطابق ماه های قبل یارانه اسفند ماه باید بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود البته ممکن است با توجه به اینکه در استانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

مطابق ماه های قبل یارانه اسفند ماه باید بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود البته ممکن است با توجه به اینکه در استانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند.

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد و یارانه اسفند ماه هم بدون هیچ گونه تغییری واریز می‌شود.

زمان واریز یارانه نقدی اسفند ماه مشخص شد. مطابق ماه های قبل یارانه اسفند ماه باید بیستم این ماه به حساب سرپرستان خانوار واریز شود البته ممکن است با توجه به اینکه در استانه سال نو قرار داریم، دولت یارانه اسفند ماه را زودتر به حساب سرپرستان خانوار واریز کند. اما این تنها یک گمانه است و هنوز هیچ کدام از مقامات دولتی توضیحی درباره زمان واریز یارانه اسفند ماه اعلام نکرده‌اند.

از طرف دیگر، مبلغ یارانه اسفند ماه مانند ماه‌های گذشته برای سه دهک اول درآمدی، 400 هزار تومان و برای دهک چهارم تا نهم، 300 هزار تومان است. یارانه اسفند ماه هم بدون هیچ گونه تغییری واریز می‌شود.

واریز یارانه بهمن ماه، با انتقادات زیادی همراه بود. یک عده از یارانه‌بگیران اعلام کردند که یارانه دریافتی آنها کاهش یافته است و دسته دوم افرادی بودند که هیچ یارانه‌ای به حساب آنها واریز نشده بود.

پیگیری‌ها از سازمان هدفمندی یارانه‌ها نشان می‌دهد که یارانه هیچ خانواری حذف نشده است و دلیل عدم واریز یارانه‌ها، مشکل سیستم بانکی بوده است.بانک مهر ایران یکی از بانک‌هایی است که بیشترین شکایت واریز نشدن یارانه را داشت. اپراتور این بانک در پاسخ گفته بود که یارانه نهایتا تا تاریخ 25 بهمن ماه واریز می‌شود. اما هنوز برخی از یارانه‌بگیران می‌گویند که یارانه آنها واریز نشده است و این مشکل مربوط به بسیاری از بانک‌هاست.

حالا یارانه‌بگیران نگران هستند که اسفند ماه هم یارانه آنها واریز نشود و یا با تاخیر واریز شود. آن هم در حالی که هیچ مقام مسئولی درباره علت واریز نشدن و یا واریز با تاخیر یارانه توضیح دقیقی نداده است.

حقوق بازنشستگان

در روزهای پایانی سال و همزمان با پیش‌بینی ثابت ماندن مبلغ یارانه نقدی در لایحه بودجه ۱۴۰۲، این پرسش مهم مطرح شده که آیا قرار است سال آینده دهک یارانه‌ای از فهرست سازمان هدفمندی یارانه‌ها خط بخورد؟

صولت مرتضوی گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است./ اقتصاد 100

خبر داغ یارانه ای امروز  | یارانه جدید 300 هزار تومانی به یارانه نقدی اضافه می شود ؟

دولت در سال جدید با حذف ارز ترجیحی پیشنهاداتی برای یارانه جدید دارد. به تازگی پرداخت یارانه گوشت به عنوان یارانه جدید توسط دولت مردان مطرح شده است.این یارانه جدید بر اساس گمانه زنی ها به 300 هزار تومان می رسد. یارانه جدید به گفته برخی از نمایندگان به صورت کالا پرداخت خواهد شد./ ساناپرس

کالابرگ هر ماه چقدر شارژ می شود ؟ | جزئیات جدید از طرح کالابرگ الکترونیکی

جزئیات استفاده از کالابرگ و یارانه نقدی را در این خبر مطالعه کنید. تا به امروز اطلاعاتی درباره مبلغ شارژ‌ ماهیانه کالابرگ اعلام نشده است

در صورتی که اعتبار لحاظ شده برای خرید کالا در پایان ماه استفاده نشود، امکان برداشت نقدی برای سرپرست خانوار فراهم است. بر اساس اعلام اخیر مسئولان وزارت رفاه، دولت به‌منظور تقویت سلامت غذایی خانوارها این امکان را برای آن‌ها ایجاد می‌کند که به‌اعتبار یارانه بتوانند یک ماه زودتر کالاهای اساسی را خریداری کنند.

نحوه اجرای طرح کالابرگ

در این اعلامیه تاکید شده بود: «طرح کالابرگ الکترونیک در حال پیاده‌سازی مقدمات اجرا در استان هرمزگان است. این امکان برای تمام جامعه یارانه‌بگیر هرمزگان پس از اطلاع‌رسانی از سوی رسانه‌های کشوری و استانی فعال خواهد شد و نیاز به هیچ اقدامی نیست. استفاده از اعتبار از طریق تمامی کارت‌های بانکی به نام سرپرست خانوار، امکان‌پذیر خواهد بود و در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری مشخص نیست و افراد می‌توانند از گروه کالایی اعلام‌شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند. همچنین این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و هموطنان پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.»

اما پیگیری های تازه تسنیم از وزارت رفاه نشان می‌دهد؛ هم اکنون طرح جدید کالابرگ الکترونیک “به صورت نسبی” در استان هرمزگان آغاز شده و در صورتی که نتایج ان موفقیت آمیز باشد به زودی در سراسر کشور پیاده سازی می‌شود. همچنین جزئیات مهم این طرح طی هفته جاری از سوی وزارت رفاه اطلاع رسانی خواهد شد.

طرح جدید دولت شامل چند نقطه عطف است که یکی از برجسته‌ترین آنها رونمایی از یک شبکه اعتباری سراسری است که در کنار شبکه شاپرک قرار خواهد گرفت. “شبکه اعتباری ایرانیان” موسوم به «شما»، از یک سازوکار فنی منحصر به فرد استفاده می‌کند که می تواند امتیازات و تسهیلات مهمی برای خانوارهای ایرانی فراهم کند. موضوعی که در سنوات اخیر یکی از چالشهای نظام حکمرانی در بحث حمایت از اقشار آسیب پذیر بوده و حالا با رونمایی از این دستاورد جدید بخشی از عقب افتادگی‌های کشور در حوزه حمایت از اقشار محروم به صورت کلی بر طرف خواهد شد.

جزئیات استفاده از کالابرگ

1-در طرح کالابرگ الکترونیکی بر خلاف طرح هوشمند سازی یارانه آرد هیچ گونه دستگاه پوز جدیدی به عرضه کنندگان کالاهای اساسی تعلق نخواهد گرفت و هیچ دستگاه پذیرنده‌ای نیز از شبکه شاپرک حذف نخواهد شد.

2-تعداد قلم کالاهای مشمول این طرح بایستی در مصوبه هییت دولت تعیین شود اما هیچ گونه محدودیتی در برندهای عرضه کننده اقلام تعیین شده وجود نخواهد شد. پیش بینی می‌شود بین 5 الی 17 قلم کالا در این طرح به صورت یارانه‌ای در اختیار خانوارمشمول قرار بگیرد.3- اعتبار به صورت ماهیانه در حساب سرپرست خانوار- بر اساس کد ملی و نه صرفا کارت واریز یارانه نقدی، شارژ خواهد شد.

4- در صورت عدم مصرف بخشی از اعتبار مذکور امکان دریافت نقدی اعتبار مصرف نشده برای سرپرست خانوار وجود خواهد داشت. در واقع سیکل شارژ اعتبار به صورت ماهیانه است.

5- در طرح “شما” شاهد رونمایی از یک سوییچ کالایی هستیم- یعنی اگر کالای انتخاب شده جزو گروه اقلام مشول در سبد تعیین شده باشد، بعد از خرید معادل ما به التفاوت نرخ یارانه‌ای و آزاد از اعتبار سرپرست خانوار کسر صورت خواهد گرفت.

6- احتمالا باتوجه به ظرفیت بسیار گسترده ای که این شبکه اعتباری سراسری ایجاد خواهد کرد دامنه آن برای حمایت از اقشار محروم و دهکهای پایین جامعه به طرح کالابرگ الکترونیکی محدود نمانده و در آینده زمینه حمایت هدفمند با اصابت مستقیم کالایی به خانوار صورت خواهد گرفت./ مه شو

یارانه ۵۳۰ هزار تومانی برای مردم 4 استان / توسعه طرح کالابرگ از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای

طرح کالا برگ الکترونیکی از هفته‌های گذشته در استان هرمزگان به اجرا درآمد و مدتی بعد در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان نیز به شکل آزمایشی اجرا شد. مردم در این استان‌ها می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های موجود ۱۰ قلم کالای اساسی پیش‌بینی شده در این طرح به ارزش ۵۳۰ هزار تومان را که شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ است خریداری کنند.

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال‌سازی تمام فروشگاه‌ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند،‌ شارژ می شود.

بر اساس اعلام رییس اتاق اصناف استان مرکزی تاکنون ۱۵۱۱ واحد صنفی این استان در راستای اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی با هدف ثبات قیمت کالاهای اساسی ثبت‌نام کردند.در حالی که سهم استان مرکزی برای ثبت‌نام اصناف در اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی ۱۳۰۴ واحد بوده و فراتر از سهمیه استقبال شده است.

به گفته وی هم‌اکنون ۲۰۰ واحد صنفی و فروشگاه در استان مرکزی به بارکد اجرای طرح مجهز شده‌ و یارانه‌بگیران می‌توانند برای خرید مراجعه کنند.

همچنین در استان قزوین برای ۳۰۰ فروشگاه زیرساخت فراهم‌ شده است و عمده‌فروشی‌ها، خواربارفروشی ها، سوپرمارکت‌ها، فروشگاه‌های مواد غذایی، محصولات لبنی و مواد غذایی متفرقه در سامانه ثبت‌نام کرده‌اند و اتصال آنان به شبکه ملی اعتبار ایجاد شده است.

به گفته مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین،‌ شبکه ملی اعتبار یک روش جدید است و این شبکه متصل به شبکه بانکی است و بر مبنای کد ملی افراد، اعتبار کارت آن‌ها شارژ می‌شود و شهروندان می‌توانند با هر کارت‌ بانکی که به نام سرپرست خانوار است؛ خرید کنند و نیاز نیست حتماً کارت یارانه به همراه داشته باشند.

آنطور که وی گفته پس از اجرای این طرح شهروندان می‌توانند با مراجعه به سامانه shoma.sfara.ir اپلیکیشن شما را نصب کنند تا با فروشگاه‌هایی طرف قرارداد با طرح کالابرگ الکترونیکی هستند؛ آشنا شوند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین با بیان اینکه مردم در استان قزوین می‌توانند از هر کدام از ۱۰ قلم کالای پیش بینی شده به میزان دلخواه خریداری کنند، گفت: در این طرح محدودیتی برای میزان یا نوع برند اقلام وجود ندارد.

در استان گیلان نیز بر اساس ‌آخرین اخبار  ۱۷۰۰ فروشگاه شناسایی و به سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) مجهز شده‌اند.بر اساس اعلام استاندار گیلان، طرح کالابرگ الکترونیکی از هفته اول اسفندماه در این استان اجرایی می شود و شناسایی و ثبت فروشگاه ها که از دهم بهمن ماه آغاز شده همچنان ادامه دارد.

به گفته اسدالله عباسی، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی از سیاست های دولت سیزدهم برای رفاه اجتماعی مردم است و گیلان به عنوان یکی از استان های مجری این طرح انتخاب شده است.

وی می‌گوید: با توجه به سنوات گذشته و افزایش قیمت‌ها، یارانه تعیین شده به مرور زمان ارزش نسبی خود را از دست می داد لذا دولت مردمی و انقلابی برای حفظ  قدرت و حمایت از مردم در بخش مربوط به خرید، طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرا می‌کند.

توسعه طرح کالابرگ از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای

استاندار گیلان با بیان اینکه اعتبار کالابرگ یک ماه زودتر با کد ملی سرپرست خانوار شارژ می شود، می گوید: در این طرح اصل بر استفاده مردم از کالاهای مورد نیاز و ضروری است و اگر سرپرست خانوار نخواهد از اعتبار فوق در زمان مقرر استفاده کند، مبلغ یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز می‌شود و می‌تواند این مبلغ را نقدی دریافت کند.

در روزهای اخیر وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از توسعه طرح کالابرگ الکترونیکی خبر داد و گفت: بنا داریم که این طرح را در گام‌های بعدی از طریق فروشگاه‌های زنجیره ای به کل کشور تعمیم بدهیم.

وی با حضور در ایسنا گفت که تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد، حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد.

مرتضوی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم افزود: پس از آن بود که طرح مذکور به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر رفاه به برخی گزارش‌ها که ناشی از عدم اقبال عمومی از طرح بود نیز اشاره کرد و گفت: گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده‌ایم، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شده است. با این حال بنا داریم که طرح کالابرگ را توسعه بدهیم و بر این اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه می‌یابد.

آنطور که وی گفته در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگی به عمل آمده تا در گام‌های بعدی طرح از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم یابد.این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی اختیاری است.امیدواریم که این طرح با اقبال بیشتری مواجه شود و فرهنگ آن نیز نهادینه شود تا بتوان آن را ترویج داد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان،‌ گیلان،‌ قزوین و مرکزی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند. تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز می‌شود./ ایسنا

خبر جدید برای جاماندگان یارانه / متقاضیان جدید یارانه نقدی ثبت نام کند

رحیم‌زارع سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، در جمع خبرنگاران با اشاره به اهتمام کمیسیون‌ تلفیق مجلس نسبت به معیشت مردم گفت: کمیسیون تلفیق در جلسه شب گذشته، سازمان هدفمندی یارانه‌ها و وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی را مکلف کرد تا نسبت به ثبت نام افراد جدید متقاضی یارانه طبق ضوابط اقدام کند.

وی تاکید کرد: پیشنهاد مصوب شده، پیش تر در بند (د) تبصره ۱۷ لایحه بودجه سال ۱۴۰۱ کشور لحاظ شده بود اما این بند در لایحه بودجه سال آینده حذف شده بود. از این رو نمایندگان در جریان موافقت با این پیشنهاد، بند (د) تبصره ۱۷ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور را تنفیذ کردند و به این ترتیب دولت باید سال آینده نسبت به ثبت‌نام متقاضیان جدید یارانه اقدام کند./ تحریریه

حذف یارانه نقدی دهک‌ های پردرآمد / وضعیت توزیع کالابرگ الکترونیک در سال آینده

 سید صولت مرتضوی در گفت‌وگو با ایسنا، درباره وضعیت یارانه‌ها در قانون بودجه سال  ۱۴۰۲ اظهار کرد: یارانه را قانونگذار مشخص و دولت هم اعلام کرده است. تکلیفی که قانونگذار در تبصره ۱۴ بودجه سال ۱۴۰۱ برای دولت تعیین کرد حاکی از آن بود که دولت ارز ترجیحی ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند و مابه‌التفاوتش را به شکل کالابرگ و یا روش‌های دیگر بپردازد.

وی افزود: منتها زمانی که ارز ترجیحی به موجب قانون بودجه ۱۴۰۱ حذف شد و ابلاغ بودجه به فروردین ماه کشید، زمانی برای آماده کردن زیرساخت‌ها نداشتیم و زیرساخت‌ها بلافاصله آماده نمی‌شد. دولت به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت داد که زیرساخت‌های مربوط را فراهم کند.

وی با بیان اینکه ما این کار را انجام دادیم و طرح توزیع کالابرگ را در گام نخست در چند شهرستان آزمایش کردیم و پاسخ مناسب گرفتیم گفت: پس از آن بود که طرح مذکور  به صورت نمونه در استان هرمزگان عملیاتی شد. اکنون ضریب نفوذ بسیار بالاست و حدود ۱۳۰۰ تا ۱۴۰۰ فروشگاه به سامانه شبکه ملی «اعتبار» متصل هستند.

وزیر رفاه ادامه داد: با این حال گزارش‌های دریافتی حاکی از آن است که با اقبال عمومی چندانی مواجه نشده‌ایم، ضمن آنکه اطلاع‌رسانی مناسب هم انجام شده است.

dX511rSyKASu

صولت مرتضوی با اشاره به اینکه بناداریم طرح کالابرگ را توسعه دهیم اظهار کرد: براین اساس توزیع کالابرگ الکترونیک در سه استان گیلان، قزوین و مرکزی ادامه می‌یابد. همکاران ما در معاونت رفاه و شرکت مربوطه، با فروشگاه‌های زنجیره‌ای هماهنگ کردند تا در گام‌های بعدی طرح را از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای به کل کشور تعمیم دهیم. این شبکه آماده است و دریافت کالا یا یارانه نقدی نیز اختیاری است و امیدوارم با اقبال بیشتری مواجه شود.

وی افزود: ما کار را ادامه می‌دهیم و امیدواریم فرهنگ آن نیز نهادینه شود و بتوانیم ترویجش دهیم. ۱۰ قلم کالای اساسی در این طرح قابل خریداری از فروشگاه‌ها هستند.

وزیر رفاه همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا یارانه دهک‌های درآمدی بالا در سال آینده حذف می‌شود گفت: قانون‌گذار تکلیف کرده است که ما دهک‌های پردرآمد را حذف کنیم، اما بنا به پاره‌ای ملاحظات تاکنون تصمیم جدی برای حذف دهک‌های بالای درآمدی گرفته نشده است. باید ببینیم در بودجه سال آینده قانونگذار چه تکالیفی را مشخص می‌کند. ما برابر قانون پیگیری و اجرا می‌کنیم.

حساب سرپرستان خانوار پرپول شد / زمان دقیق برداشت یارانه نقدی بهمن مشخص شد

منابع خبری از واریز یارانه بهمن ماه راس ساعت ۲۴ امشب پنجشنبه ۲۰ بهمن ۱۴۰۱ خبر دادند و به بررسی مبلغ و زمان قابل برداشت شدن یارانه نقدی این ماه پرداختند.

با اعلام سازمان هدفمندسازی یارانه ها، یارانه نقدی کمک معیشتی مرحله ۱۴۴ مربوط به بهمن ۱۴۰۱ به حساب سرپرستان خانوار مشمول دریافت یارانه واریز و از ساعت ۲۴ روز پنجشنبه ۲۰ بهمن ماه قابل برداشت است.

مبلغ یارانه واریزی دولت کما فی السابق به ازای هر نفر، ۴۰۰ – ۳۰۰ هزار تومان است.

دیلی اکسچنج پیش تر در گزارشی زمان دقیق واریز یارانه بهمن ۱۴۰۱ را اعلام کرده بود./ منهای فوتبال

tHJLMT76yeA6

تصمیم جدید در مورد وضعیت یارانه و حذف یارانه بگیران پردرآمد در سال آینده

داریوش ابوحمزه در جمع خبرنگاران درباره آخرین وضعیت اجرای طرح کالابرگ الکترونیک گفت: سیاست دولت این بود یارانه‌ای که به مردم تعلق می‌گیرد نقدی باشد که بخشی از مردم ۴۰۰ و بخشی ۳۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می‌کنند.

وی افزود: بنا به حکم قانون، وزارت رفاه پیگیر فراهم شدن زمینه‌های اجرایی طرح کالابرگ بود. در دولت درباره روش اجرا مفصل گفت وگو شد و یک اولویت دولت این بود که این سیاست اجرایی به لحاظ فنی به گونه‌ای اجرا شود که برای مردم دغدغه درست نکند به همین خاطر در نهایت به روش فعلی رسیدیم که در هرمزگان به صورت پایلوت در حال اجراست.

OvOl95tYwl3u

گیلان، مرکزی و قزوین استانهایی که به طرح خرید با کالابرگ الکترونیک می‌پیوندند 

استفاده از این طرح اختیاری است

معاون وزیر رفاه با بیان اینکه مردم می‌توانند در فروشگاه‌های تعریف شده که به سامانه ما وصل شدند با تخفیفی کالاهایی را خریداری کنند اظهار کرد: البته یک ماه زودتر می‌شود خرید کرد و مردم در قالب تخفیف خرید استفاده کنند. گیلان، مرکزی و قزوین سه استان بعدی هستند که قرار است به طرح کالابرگ بپیوندند.

ابوحمزه تاکید کرد: حضور در این طرح محدودیت و قید و بندی در هزینه کرد مردم ایجاد نمی‌کند و اختیاری است و اگر فردی مایل نبود یارانه‌اش را در موعد مقرر در کارت یارانه خود خواهد داشت. اگر هم بخشی از مبلغ را استفاده کند مابقی برایش در موعد مقرر واریز می‌شود. فعلا طرح گسترش نیافته ولی تا کنون سبد تعریف شده بر مبنای قیمت‌های پایه شهریور سال ۱۴۰۰ است و ادامه کار بستگی به سیاست‌های دولت دارد.

وی در ادامه درباره وضعیت یارانه و حذف یارانه بگیران پردرآمد در سال آینده گفت: اعتبارات یارانه‌های نقدی ۳۱۵ هزار میلیارد تومان است که همانند امسال است. حذف دهک‌های پردرآمد دهک دهم درآمدی در سال جاری اجرا شد. یکی از سیاست‌های مهم کمک به هدفمند شدن سیاست‌های اجرا شده توسط بقیه دستگاهای دولت است. قرار نیست افراد جدیدی حذف شوند و برنامه‌ای در این باره نداریم. اگر قرار باشد تصمیم جدیدی گرفته شود اطلاع رسانی خواهد شد.

نتایج جالب یک نظرسنجی در مورد یارانه نقدی و کالابرگ | مردم کدام را انتخاب می‌کنند ؟

دولت پس از حذف ارز 4200 تومانی، به منظور جبران قدرت معیشتی خانوار پرداخت یارانه نقدی را در دستور کار قرار داد. با این حال مصوبه مجلس تاکید کرد که در صورت حذف ارز ترجیحی، دولت باید قیمت‌ها را به شهریور ماه 1400 بازگرداند.

در ماه‌های گذشته مجلس به طور ویژه بر لزوم ارائه کالابرگ الکترونیک تأکید کرد و در نهایت بنا شد در استان هرمزگان این طرح اجرا شود. در این طرح ۱۰ قلم کالای اساسی با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی در طرح کالابرگ الکترونیکی ثبت شده است که خانوارها می‌توانند بر اساس نیاز، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خریداری کنند.

اجرای کالابرگ مشروط به استقبال مردم

در این زمینه علی شهیدی، دبیر کمیته سیاستگذاری رفاه اجتماعی در برنامه پایش درباره تاریخچه کالابرگ الکترونیک، گفت: در گذشته سوئیچ سایه در بانک مرکزی طراحی شد. این سوئیچ در کنار شاپرک قرار می‌گرفت و تعدادی از پوزهایی که در فروشگاه‌ها وجود داشت از قبل مشخص می‌شدند و وقتی از این پوزها خرید انجام می‌شد، یک درصدی از پرداختی که توسط مشتری انجام می‌گرفت از یارانه شخص کسر و بقیه هزینه از حساب خود شخص کم می‌شد. نکته این بود که این سوئیچ نمی‌توانست بر اساس تفکیک کالا عمل کند.

شهیدی افزود: به همین دلیل برای تشخیص کالا، یک سوئیچ جدیدی طراحی شد که از لحاظ سخت‌افزاری، یک بارکدخوان به پوزهای فروشگاهی متصل می‌شود و این بارکدخوان مانند سامانه‌های فروشگاهی می‌تواند کالا را تفکیک کند و اگر آن کالا برای مثال مرغ است به آن یارانه تخصیص دهد که در هرمزگان تا حدی جلو رفته است.

وی در پاسخ به این سوال که چرا مردم به کالابرگ نگاه قوی ندارند، گفت: نگاه مردم به یک مساله روانشناختی بر می‌گردد و مردم ترجیح می‌دهند یارانه خود را نقد در اختیار بگیرند. اگر مردم استقبال کنند، قاعدتا طرح ادامه پیدا می‌کند اگر مردم استقبال نکنند طرح جلو نمی‌رود.

وی درباره استان هرمزگان گفت: مردم دوست دارند یارانه به صورت نقد به دستشان برسد و اولویت‌های زندگی خودشان را خریداری کنند و خریدشان محدود به یکسری کالای مشخص نشود. در استان هرمزگان بعضی از پوزها تجهیز شده است و همچنین باگ‌های فنی وجود داشت که برطرف شد.

وی افزود: هر مقداراز کالابرگ که مردم از آن در ماه استفاده نکردند و درواقع خریدی انجام ندادند، بیستم ماه بعد که یارانه پرداخت می‌شود، آن هزینه به حساب‌شان بر می‌گردد. بنابراین باید ببینیم مردم ترجیح‌شان چیست و دولت با توجه به پذیرش و استقبال مردم گام بعدی را بر می‌دارد.

پیشتازی علاقه به پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالابرگ

بر اساس این گزارش، در پایان این برنامه یک نظرسنجی با موضوع انتخاب میان کالابرگ و یارانه نقدی انجام شد و در نهایت حدود 88 درصد مردم پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح دادند.

البته پیش از این نیز مسعود میرکاظمی، رئیس سازمان برنامه و بودجه در نشست خبری خود بر این نکته که مردم در نظرسنجی‌ها پرداخت یارانه به شیوه نقدی را ترجیح می‌دهند تأکید کرده بود.

با توجه به این شرایط و پیشتازی علاقه به پرداخت یارانه نقدی در مقابل کالابرگ الکترونیک باید دید آیا دولت بر پرداخت کالابرگ الکترونیک اصرار می‌ورزد یا خیر./تجارت‌نیوز

نظرسنجی

خبر مهم یارانه ای برای این استان | اجرای۲ مرحله ای طرح کالابرگ

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری قزوین گفت: اجرای کالابرگ الکترونیک شامل ۲ مرحله است که مرحله نخست اجرای این طرح در استان قزوین آغاز شده است.​

علی رحمانی اظهار کرد: اجرای کالابرگ الکترونیک شامل ۲ مرحله است که مرحله نخست آن با اتصال برخی فروشگاه‌ها به سامانه کالا برگ الکترونیک آغاز شده است.
وی گفت: این سامانه تحت عنوان شما به آدرس shoma.sfara.ir است که فروشگاه‌های استان می‌توانند به این سامانه مراجعه و متصل شوند و در واقع طرف قرارداد با این سامانه شده و به عنوان عامل طرح اجرای کالابرگ الکترونیک فعالیت نمایند.

رحمانی ادامه داد: قابل ذکر است که اتصال فروشگاه‌های زنجیره‌ای مسئله‌ای ندارد و در استان به دنبال این هستیم که بقیه اصناف هم بتوانند متصل باشند و تا روز شنبه حدود ۱۰۰ فروشگاه غیر از فروشگاه‌های زنجیره‌ای به این سامانه درخواست داده‌اند.

EMVExEYlsoga

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی و توسعه منطقه‌ای استانداری افزود: در راستای اجرای مطلوب این طرح جلساتی با فرمانداران شهرستان‌ها برگزار شده، اطلاع رسانی‌هایی از سوی دهیاران صورت گرفته و طی جلساتی که با اصناف داشته‌ایم اعلام شده است که تمایل داریم عدالت در این زمینه رعایت شود و اصناف بتوانند به صورت متناسب به سامانه متصل شوند.

رحمانی اضافه کرد: پس از اتمام مرحله اتصال فروشگاه‌ها با تأیید استاندار نسبت به آمادگی استان برای اجرا طرح، مرحله بعد آغاز خواهد شد که در مرحله بعد مشمولین یارانه بگیر می‌توانند به این فروشگاه‌ها مراجعه و خرید خود را انجام دهند.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین با بیان اینکه ۱۰ قلم کالا شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ کشتار روز، تخم مرغ، روغن مایع، ماکارونی، قند شکسته، شکر و برنج شامل این طرح هستند، اظهار داشت: لازم به ذکر است این طرح اختیاری است و هر کدام از مشمولین که تمایل نداشته باشند می‌توانند یارانه خود را بصورت نقدی دریافت و همه اصناف می‌توانند رایگان در این طرح شرکت کنند و شخصی که مبلغ یارانه به حسابش واریز می‌شود طرف حساب این طرح است.

وی افزود: نام بازرگانی خاصی در این طرح مد نظر نیست، به طور مثال وقتی از شیر صحبت می‌شود شیر با اسم خاصی مد نظر نیست بلکه هر اسمی موجود باشد و مشمولین یارانه تمایل داشته باشند می‌توانند خریداری کنند که تا یک سقفی از مبلغ یارانه شأن پرداخت می‌شود و بعد از آن عدد را خودشان پرداخت می‌نمایند.

 

رحمانی گفت: در خصوص مباحث مالیاتی اصناف ذکر این نکته لازم است که این موضوع اصلاً به سامانه‌های مالیاتی متصل نیست و ارتباطی ندارد و مباحث مالیات هم نخواهد داشت.

سرپرست معاونت اقتصادی استانداری قزوین ادامه داد: در حال حاضر امکان خرید به صورت مجازی در این طرح وجود ندارد که امیدواریم در آینده بتوان این کار را انجام داد و فروشگاه‌هایی که بصورت مجازی این کالا را می‌فروشند به این طرح متصل بشوند تا بتوان بصورت مجازی هم از مزایای این طرح استفاده کرد.

وی افزود: روز شروع خرید مردم به اینکه چه زمانی اتصال فروشگاه‌ها کامل شده باشد و چه وقت این پوشش به یک حد قابل قبول رسیده باشد بستگی دارد تا روز خرید و روزی که می‌توان از فروشگاه‌ها خریداری کرد اعلام بشود و این را متعاقباً اعلام خواهیم کرد.

رحمانی اظهار داشت: این طرح شروع شده و ما در مرحله اول که اتصال فروشگاه‌ها است، قرار داریم و اطلاع رسانی‌هایی در این خصوص انجام شده که امیدواریم این طرح با قوت بیشتری دنبال شود./مهر

هشدار ؛ پیامک‌ تامین اجتماعی برای کاهش یارانه‌ / ماجرا چیست ؟

به نقل از روابط‌عمومی سازمان تأمین‌اجتماعی، حوالی ظهر امروز، پیامکی به تعدادی از شماره‌های تلفن همراه ارسال شده که در آن با سوءاستفاده از نام سازمان تأمین‌اجتماعی، ادعا شده این سازمان قصد دارد از ابتدای سال آینده، یارانه‌ها را تقلیل دهد.

 روابط عمومی سازمان تأمین اجتماعی اعلام کرد: حوالی ظهر امروز پنجشنبه سیزدهم بهمن ماه، پیامکی به تعدادی از شماره‌های تلفن همراه ارسال شده که در آن با سوءاستفاده از نام سازمان تأمین‌اجتماعی، ادعا شده این سازمان قصد دارد از ابتدای سال آینده، یارانه‌ها را تقلیل دهد! 

به اطلاع می‌رساند این پیامک ارتباطی با سازمان نداشته و موضوع از اساس جعلی و دروغ‌پردازی است.

ارزش سبد کالابرگ چقدر است ؟

 پس از واریز دو مرحله یارانه نقدی ۳۰۰ و ۴۰۰ هزار تومانی به حساب سرپرستان خانوار، برخی از اعضای اقتصادی دولت احتمال تبدیل آن به کالابرگ الکترونیکی را مطرح کردند. اما شب گذشته ابراهیم رئیسی اعلام کرد که فعلا موضوع کالابرگ منتفی است و تا وضع کالا برگ اطمینان بخش نشود، پرداخت نقدی  یارانه معیشتی  ادامه پیدا می‌کند.

حمید فرداد با اشاره به اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی در سه استان مرکزی، قزوین و گیلان گفت: مردم در این سه استان می‌توانند از تمام فروشگاه‌های موجود خرید خود را انجام بدهند.

وی از تمام فروشگاه‌ها در این سه استان دعوت کرد تا درصورت تمایل برای عضویت در سامانه اپلیکیشن شما را از سایت shoma.sfara.ir دانلود کنند.

فروشگاه

 

به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، ثبت نام و فعال‌سازی تمام فروشگاه‌ها در این سه استان شروع شده و اعتبار افراد برای آنکه امکان خرید پیدا کنند،‌ شارژ می شود.

فرداد با اشاره به برخی ابهامات از جانب مردم درباره این طرح گفت: ممکن است برخی در مراجعه به سامانه نگرانی داشته باشند ولی با اطمینان اعلام می‌کنیم که این طرح کاملا اختیاری است و یارانه هیچ کسی قرار نیست قطع شود و خانوارها می‌توانند یکماه زودتر از مبلغ یارانه خودشان خرج کنند.

وی با اشاره به لیست اقلام مشمول طرح درباره ارزش ریالی سبد، گفت: سبد ۱۰ قلمی شامل ماست، شیر،‌ پنیر، قند و شکر، ماکارونی، روغن مایع، برنج، مرغ و تخم مرغ ۵۳۰ هزار تومان ارزش دارد که اگر این مبلغ به دلایلی از جمله تورم احتمالی به ۵۵۰ هزار تومان افزایش یابد، سهم مردم همان ۲۳۵ هزار و ۷۵۰ تومانی است که در جدول ثابت باقی می ماند.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان در یک گفت‌وگوی تلویزیونی، درباره هدفگذاری گسترش و اجرای طرح در استان‌های دیگر اظهار کرد: تلاش بر این است که سرعت و دقت کار با حفظ متناسب سازی کار در سراسر کشور انجام شود. در طول این هفته سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی علاوه بر هرمزگان فعال خواهند شد و پس از آن طرح را در سطح کل کشور ارتقاء خواهیم داد.

فرداد تاکید کرد: نگاه ما در حال حاضر فراگیری صددرصدی طرح است تا کل کشور را به نقطه حداقلی خوب برسانیم ولی اینکه همه فروشگاه‌ها را فعال کنیم، لازم است که فرایندهای خاص خود را طی کند.

وی همچنین درباره اعتبار پیش‌بینی شده برای اجرای طرح در سال ۱۴۰۲ گفت: اینکه در سال آینده طرح ادامه می‌یابد یا نه، باید سیاستگذاران پاسخ بدهند چون ما مجری کار هستیم ولی ظاهر قضیه این است که ادامه‌دار خواهد بود. در حال حاضر گفت‌وگوهای تخصصی در حال انجام است و امیدواریم مجلس موفقیت طرح را بررسی کند و با دولت در میان بگذارد.

به گزارش ایسنا، طرح کالابرگ الکترونیکی در گام نخست به شکل آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است. طبق گزارش‌ها آمار تراکنش در هرمزگان به حدود ۴۰۰۰ مورد رسیده و ۱.۵ میلیارد خرید از طریق سامانه ظرف ۱۴ روز گذشته انجام شده است که نقطه قوت و موفقیتی درخور برای اجرای این طرح به شمار می‌رود.

در حاشیه جلسه هیات دولت، سید صولت مرتضوی - وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اعلام کرد که سه استان گیلان،‌ قزوین و مرکزی به طرح کالابرگ الکتروینکی متصل شده‌اند و طی هماهنگی صورت گرفته با فروشگاههای زنجیره‌ای در آینده نزدیک به شکل سراسری طرح کالا برگ الکترونیکی را اجرایی خواهیم کرد.

وی تاکید کرد که این طرح حتما تا آخر سال به صورت سراسری اجرا می‌شود و  دولت بنایی ندارد که یارانه نقدی را حذف کند اما تکلیف قانونی است که کالابرگ‌ الکترونیکی هم باشد.

آنطور که وزیر کار گفته این طرح اختیاری است و مردم می‌توانند یا کالابرگ‌ الکترونیکی را انتخاب کنند یا یارانه نقدی را و قیمت‌ها براساس نرخ شهریور سال ۱۴۰۰ است. دولت بنا دارد برای کالاهای اساسی از ارز نیمایی استفاده کند و افزایش قیمت در این زمینه معنا ندارد.

به گزارش ایسنا، در حال حاضر مردم در چهار استان هرمزگان،‌ گیلان،‌ قزوین و مرکزی می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه شما (شبکه ملی اعتبار) نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند. لازم به ذکر است که این طرح برای فروشندگان اختیاری است و فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی‌های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم‌افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکی shoma.sfara.ir نسبت به نصب برنامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

کالابرگ+الکترونیکی

 

تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و به گفته مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست. پول خرید کالا نیز ۴۸ ساعته به حساب فروشنده یا مغازه دار واریز می‌شود.به گزارش ایسنا، نحوه خرید ۱۰ قلم کالای پیش‌بینی شده در کالابرگ الکترونیکی به این نحو است که در این طرح، اعتبار واریزی قابل برداشت به شکل نقدی نیست و صرفا با آن می توان ۱۰ قلم کالای اساسی را خریداری کرد. درواقع یک ماه قبل از پرداخت یارانه نقدی ماهانه، این اعتبار به حساب فرد (سرپرست خانوار) واریز می‌شود تا ۱۰ قلم کالای مدنظر در این طرح را خریداری کند و امکان برداشت نقدی ندارد. هر سرپرست خانوار به اندازه تعداد اعضای خانوار خود تا سقف یارانه نقدی می‌تواند از کالاهای مذکور خریداری کند که مانند خریدهای معمولی با کارت بانکی انجام می‌گیرد و بخشی از یارانه کالا از محل اعتبار حساب یارانه و مابقی از حساب بانکی سرپرست خانوار کم می‌شود و در بیستم هر ماه باقی مانده اعتبار به حساب سرپرست واریز می شود. چنانچه تمایل به خرید کالای الکترونیکی نبود، همچنان امکان برداشت نقدی یارانه واریزی ماه‌های آینده وجود دارد./ ایسنا

فهرست فروشگاه‌های مجاز در طرح کالابرگ /  سه استان جدید ارائه دهنده کالابرگ

فهرست فروشگاه‌های مجاز را کجا مشاهده کنم؟  برای این کار می توانید از طریق لینک موجود در پیامک وزارت رفاه یا سایت www.sfara.ir لیست مراکز را پیدا کنید.

همچنین با استفاده از برنامه کاربردی "شما" (فارا) که می‌توانید از طریق برنامه‌های بازار یا مایکت یا مراجعه به سایت شما به آدرس shoma.sfara.ir آن را نصب کنید. گوشی‌های دارای سیستم‌عامل IOS باید به‌صورت مستقیم از سایت شما دانلود کنند.

جدول قیمت اقلام پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ /  یارانه این استان ها از امروز قطع می شود 

حمید فرداد در گفت‌وگو با ایسنا، اظهار کرد: سه استان قزوین ، گیلان و مرکزی از امروز وارد فاز عملیاتی شده و مشمول اجرای آزمایشی این طرح می‌شوند.

وی در پاسخ به پرسش که آیا استانهای مورد نظر از مناطق محروم یا مرزی هستند؟ اظهار کرد: استانها الزاماً محروم و مرزی نیستند، همچنان که استان هرمزگان هم کیش و هم بشاگرد را شامل می‌شد.

مجری پروژه کالابرگ‌ الکترونیکی همچنین گفت: در نظر داریم برخی از استانها که دارای فروشگاه‌ها و پایانه‌های فروشگاهی بسیار هستند، مشمول این طرح قرار گیرند.

فرداد به تشریح جزییات راه‌اندازی سامانه شما و اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی پرداخت و اظهار کرد: دولت به منظور اعمال سیاست‌های حمایتی خود به بستر فنی مطمئن و فراگیر نیاز دارد از این رو جهت رفع این نیاز، شکل‌گیری شبکه ملی اعتبار در دستور کار دولت قرار گرفت و سامانه "شما" راه اندازی شد.

وی ادامه داد: سامانه شما (شبکه ملی اعتبار) بستری مناسب جهت مدیریت و اختصاص کلیه اعتبارهای حمایتی بر اساس هر کد ملی است و در صورت تحقق کامل این سامانه، امکان‌های متعددی برای دولت فراهم می شود که در این مقطع یکی از کاربردهای این سامانه، اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی است.

مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی از استان هرمزگان به عنوان گام نخست شبکه ملی اعتبار نام برد و گفت: در گام اول، استان هرمزگان جهت اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی انتخاب شد و دولت تصمیم گرفت به منظور تقویت سلامت غذایی خانوار، امکانی را برای آنها ایجاد کند تا کالاهای اساسی را به قیمت ثابت و به اعتبار یارانه یک ماه زودتر خرید کنند. این کار ضمن حمایت از سبد غذایی خانوار، موجب حمایت از معیشت آنها نیز می‌شود.

ساز و کار خرید مردم در کالابرگ الکترونیکی

فرداد درباره سازوکار اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی توضیح داد: به منظور حمایت از سبد غذایی و سلامت مردم، امکان خرید اعتباری ۱۰ قلم کالای اساسی تا سقف مبلغ یارانه خانوار، یک ماه زودتر از تاریخ واریز نقدی فراهم می‌شود.‌ در حال حاضر بر اساس سبد کالاهای اساسی مصوب و سرانه مصرف هریک از آنها، سهم پرداختی خانوار از این سبد ثابت در نظر گرفته شده و مابه‌التفاوت آن از اعتبار یارانه تأمین می‌شود.

به گفته وی درصورت تغییر قیمت کالاهای سبد یاد شده، سهم پرداختی خانوار بدون تغییر باقی می‌ماند و این امکان برای تمام افراد مشمول دریافت یارانه که حساب یارانه آنها در استان هرمزگان افتتاح شده به صورت خودکار فعال خواهد شد.

مدیرعامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان با بیان اینکه مردم در سراسر استان می‌توانند با مراجعه به فروشگاه‌های مجاز و متصل به شبکه، نسبت به استفاده از این اعتبار در خرید اقلام اساسی استفاده کنند، درباره فرایند خرید اقلام اساسی اظهار کرد: خرید اقلام اساسی به نحوی است که سهم پرداختی خریدار از قیمت کالا توسط آنها با استفاده از کارت بانکی یا به صورت نقدی پرداخت شده و مابه‌التفاوت آن تا قیمت روز اقلام از محل اعتبار آنها پرداخت می شود.‌ در صورت استفاده از اعتبار تخصیصی، میزان استفاده شده از این اعتبار از یارانه خانوار کم شده و مانده آن در زمان واریز نقدی یارانه به حساب آنها واریز می‌شود.

مجری پروژه کالابرگ الکترونیکی، شرکت در این طرح و استفاده از این اعتبار را کاملا اختیاری دانست و گفت: استفاده از اعتبار از طریق تمام کارت‌های بانکی که به نام سرپرست خانوار است، امکانپذیر خواهد بود. در مورد کالاهای مشمول طرح نیز الزامی به خرید یک نشان تجاری خاص نیست و افراد می‌توانند از هر گروه کالایی اعلام شده و از هر نشان تجاری دلخواه، خرید خود را انجام دهند.

فروشندگان کدام صنف می‌توانند عضو کالابرگ شوند؟

فرداد اشاره‌ای هم به عضویت فروشندگان در این طرح داشت و گفت: شرکت در این طرح برای فروشندگان اختیاری است. فروشندگان صنف خواربار، لبنیات، پروتئین، فروشگاه‌های زنجیره‌ای و تعاونی های مصرف می‌توانند با مراجعه به نرم افزارهای بازار و مایکت یا از طریق درگاه الکترونیکیshoma.sfara.ir نسبت به نصب برنـامه کاربردی «شما» و ثبت نام از قسمت پنل فروشنده به این سامانه متصل شوند.

وی گفت: تسویه حساب و واریز مبالغ خریدهای اعتباری (مابه‌التفاوت مبلغ پرداختی مردم با قیمت کالاها) مشابه تسویه با فروشندگان از طریق کارتخوان است و اتصال به این طرح کاملا رایگان بوده نیازی به پرداخت هیچگونه هزینه‌ای توسط فروشندگان نیست.

مدیر عامل شرکت خدمات فناوری رفاه ایرانیان تعداد اقلام پیش‌بینی شده در طرح کالابرگ الکترونیکی را ۱۰ قلم کالای اساسی شامل شیر، پنیر، ماست، مرغ، تخم مرغ، برنج، روغن مایع، ماکارونی و قند و شکر نام برد و گفت: به منظور حفظ حق آزادی در انتخاب و احترام به سلایق متفاوت در سبد مصرفی خانوار، امکان خرید از میان کالاهای متفاوت با برندهای مختلف میسر شده است؛ به گونه‌ای که مابه تفاوت احتمالی میان قیمت کالاهای انتخابی با قیمت کالاهای مرجع، توسط مردم پرداخت می‌شود.

فرداد همچنین گفت که این امکان فراهم است که مردم بر اساس نیاز خانوار، مقدار کمتر یا بیشتری از کالاهای اساسی را به انتخاب خود و تا سقف میزان اعتبار خرید کنند.

به گزارش ایسنا، جدول اعتبار تخصیصی به ۱۰ قلم کالای اساسی در طرح کالابرگ الکترونیکی و سرانه مشخص شده برای هر یک بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها انجام گرفته و با هدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

میزان اعتبار تخصیصی به ازای سرانه هر قلم از کالاها در جدول فوق از مابه‌ تفاوت قیمت فروش مصوب (دی۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ به دست آمده است.

62502506

حساب کالابرگ خانوارها شارژ شد |  یارانه نقدی کدام استان ها قطع می شود ؟

محسن نیک نفس در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: برای اتصال شبکه پرداخت به سامانه کالابرگ زمان کوتاهی نیاز است و زیرساخت ها تامین شده است.​

مدیر محتوایی طرح کالابرگ الکترونیکی افزود: اکنون طرح کالابرگ الکترونیک در استان هرمزگان در حال اجراست و امکان خرید از این کالابرگ فراهم شده است.

وی با بیان اینکه یک استان دیگر در فهرست اجرای طرح کالابرگ الکترونیک قرار گرفته، گفت: از بین پنج استانی که شبکه پرداخت ها و زیرساخت ها تامین شده، یک استان آماده اجرای طرح کالابرگ الکترونیک است که بعد از نهایی شدن اعلام خواهد شد.

نیک نفس ادامه داد: این طرح و نرم افزار «شما» اکنون در استان هرمزگان به صورت آزمایشی در حال اجراست، بیش از هزار فروشگاه در این استان آماده خدمت دهی به خانوارها هستند، این فرصت برای بقیه استان های کشور پس از دوره آزمایشی فراهم خواهد شد.

کالابرگ+الکترونیک

وی با بیان اینکه یارانه نقدی هیچ استانی قطع نمی شود، گفت: شرکت در این طرح برای یارانه‌بگیران اختیاری است و پس از اعلام رسمی می‌توانند از مزایای آن بهره‌مند شوند.

نیک نفس بیان داشت: ۱۰ قلم کالای اساسی زیر و سرانه مشخص شده برای هریک بر اساس گزارش کارآمدسازی نظام یارانه‌ها است که باهدف اعلام اولویت‌های اقلام غذایی به‌منظور تخصیص کالابرگ الکترونیکی توسط دبیرخانه شورای‌عالی سلامت و امنیت غذایی در تیرماه ۱۴۰۱ تهیه شده است.

مدیر محتوایی طرح کالابرگ الکترونیکی تاکید کرد: میزان اعتبار تخصیصی به‌ازای سرانه هر قلم از کالاها از مابه‌التفاوت قیمت فروش مصوب (دی ۱۴۰۱) با قیمت مصوب شهریور ۱۴۰۰ (به استناد تکلیف بند س تبصره ۱ قانون بودجه ۱۴۰۱) به‌دست‌آمده است. قیمت کالاهای طرح در ماه‌های آتی نیز برای خانوارها ثابت خواهد ماند. در صورت افزایش قیمت هر کالا، سهم پرداختی خانوارها ثابت خواهد ماند.

قند و شکر

وی به فعالیت سامانه شبکه ملی اعتباری اشاره کرد و گفت: سرپرست خانواده می تواند از طریق سامانه shoma.sfara.ir نرم افزار (شما) را دانلود کرده و اعتبار مانده یارانه را در این نرم افزار مشاهده کنند.

نیک نفس ابراز داشت: خانوارها می توانند با نصب نرم افزار شما، فروشگاه های عضو شبکه ملی اعتبار که امکان فروش کالاهای یارانه ای و تنظیم بازار رو دارند، را مشاهده کنند و به حساب یارانه ماه بعد خود، از فروشگاه های منتخب خرید اعتباری کنند.

3 مزیت اصلی و مهم کالابرگ الکترونیک که باید بدانید

 خراسان نوشت: با اعلام وزیر اقتصاد، طرح کالابرگ که هم اینک در استان هرمزگان اجرایی شده، هفته آینده به دیگر استان ها تسری پیدا خواهد کرد.

به این ترتیب مردم می توانند 10 قلم کالا را به قیمت شهریور 1400 خریداری کنند. آن ها در انتخاب روش نقدی یا کالابرگی دریافت یارانه مختار خواهند بود و این طور بیان شده که در صورت افزایش قیمت این کالاها، سهم پرداختی دولت افزایش خواهد یافت و پرداختی مردم اضافه نخواهد شد. به گزارش خبرگزاری ایرنا، وزیر اقتصاد دیروز در نشستی با خبرنگاران به مطلب مهمی اشاره و اظهار کرد: اجرای این طرح، تکلیف بودجه 1401 بود که آن را به شکل آزمایشی در استان هرمزگان اجرا کردیم و در هفته آینده به دیگر استان ها تسری می یابد.

20220821112515

تکلیف بودجه ای 1401 چه بوده است؟

مجلس شورای اسلامی در جریان تصویب بودجه ۱۴۰۱ به دولت اجازه داد برای اصلاح نرخ ارز ترجیحی اقدام کند و آن را مشروط به توزیع کالابرگ الکترونیکی برای کالاهای اساسی آن هم به نرخ شهریور ۱۴۰۰ کرد.

تاکنون به واسطه مهیا نبودن زیرساخت های مورد نیاز این طرح، پرداخت یارانه نقدی 300 و 400 هزار تومانی به هر فرد یارانه بگیر در کل کشور اجرایی شده بود و به تازگی نیز اجرای آزمایشی این طرح در استان هرمزگان پیاده سازی شده است. با این حال با اعلام وزیر اقتصاد، به نظر می رسد باید منتظر آغاز اجرای سراسری آن در کل کشور از هفته یا در نهایت هفته های آینده بود.

10 قلم کالا مشمول طرح

مروری بر این طرح که تاکنون در هرمزگان اجرا شده نشان می دهد که 10 قلم کالای اساسی مشمول این طرح می‌شوند. بر این اساس، آن هایی که یارانه دریافت می کنند، حق انتخاب خواهند داشت که همچنان یارانه نقدی را دریافت کنند یا 10 قلم کالای اساسی از هر برند و مارک تجاری (به شرح زیر) را از فروشگاه های همکار این طرح بخرند. سرانه خرید هر فرد در جدول آمده است.

مردم برای شرکت در طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، «زمانی ثانی» مدیر توسعه طرح کالابرگ الکترونیک در برنامه زنده تلویزیونی با اشاره به طرح اجرا شده در هرمزگان و بیان این که هموطنان برای شرکت در این طرح نیازی نیست کار خاصی انجام دهند، افزود: به صورت خودکار حساب مربوط به کد ملی سرپرستان خانوار شارژ می شود. پولی به حساب آن ها واریز نمی شود، اما اعتبار به آن ها (معادل یارانه و یک ماه زودتر) اختصاص می یابد. در نتیجه با هرکارت بانکی متعلق به سرپرستان خانوار می توان به فروشگاه های مجاز و متصل به این طرح مراجعه کرد و کالاهای مشمول را خرید. در این باره اجبار به خرید قلم یا نشان خاصی از کالا نیست.

روغن

اختیاری بودن شرکت در طرح یعنی چه؟

زمانی ثانی در خصوص اختیاری بودن شرکت در طرح توضیح داد: یعنی هر کسی دوست داشت از این اعتبار استفاده می‌کند و (با توجه به اعتبار در نظر گرفته شده) یک ماه زودتر خرید را انجام می‌دهد و هرکسی دوست نداشت، استفاده نمی‌کند یا به هر میزانی که دوست داشت استفاده می‌کند. هر مقداری که استفاده کردند، مانده یارانه آن‌ها در زمان موعد مقرر واریز یارانه‌ها به حسابشان واریز می‌شود یعنی اگر من هیچ استفاده‌ای نکردم و خرید اعتباری را انجام ندادم، کل مبلغ یارانه را دریافت می‌کنم و اگر نیاز داشتم و بخشی را خرید اعتباری کردم، مانده اش در زمان مقرر واریز یارانه‌ها (بیستم هر ماه) به حسابم واریز می‌شود و به این صورت کاملاً در اختیار خود افراد است. این امکان فراهم شده که یک ماه زودتر به هر میزانی که دوست دارند از این یارانه‌ها استفاده کنند. 

3 مزیت اصلی و مهم کالابرگ الکترونیک

به گفته وزیر اقتصاد، اکنون اصلی‌ترین مزیتی که این طرح دارد این است که سهم پرداختی مردم در آن سبد مبنا ثابت است، یعنی اگر گرانی و تغییر قیمتی اتفاق بیفتد، سهم پرداختی مردم (که منطبق بر قیمت ها در شهریور 1400 است) ثابت خواهد ماند و آن افزایش قیمت در سمت دولت اتفاق می‌افتد و دولت تدابیر لازم برای جبران آن را اندیشیده است. در این جا سه نکته قابل طرح است:

1- وی گفته است، نشان کالاهایی که قیمت آن ها مبنای جدول قرار گرفته اند، اعلام نمی شود. از این رو می توان گفت که مبنای تغییر قیمت، قیمت همان کالاهاست.

2- وی گفته است که مردم در انتخاب نشان کالا آزاد هستند، در نتیجه می توانند هر کالای مشابه با برند دیگری را بخرند. با این حال، مبنای احتساب یارانه کالاها، همان کالاهای مبنا در جدول است و به همان میزان به هزینه کالاهای انتخاب شده، یارانه تعلق می گیرد.​

3- این که با افزایش قیمت ها، سهم دولت در پرداخت یارانه کالابرگی افزایش می یابد نشان دهنده این است: در صورتی که دولت میزان یارانه نقدی را افزایش ندهد، یارانه کالایی ارزشی به مراتب بیشتر خواهد یافت و همین موجب تمایل تدریجی مردم به دریافت یارانه کالایی خواهد شد.  

 واریز یارانه نقدی 945 هزار تومانی به مناسبت دهه فجر 

اگر قرار باشد مرحله 143 یارانه نقدی طبق روال ماه‌های قبل پرداخت شود، انتظار می‌رود در هفته سوم و احتمالا از بیستم بهمن ماه یارانه نقدی به دست سرپرستان خانوار برسد.

1597308_113

  در حالی که قرار بود یک خانوار پنج نفره ماه قبل چند صد هزار تومان یارانه نقدی جدید و معیشتی بنزین دریافت کند، با خلف وعده دولت فقط ۲۰۵ هزار تومان به حساب آنها واریز شد

معاون اقتصادی رئیس‌جمهور اعلام کرده بود که یارانه‌ها از دی ماه دو برابر می‌شود و یک خانوار چهار نفره مبلغ ۸۰۰ هزار تومان یارانه در این ماه دریافت کند، یعنی ۴۴۵ هزار تومان بیشتر.

پیگیری‌ها نیز نشان می‌داد که یارانه جدید همزمان با واریز یارانه معیشتی بنزین پرداخت شود، در واقع یک خانوار پنج نفره که در روز دهم هر ماه ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی بنزین را دریافت می‌کند، یارانه جدید را نیز بگیرد.

در حالی این یارانه جدید پرداخت نمی‌شود که براساس پیگیری‌، نهادهای مرتبط با واریز یارانه‌ها آمادگی انجام آن را داشتند و منتظر دستور رئیس دولت بودند.

براساس اخبار منتشر شده، به نظر می‌رسد دولت تغییراتی را برای پرداخت یارانه جدید در نظر گرفته است. آنطور که همشهری گزارش داده، دولت تصمیم گرفته پرداخت پلکانی یارانه‌ها را فعلا کنار بگذارد و به جای آن به‌صورت یکسان به ۶۶ میلیون نفر ماهانه ۱۵۰ هزار تومان یارانه نقدی بیشتر پرداخت کند.

یارانه

یعنی یک خانوار پنج نفره علاوه بر یارانه معیشتی ۲۰۵ هزار تومانی و یارانه نقدی ۲۲۷ هزار تومانی؛ مبلغ ۷۵۰ هزار تومان نیز به عنوان یارانه جدید دریافت می‌کند. احتمالا در این ماه یارانه یک خانوار پنج نفره به ۹۴۵ هزار تومان در ماه برسد.

بیست و هفتمین مرحله یارانه معیشتی پنجشنبه به‌حساب سرپرستان خانوار واریز شد. مثل ماه‌های گذشته، خانواده‌های یک نفره ۵۵ هزار تومان، خانواده‌های دو نفره ۱۰۳ هزار تومان، خانواده‌های سه نفره ۱۳۸ هزار تومان، خانواده‌های چهار نفره ۱۷۲ هزار تومان و خانواده‌های پنح نفره و بیشتر ۲۰۵ هزار تومان یارانه معیشتی گرفتند./رصد اقتصادی

زمان واریز یارانه بهمن ماه مشخص شد / افزایش 40 درصدی یارانه نقدی از این ماه

طیبه حسینی از توزیع طرح آزمایشی کالابرگ‌ خبر داد و گفت: هفته گذشته وزارت رفاه در استان هرمزگان به صورت آزمایشی توزیع کالابرگ را برای تمامی یارانه بگیران که شماره حساب یارانه آنها مربوط به استان هرمزگان است، آغاز کرده است.

  به گفته او، یارانه بگیران از فروشگاه هایی که در این طرح شرکت کردند، می‌توانند نسبت به خرید ۱۰ قلم کالای اساسی اقدام کنند، درغیراین صورت همانند دیگر یارانه بگیران، یارانه مرحله یکصد و چهل و چهارمین  در ۲۰ بهمن به حساب آنها واریز می شود.

حسینی اضافه کرد: بنابر اعلام وزارت رفاه، استمرار توزیع کالابرگ در دیگر استان ها منوط به موفقیت طرح آزمایشی در استان هرمزگان است.

سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه با بیان اینکه دریافت کالابرگ برای یارانه بگیران اختیاری است، گفت: افراد از طریق کارت یارانه می‌توانند اقدام به خرید کالای اساسی کنند و مابقی یارانه خود را به صورت نقدی از موجودی کارت برداشت کنند. چنانچه افراد اقدام به دریافت کالای اساسی نکنند، یارانه نقدی را کماکان دریافت می کنند.

یارانه

او بیان کرد: کلیه پیامک هایی که برای افراد مبنی بر قطع یارانه نقدی یا رویت دهک‌بندی ارسال می شود، کلاهبرداری و به قصد خالی کردن حساب یارانه بگیران است چرا که سازمان هدفمندی هیچ گونه پیامکی ارسال نمی کند./ منبع: باشگاه خبرنگاران

افزایش 40 درصدی یارانه نقدی از این ماه

در لایحه بودجه سال 1402 که توسط رئیس جمهور به مجلس ارائه شده است، به دریافتی مستمری بگیران توجه ویژه‌ای نشده و این میزان مناسب وضعیت مستمری بگیران نیست.

ب ه گزارش پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه  بر اساس این گزارش عضو کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۲ کشور در گفتگو با خبرنگاران گفت: دریافتی معلولان و دیگر مستمری بگیران دو سازمان بهزیستی و کمیته امداد در لایحه بودجه سال آینده ۳۸ درصد افزایش یافته است.

علی بابایی کارنامی با اشاره به برخی ایراد‌های این لایحه افزود: از ایراد‌ها، یکی کاهش نمودار‌های پشتیبانی از گروه معلولان و دیگر مستمری بگیران بهزیستی و کمیته امداد است. به ویژه در تبصره‌های ۱۴ و ۱۶ و دیگر تبصره‌ها، آن کمک‌هایی که باید و شاید، درخور معلولان و دیگر مستمری بگیران گرامی باشد؛ در لایحه بودجه دیده نمی‌شود.

وی گفت: با کمیسیون تلفیق و دیگر کمیسیون‌های وابسته مجلس در حال گفتگو و چانه زنی هستیم تا بتوانیم درصد کمک‌ها به مستمری بگیران در لایحه بودجه ۱۴۰۲ کشور را افزایش دهیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه ارقام یارانه‌های نقدی، نان و دارو در بودجه ۱۴۰۲ را قابل توجه دانست و گفت: علاوه بر ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه نان، ۳۰ هزار میلیارد تومان دیگر نیز در این لایحه در نظر گرفته شده است.

سیدمسعود میرکاظمی  درباره سازوکار و اعتباراتی که دولت در بودجه سال آینده برای تامین یارانه اقلام اساسی بخصوص نان و دارو در نظر گرفته است، اظهار داشت: در لایحه ارسالی به مجلس ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی، ۱۰۴ هزار میلیارد تومان یارانه نان و ۶۹ هزار میلیارد تومان یارانه دارو در نظر گرفته شده است.

وی توضیح داد: در قانون بودجه امسال یارانه نان ۷۰ هزار میلیارد تومان بود که در لایحه بودجه سال آینده به ۱۰۴ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است ضمن آنکه همچون سال های گذشته ۳۰ هزار میلیارد تومان به صورت تسهیلات برای سرمایه در گردش در نظر گرفته شده است.

اعلام قیمت 10 کالا در طرح کالابرگ الکترونیکی + جدول

عملیات اجرایی طرح کالابرگ الکترونیکی از چهارشنبه به‌صورت آزمایشی در استان هرمزگان آغاز شده است.

طرح کالابرگ الکترونیکی مشمول ۱۰ گروه کالایی (شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارونی، قند و شکر) می‌شود.

لازم به ذکر است، قیمت پرداختی مردم در خصوص ۱۰ قلم کالای مشمول طرح کالابرگ الکترونیک (که اکنون در استان هرمزگان اجرا می‌شود) بر مبنای شهریور ۱۴۰۰ است، به‌عنوان‌مثال قیمت امروز روغن ۸۱۰ گرمی: ۶۲۰۰۰ تومان، پرداختی فرد حدوداً ۱۴۰۰۰ تومان است. مابه‌التفاوت از محل یارانه فرد پرداخت می‌شود و «در سقف یارانه» خرید می‌کند البته ازاین‌پس هم سقف پرداخت مردم حتی در صورت افزایش قیمت‌ها، ثابت خواهد ماند.

33

افزایش یارانه‌ نقدی در سال آینده

پایگاه خبری تحلیلی پیشنهاد ویژه نوشته است که طبق پیش بینی ها قرار است رقم یارانه جدید در سال آینده افزایش داشته باشد.یارانه جدید قرار است هم به صورت نقدی هم به صورت کالابرگ توزیع شود.افزایش یارانه جدید در سال آینده 10 درصد است.یارانه جدید به11 کالا اختصاص داده خواهد شد. در ادامه به آخرین اخبار از یارانه جدید می پردازیم.

 عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس با بیان اینکه یارانه‌ها در سال جاری ۷ برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند، گفت: مکمل این یارانه‌ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت‌های آن را آغاز کرده است.

یارانه

سید محمدرضا میرتاج الدینی در نشست علنی روز (یکشنبه، ۲ بهمن ماه) در جریان رسیدگی به کلیات لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور در موافقت با کلیات این لایحه ادامه داد: این بودجه دومین لایحه بودجه دولت سیزدهم بوده و از استحکام مناسبی برخوردار است که یکی از این امتیازها شامل شفافیت می‌شود. بودجه هدفمندی را داریم که به میزان یک سوم کل کشور بوده و در تبصره ۱۴ قرار گرفته است. بودجه کل کشور ۱۹۸۴ همت است که ۶۳۰ همت آن در تبصره ۱۴ آمده و این میزان به صورت شفاف برای کالاهای حمایتی لحاظ و ۳۱۵ همت آن برای یارانه نقدی و ۶۹ همت برای یارانه دارو و ۱۰۵ همت برای یارانه نان و سایر موارد تعیین شده است.

 

وی در ادامه با بیان اینکه یکی دیگر از شاخص‌های بودجه سال ۱۴۰۲ برنامه محوری آن است، عنوان کرد: اعتبارات دستگاه‌ها در جداول همراه با برنامه‌ها ارائه شده، موضوع دیگری که در بودجه سال آینده مورد توجه قرار گرفته، معیشت مردم است همانگونه که رئیس جمهور اعلام کرد، یارانه‌ها در سال جاری ۷ برابر شد که این موضوع در سال آینده نیز ادامه پیدا می‌کند. مکمل این یارانه‌ها کالابرگ الکترونیکی است که دولت فراهم سازی زیرساخت‌های آن را آغاز کرده است.

   میرتاج الدینی افزود: با کارت کالابرگ الکترونیکی حدود ۱۲ قلم کالا که جزء مایحتاج مردم محسوب می‌شود قابل خرید است. این کالابرگ باید با دو ویژگی ادامه پیدا کند و دستگاه‌ها باید به این کالاها تخفیف ویژه ارائه کنند و کالاهای مشمول کالابرگ الکترونیک حداقل برای یک سال قیمت ثابت داشته باشد.

کالابرگ

این نماینده مردم در مجلس یازدهم با بیان اینکه توجه به ناترازی صندوق‌های بازنشستگی کشوری و لشگری و فولاد از جمله مواردی است که در لایحه بودجه سال آتی لحاظ شده، عنوان کرد: دولت با دو اقدام به این ناترازی‌ها توجه کرده که یکی از این موارد کمک ۱۲۰ همتی به صندوق‌ها و افزایش دو ساله سن بازنشستگی است.

وی ادامه داد: سن بازنشستگی در کشور ما ۶۰ سال، اما میانگین سن بازنشستگی ۵۱ سال بوده که از میانگین جهانی حدود ۱۵ سال کمتر است. در برخی کشورها مانند نروژ و سوئد میان بازنشستگی ۶۲ سال، در ژاپن ۶۴ سال و در برزیل و آلمان ۶۵ سال است. در صندوق بازنشستگی ۷ نفر حقوق بازنشستگی و یک نفر شاغل بوده در حالی که استاندارد لازم برعکس این موضوع است.

عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی در پایان با بیان اینکه حمایت از بازار سرمایه را در لایحه بودجه شاهد هستیم و ۱۵ همت به صندوق تثبیت اختصاص یافته که برای سرمایه داران خُرد تأمین امنیت می‌کند، اظهار داشت: اوراق مالی به معنای استقراض ملی محسوب می‌شود که دولت گذشته ۵۳۰ همت با استفاده از اوراق ملی روی دست دولت سیزدهم قرار داد.

جدید ترین جزئیات طرح کالا برگ الکترونیک

 حمید فرداد مدیر طرح کالا برگ الکترونیک در خصوص مزیت‌های استفاده از کالابرگ الکترونیک گفت: در ابتدا مردم می‌توانند یک ماه زودتر کالا‌های اساسی خود را خریداری کنند. ضمن اینکه در صورت تغییرات قیمت احتمالی سهم مردم ثابت باقی خواهد ماند، اما سهم یارانه دولت افزایش پیدا خواهد کرد.

وی در خصوص اختیار مردم در خرید محصولات مختلف و میزان آن‌ها گفت: میزان محصولات براساس تصمیم شورای امنیت غذایی در نظر گرفته شده است. ضمن اینکه هیچ نشان تجاری خاصی مورد تاکید قرار نگرفته است. به طور مثال در حال حاضر دولت برای روغن حدود ۴۸ هزار تومان پرداخت خواهد کرد، اما اگر فرد بخواهد از روغن دیگری مانند روغن زیتون استفاده کند، دولت همان ۴۸ هزار تومان را پرداخت خواهد کرد و پرداخت مابه‌التفاوت آن به عهده فرد خواهد بود.

اعتبار ۳۰۰ هزار تومانی هر فرد/ محدودیتی در نوع کالا وجود ندارد

فرداد در پاسخ به سوالی در مورد خرید و فروش کالا‌هایی که با اعتبار دولت خریداری می‌شود گفت: این موضوع امکان پذیر نیست چرا که برای فرد مزیتی ایجاد نمی‌کند. فروشنده کالا را با همان قیمت می‌فروشد، در حقیقت قیمت دستوری وجود ندارد و تنها پرداخت از دو مسیر انجام می‌شود.

کالابرگ

مدیرعامل شرکت فناوری اطلاعات رفاه ایرانیان با اشاره به اینکه دولت اعتبار اشخاص را شناسایی می‌کند که الان حدود ۳۰۰ هزار تومان است، گفت: در حال حاضر سامانه این امکان را در اختیار افراد گذاشته است تا از اعتبار خود برای خرید محصولات استفاده کنند و الزامی برای خرید یک محصول خاص وجود ندارد.

انجام دو هزار خرید در سه روز ابتدایی اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

وی در پاسخ به سوالی در مورد فروشگاه‌های متصل شده گفت: به دستور رییس جمهور و دغدغه‌هایی که در این حوزه وجود دارد، گفته شده است که طرح باید به نحوی انجام شود که حتی یک فروشگاه در محدوده محروم نیز بتواند به عضویت سامانه دربیاید. در حال حاضر این امکان به وجود آمده است.

فرداد با بیان اینکه در روز‌های اخیر تعداد بسیار زیادی از فروشگاه‌ها درخواست عضویت داده‌اند، گفت: زیر ساخت لازم برای عضویت همه فروشگاه‌های کل کشور فراهم شده است. در دو تا سه روز ابتدایی اجرای طرح در استان هرمزگان، حدود دو هزار خرید انجام شده و افراد از اعتبار خود استفاده کردند. فروشگاه‌های می‌توانند برای ثبت نام به سایت «شما» مراجعه کرده و با نصب اپلیکیشن نسبت به ثبت نام اقدام کنند.

معین وزیری مدیر کل کار و رفاه استان هرمزگان در پاسخ به سوالی در مورد فروشگاه‌هایی که ساز و کار کالابرگ الکترونیک را در اختیار دارند، گفت: از حدود ۴ هزار و ۱۰۰ فروشگاه موجود در استان، حدود ۱۰۰۰ فروشگاه به صورت تست شده آماده عملیات هستند. این تعداد تست شرکت فارا و سازمان تعاون، کار و رفاه اجتماعی را گذرانده‌اند، اما براساس اعلام شرکت‌های پرداخت تعداد بیش از این است که پس از تست به مابقی فروشگاه‌ها افزوده خواهند شد.

وی افزود: تا کنون مشکلی در خصوص اجرای این طرح وجود نداشته است. علت این موضوع آموزش‌هایی است که به فروشگاه‌ها و مدیران داده شده بود در نتیجه مشکلی در حوزه اجرا نداشتیم.

شروط جذاب کالابرگ که شما را به انصراف از یارانه نقدی تشویق می کند

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اختیاری بودن این طرح بیان کرد: طرح کالابرگ الکترونیکی مشمول ۱۰ گروه کالایی شامل شیر، پنیر، ماست، روغن، برنج، مرغ، تخم‌مرغ، ماکارانی، قند و شکر می‌شود.

وی اظهار کرد: این طرح آزمایشی را ارزیابی می‌کنیم و چنانچه مطلوب بود آن را به سرعت در کل کشور تعمیم خواهیم داد.

مرتضوی اضافه کرد: کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ در نظر گرفته شده است و مابه‌التفاوت آن به‌صورت یارانه به مردم پرداخت می‌شود، همچنین در صورت افزایش قیمت کالاها، تمهیدات جبرانی پیش‌بینی شده است.

وی گفت: مردم و متقاضیان هم می‌توانند از فرصتی که تقریباً یک ماه زودتر از موعد مقرر واریز یارانه نقدی به حساب مردم است، آغاز استفاده کنند و به قدر نیاز از این ۱۰ قلم کالا خریداری کنند. مردم چنانکه به خرید کالا تمایل نداشتند، می‌توانند در پایان کار و در بیستم هر ماه یارانه نقدی را دریافت کنند.

وزیر تعاون، کار ‌و رفاه اجتماعی درباره اینکه سرپرستان خانوار چگونه می توانند اعتبار خود را بررسی کنند، اعلام کرد: سرپرستان خانوار با کد دستوری# 28*788* می‌توانند میزان اعتبار خود را مشاهد کنند و به هر مقداری که ضرورت دانستند خرید کنند.

مرتضوی خاطر نشان کرد: در طرح کالابرگ الکترونیک خرید موادغذایی که حدود ۱۰ قلم کالا و مشمول ارز ۴۲۰۰ بودند را در سبد کالا قیمت گذاری کردیم که پایه قیمت گذاری آن شهریور ۱۴۰۰ بود.

وی این توضیح را هم داد که کالابرگ اقلام مهمی چون برنج و مرغ، لبنیات، ماکارانی و روغن را شامل می شود؛ انتخاب یک کالا در این مرحله کاملا اختیاری است و یک نفر می تواند اگر ضرورت داشت برنج خرید کند و کل مبلغ اعتباریش را در این مرحله مقدماتی یک قلم کالا بخرد.

افزایش 95 درصدی قیمت برنج

توزیع کالابرگ الکترونیکی کلید خورد | زمان و نحوه انجام حذف یارانه

سید صولت مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی صبح امروز (چهارشنبه) در حاشیه جلسه هیئت وزیران در جمع خبرنگاران اظهار داشت: در بودجه ۱۴۰۱ دولت مکلف بود ما به ازای حذف ارز یارانه‌ای را به صورت کالابرگ الکترونیکی با قیمت پایه شهریور ۱۴۰۰ میان مردم توزیع کند. متأسفانه بستر این کار فراهم نبود و با همکاری‌ها بستر کار فراهم شد و از روز گذشته در استان هرمزگان به صورت آزمایشی اجرای آن آغاز شد و در صورت مطلوب بودن ارزیابی‌ها این اقدام را به کل کشور تعمیم خواهیم داد.

وی در رابطه با نحوه اطلاع مردم از میزان اعتبار خود در بهره مندی از یارانه و کالا برگ الکترونیکی خاطرنشان کرد: سامانه‌ای تعریف شده است که می‌توانند به این سامانه مراجعه کنند و سرپرستان خانوار با کد دستوری *۷۸۸*۲۸# میزان اعتبار خود را مشاهده کنند و در صورت ضرورت خرید کنند.

قیمت گزاری گوشت و برنج

وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی عنوان کرد: اقلام مهم کلابرگ شامل مرغ، برنج، ماکارانی، روغن و لبنیات است. در این مرحله مقدماتی انتخاب کالا اختیاری است و می‌توانند یک قلم یا چند قلم کالا خریداری کنند.

وی گفت: در هر استان تعداد فراوانی فروشگاه تامین شده و در سطح استان هرمزگان حدود هزار فروشگاه به این سیستم مجهز شدند. منتظر هستیم طی هفته‌های اخیر استقبال مردم را ارزیابی کنیم و امیدوار هستیم با استقبال مردم مواجه شویم و به نوبت استان‌های بعدی را آغاز می‌کنیم تا بتوانیم تقریباً تا انتهای سال کل کشور را پوشش دهیم.

مرتضوی در رابطه با افرادی که مشمول نشدند، تصریح کرد: هر کسی معترض باشد و مشمول نباشد به اعتراضش رسیدگی می‌شود و اگر استحقاق داشته باشد حتماً در عداد کسانی که مشمول یارانه نقدی و کالا برگ الکترونیک قرار خواهند گرفت.

کالابرگ

وی افزود: روزانه اعتراضات فراوانی در سامانه ثبت می‌شود و سامانه نتیجه آن را اعلام می‌کند و اگر فردی همچنان به نتیجه استعلام اعتراض داشته باشد مجدد توسط همکاران ما بررسی می‌شود.

خبر مهم درباره یارانه جدید سال جدید 1402

در بند یک تبصره ۱۴ لایحه بودجه پیشنهادی سال آینده آمده است: تمام منابع قانون هدفمندی یارانه‌ها به استثنای عوارض شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، حق بیمه مشترکین گاز طبیعی و عوارض گازرسانی) و حق بیمه منازل مسکونی به میزان ۶ میلیون و ۵۹۸ هزار و ۴۲۰ میلیارد ریال توسط شرکت‌های تابعه وزارت نفت بابت دریافتی حاصر از فروش داخلی فرآورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش صادراتی فرآورده‌های نفتی، دریافتی حاصل از فروش داخلی گاز طبیعی با احتساب عوارض و مالیات ارزش افزوده و دریافتی حاصل از اصلاح نرخ خوراک پتروشیمی‌ها (در سقف ۷۰ هزار ریال به ازای هر مترمکعب) و اضافه شدن ۱۰ واحد درصد به نسبت نرخ سوخت صنایع به خوراک پتروشیمی‌ها به حساب سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها نزدک خزانه‌داری کل کشور واریز می‌شود.

بر اساس تبصره ۱۴ سازمان هدفمندی موظف شده ۶۹۰ هزار میلیارد ریال از این منابع را بابت یارانه دارو، ۳ میلیون و ۱۵۰ هزار میلیارد ریال را برای یارانه نقدی و معیشتی، ۴۵۰ هزار میلیارد ریال بابت مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، ۵۶۰ هزار میلیارد ریال بابت یارانه نان، یک میلیون و ۲۶۳ هزار و ۱۳۰ میلیارد ریال بابت هزینه تولید، انتقال، توزیع و فروش و بازپرداخت تعهدات و ۴۸۵ هزار و ۲۹۰ میلیارد ریال بابت عوارض و مالیات برارزش افزوده فرآورده‌های نفتی و گاز طبعی و تعهدات استفاده کند.

بودجه

سید ابراهیم رییسی، ریاست جمهوری لایحه بودجه ۱۴۰۲ کل کشور را به مجلس تقدیم کرد. این لایحه دومین لایحه بودجه‌ای است که دولت سیزدهم تدوین و به مجلس تقدیم کرده است.

 قطع یارانه ثروتمندان کلید خورد 

بر اساس لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ کل کشور، سازمان هدفمندی یارانه‌ها موظف است منابع حاصل از حذف یارانه خانواده‌های غیرمشمول حمایت دولت و عوارض و مالیات بر ارزش افزوده موضوع جز ۶-۱ این بند را با تخصیص سازمان صرفاً برای تأمین یارانه نان هزینه کند.

بر این اساس به نظر می‌رسد دولت برای سال آینده حذف یارانه بگیران متمول را کلید خواهد زد.

یارانه دی ماه امشب واریز می‌شود 

 یارانه به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۲۰ دی ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه خانوارها جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار گیرند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

یارانه

واریز یارانه به حساب سرپرستان متقاضی بازبینی به دهک‌بندی و ثبت‌نامی‌های جدید

در این مرحله، سرپرستان خانواری که اقدام به ثبت نام نموده‌اند چنانچه در آزمون وسع انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه دی ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

همچنین خاطر نشان می‌گردد، سرپرستان خانواری که یارانه نقدی آنها در اردیبهشت ماه قطع شده بود و درخواست بازبینی خود را در سامانه وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ثبت کرده بودند، چنانچه در بازبینی انجام شده توسط وزارت رفاه جزو دهک‌های اول تا نهم قرار گرفته باشند، یارانه دی ماه را مطابق دهک‌بندی اعلام شده دریافت خواهند کرد.

متقاضیان بازبینی دهک‌بندی اعلام شده، می‌توانند جهت ثبت یا پیگیری درخواست خود به سامانه اعلامی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به آدرس https://hemayat.mcls.gov.ir مراجعه نموده یا با تلفن گویای ۰۹۲۰۰۰۰۶۳۶۹ تماس حاصل نمایند.

ثبت‌نام از افرادی که تاکنون از دریافت یارانه نقدی جا مانده‌اند یا متقاضی جدید دریافت یارانه هستند نیز همچنان ادامه دارد. این افراد می‌توانند با مراجعه به تارنمای پنجره ملی خدمات هوشمند به آدرس https://my.gov.ir نسبت به ثبت‌نام خانوار خود اقدام نمایند. جهت ثبت‌نام در این سامانه، در اختیار داشتن شماره تلفن همراه به نام سرپرست خانوار، کد ملی، کد پستی، تاریخ تولد و شماره شبای بانکی مربوط به سرپرست خانوار متقاضی جدید یا جامانده از یارانه، ضروری است. تمامی اشخاص می‌توانند جهت کسب اطلاع از آخرین وضعیت یارانه خانوار، کد دستوری #کد ملی *۴۳۸۵۷*۴* (ستاره ۴ ستاره ۴۳۸۵۷ ستاره کد ملی مربع) را با شماره تلفن همراه به‌نام خود شماره‌گیری نمایند.

یارانه

به گزارش اداره‌کل روابط عمومی و ارتباطات مردمی سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها، در این اطلاعیه آمده است:

یارانه کمک معیشتی مرحله ۱۴۳ بر اساس دهک‌بندی اعلامی از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و مطابق معمول، به حساب سرپرستان خانوار واریز و از ساعت ۲۴ روز سه شنبه ۲۰ دی ماه قابل برداشت است.

بر همین اساس، در صورتیکه خانوارها جزو دهک‌های اول تا سوم باشند، مبلغ ۴۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر و در صورتیکه جزو دهک‌های چهارم تا نهم قرار گیرند، مبلغ ۳۰۰ هزار تومان به‌ازای هر نفر به حساب سرپرستان خانوار واریز خواهد شد.

 میزان یارانه‌های نقدی در سال آینده 

طبق پیگیری‌های ایسنا از لایحه مصوب دولت که اوایل دی ماه طی نامه رسمی رییس جمهوری به مجلس ارائه شد، نشان می‌دهد که میزان یارانه‌های نقدی در سال آینده نسبت به امسال تغییری نخواهد کرد؛ بنابراین یارانه‌های ۳۰۰ هزار تومانی و ۴۰۰ هزار تومانی که از ماه‌های ابتدایی امسال کلید خورد، در صورت تصویب مجلس شورای اسلامی سال آینده هم ادامه پیدا خواهد کرد.

البته در بودجه ۱۴۰۱ بیش از ۷۳ هزار میلیارد تومان برای یارانه نقدی ۴۵ هزار و ۵۰۰ تومانی و همچنین یارانه معیشتی مربوط به بنزین پیش بینی شد که تغییری نسبت به گذشته نداشت اما نهایتا دولت تصمیم گرفت مبلغ یارانه‌ها را برای مشمولان به ۳۰۰ هزار تومان و ۴۰۰ هزار تومان افزایش دهد.

از سوی دیگر طرح کالابرگ الکترونیکی که در استان هرمزگان اجرایی شده، در سال آینده ادامه پیدا خواهد کرد. بر این اساس مردم می‌توانند انتخاب کنند که یارانه نقدی می‌خواهند یا کالابرگ الکترونیکی.

یارانه

زمان دقیق واریز یارانه نقدی دی ماه 

چندیش پیش خبرهایی مبنی بر تغییر قیمت یارانه نقدی یا جایگزینی کالابرگ بجای یارانه نقدی منتشر شد. هنوز برای تغییر یارانه نقدی تصمیم گیری نشده است. وزیر اقتصاد گفت: تا تیرماه خبری از تغییر یارانه نقدی وجود ندارد.  یارانه نقدی  تیرماه به حساب سرپرستان خانوار بزودی واریز خواهد شد. مشخص نیست چه زمانی مشکل یارانه نقدی حل خواهد شد.

مبلغ یارانه نقدی دی ماه و زمان واریز اعلام شد

یکصد وسی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار، دوشنبه ۲۰ دی ماه ۱۴۰۰ واریز می‌شود. امید حاجتی، مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها از واریز یکصد و سی و یکمین مرحله یارانه نقدی به حساب سرپرستان خانوار در ساعت ۲۴ روز دوشنبه ۲۰ دی ماه سال جاری خبر داد.

وی عنوان کرد: واریز این مرحله از یارانه نقدی، مانند سنوات گذشته به ازای هر نفر ۴۵۵،۰۰۰ ریال به همراه افزایش حداقل مستمری خانوارهای مددجویان تحت حمایت کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی کل کشور به حساب سرپرستان محترم خانوارها واریز خواهد بود.

مدیرعامل سازمان هدفمندسازی یارانه ها اضافه کرد: برحسب مصوبه ستاد ملی کرونا و اطلاع رسانی های قبلی صورت گرفته، نوزدهمین بخش از اقساط تسهیلات قرض الحسنه ۱۰ میلیون ریالی مرحله اول وام کرونا، از یارانه نقدی دی ماه سال جاری سرپرستان خانواری که این تسهیلات را دریافت کرده اند، کسر خواهد شد.

جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی

​وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

​وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی درباره جزییات توزیع کالابرگ الکترونیکی اظهار کرد: قانونگذار در بودجه سال ۱۴۰۱ به دولت تکلیف کرده بود که ما به ازای حذف ارز ترجیحی کالابرگ برای مردم و اشخاص مشمول یارانه تامین کند. در آن زمان زیرساخت‌ها آماده نبود. البته قانون‌گذار اشاره کرده است کالابرگ می‌تواند به انواع مختلف توزیع شود که تصمیم براین شد یارانه نقدی پرداخت شود و اقبال عمومی هم خوب بود.

یارانه

مرتضوی افزود: برای توزیع کالابرگ، نیاز به تامین زیرساخت‌ها داشتیم که آماده شده و ابتدا در چهار شهرستان به صورت آزمایشی اجرا خواهد شد.

وی با بیان اینکه با هماهنگی مسئولان استان هرمزگان، بناداریم طرح را این استان تحت سامانه ملی اعتبار یا همان کالابرگ الکترونیکی آغاز کنیم گفت: استفاده از این امکان، ۱۰۰ درصد اختیاری است و یارانه بگیران می‌توانند زودتر از موعدِ واریز یارانه‌ها با استفاده از مبلغی که در کارت پول آنها تعبیه می‌شود، از ۱۱ قلم کالای تعیین شده انتخاب و خریداری کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی افزود: درواقع افراد می‌توانند تا قبل از زمان واریز یارانه نقدی، خرید کالا داشته باشند و اگر تمایل نداشتند در موعد مقرر یارانه همزمان با سایر نقاط کشور به حسابشان واریز می‌شود. همانطور که گفته شد این امکان کاملا اختیاری است و الزامی برای خرید کالا وجود ندارد. فرصتی است که فراهم شده و می‌توانند این ۱۱ قلم را از فروشگاه‌ها در سطح استان خریداری کنند و امیدواریم هرچه سریعتر از هرمزگان شروع کنیم و به دیگر استان‌ها برسیم.

مرتضوی با بیان اینکه طرح فعلا آزمایشی است و محدودیتی وجود ندارد که بگوییم مقدر اجناس چه قدر باشد گفت: افراد به فراخور نیاز می‌توانند از هرکدام از ۱۱ قلم به هر مقدار که اعتبار داشته باشند کالا بخرند.

وی اضافه کرد: بعد از ارزشیابی‌ها، اگر طرح مورد اقبال مردم قرار بگیرد در گستره ملی هم اجرایی خواهد شد. بسترها آماده است و پیگیر تامین منابع هستیم و به محض تامین منابع، عملیات اجرایی را نظر به اینکه تست‌های مختلف انجام شده آغاز خواهیم کرد.

حمایت از سه دهک اول جامعه با یارانه و کالابرگ

مرتضوی با بیان اینکه تقریبا ۹ دهک از جامعه ایران یارانه‌بگیر هستند که جمعیتی نزدیک به ۷۹ میلیون تا ۸۰ میلیون نفر (با احتساب نیروهای مسلح) را دربرمی‌گیرد گفت: بخشی از مردم یعنی عمده افراد در دهک‌های اول تا سوم تحت پوشش نهادهای حمایتی هستند و مستمری بگیر بهزیستی و کمیته امدادند. دو میلیون و ۷۰۰ هزار خانوار ایرانی، تحت پوشش بهزیستی قرار دارند که با احتساب افراد تحت تکفل به هفت میلیون و ۱۰۰ هزار نفر می‌رسند.

یارانه

وی ادامه داد: توسعه سامانه مربوط به طرح کالابرگ الکترونیکی (سامانه اعتبار) نیز در دستورکار قرار گرفت. در دوره قبل روی این سامانه کار شده بود و ما روند را تسریع کردیم و کارهای خوبی در این زمینه انجام شده است. /منیبان

بودجه یارانه نقدی در سال 1402 افزایش پیدا کرد؟

بر اساس نسخه مقدماتی لایحه بودجه ۱۴۰۲ ، ماهیانه حدود ۳۰ هزار میلیارد تومان و برای یک سال ۳۶۰ هزار میلیارد تومان برای پرداخت یارانه نقدی به خانوارها لحاظ شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، منابع یارانه نقدی در بودجه سال آینده به 360 هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بر این اساس ماهیانه رقمی نزدیک به 30 هزار میلیارد تومان میان یارانه بگیران توزیع خواهد شد.

این در حالی است که در سال 1401 میزان  پرداخت ماهیانه یارانه نقدی (اعم از 300 و 400 هزار تومانی)  حدود 27 هزار میلیارد تومان و برای یک سال حدود 325 هزار میلیارد تومان بوده است.

بر این اساس رقم پرداخت ماهیانه یارانه نقدی حدود 3 هزار میلیارد تومان افزایش یافته که معادل رشد بیش از 10 درصدی کل منابع مربوط به پرداخت یارانه نقدی است.

در سال 1401 یارانه نقدی در قالب جدول ذیل تبصره 14 گنجانده شده بود که در لایحه سال بعد عملا این جدول حذف شده و در سرفصل‌های مربوط به درآمدهای نفت و فرآوردها نفت و گاز گنجانده شده است.

لازم به ذکر است که دولت در حال برنامه‌ریزی برای ارائه کالابرگ الکترونیکی به جای یارانه نقدی است تا خانوارهایی که تمایل دارند به جای دریافت یارانه نقدی، کالاهای اساسی را از محل این اعتبار خریداری کنند./ منبع: تسنیم

«جاماندگان» برای دریافت یارانه نقدی به کجا مراجعه کنند؟

صولت مرتضوی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی خبری نیز برای جاماندگان یارانه نقدی داشت. مرتضوی خبر داد که کسانی که تحت هر شرایطی یارانه خود را دریافت نکردند یا استحقاق دریافت یارانه دارند، می‌توانند به سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها مراجعه و ثبت نام کنند.

وزیر کار در ارتباط با آخرین وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی که هم‌اکنون به صورت آزمایشی در استان هرمزگان به اجرا درآمده است، نیز اعلام کرد که سامانه  کالابرگ در چند شهرستان آزمایشی اجرا شد و در گستره استانی آمادگی وجود دارد. در استان هرمزگان به دو صورت اختیاری نقدی یا کالای پروتئینی طراحی شده است که شهروندان می‌توانند دریافت کنند. حدود ۱۱ قلم پیش‌بینی شده اما انتخاب این ۱۱ قلم هم اختیاری است. فردی شاید بخواهد یک ماه را کامل برنج خرید کند یا یک ماه فقط پروتئین خرید کند./تجارت‌نیوز

یارانه

نحوه اعتراض جاماندگان یارانه نقدی چگونه است؟

16 آذرماه امسال بود که خبری منتشر شد مبنی بر اینکه جاماندگان یارانه می‌توانند با مراجعه به سایت معرفی‌شده اقدام به اعتراض برای دریافت یارانه کنند. در همین ارتباط، سازمان هدفمندی یارانه‌ها اطلاعیه‌ای منتشر و اعلام کرد سه میلیون نفر از کسانی که پیش از این یارانه‌شان حذف شده بود و در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند، به طور مجدد مشمول دریافت یارانه شده و یارانه 300 و 400 هزار تومانی واریز خواهد شد.

در ادامه این اطلاعیه آمده است: کل افراد محذوف اردیبهشت ۱۴۰۱، پنج میلیون و ۹۳۰ هزار نفر بودند که از این تعداد چهار میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در سامانه حمایت درخواست بازبینی ثبت کردند. از این تعداد سه میلیون نفر در دهک‌های درآمدی ١ـ٩ شناخته شدند و به طور مجدد یارانه آنها برقرار و معوقات یارانه به حساب سرپرست خانوار واریز شد.

در همین زمینه، حسینی، سخنگوی ستاد هدفمندی یارانه نیز خبر داده بود که با توجه به آنکه دهک‌بندی خانوار توسط وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی انجام شده است؛ بنابراین مسئولان این وزارتخانه در جریان موضوع هستند. وی ادامه داد: افرادی که به دهک اعلامی اعتراض دارند، همچنان می‌توانند از طریق سایت وزارت رفاه درخواست بازبینی و بررسی دهند، چنانچه جز دهک یک تا ۹ قرار گیرند، مشمول یارانه می‌شوند.

زمان پرداخت معوقات جاماندگان یارانه نقدی

به طور قطع یکی از شاخص‌های اصلی دولت سیزدهم، اصلاح نظام یارانه‌ای بود، اصلاحی که بنابر قانون باید پیش‌تر صورت می‌گرفت؛ اما هیچگاه عملیاتی نشد تا اینکه این دولت اواخر اردیبهشت ماه در قالب طرح مردمی‌سازی و توزیع عادلانه یارانه‌ها آن را اجرایی کرد.

دولت مبلغ یارانه جدید را به ازای ۹ دهک درآمدی و ابتدا برای ۷۲ میلیون نفر پرداخت کرد که مقرر شد در 3دهک پایین برای هر نفر مبلغ ۴۰۰ هزار تومان و برای 6 دهک بعدی به ازای هر نفر ۳۰۰ هزار تومان پرداخت شود، دهک دهم نیز مشمول دریافت یارانه نقدی نشدند.

این موضوع از 20 اردیبهشت ماه امسال عملیاتی شد، اما در همان هنگام با اعتراض یارانه‌بگیرانی مواجه شد که تا پیش از این مشمول دریافت یارانه بودند و در این مرحله وزارت رفاه آنها را واجد شرایط دریافت یارانه نقدی نمی‌دانست.

در همان هنگام طبق اعلامی که سازمان هدفمندی یارانه‌ها داشت، مقرر شد از افراد جامانده یارانه نقدی ثبت‌نام به عمل آورده شود و آنهایی که نسبت به دهک‌بندی خود اعتراض دارند یا از دریافت یارانه نقدی محروم شدند به سامانه وزارت رفاه که در این باره تهیه شده بود، مراجعه کنند.

یارانه

اما کسانی که در لیست یارانه‌بگیران بوده اما یارانه‌ای دریافت نکرده‌اند و نسبت به دهک‌بندی خود معترضند، می‌توانند اعتراض خود را به این موضوع از طریق سامانه hemayat.mcls.gov.ir یا شماره ۶۳۶۹ اعلام کنند که از سوی وزارت رفاه مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

براین اساس بعد از بررسی‌هایی که در این زمینه صورت می‌گیرد، اگر شخص معترض محق دریافت یارانه تشخیص داده شود این مبلغ به او پرداخت خواهد شد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها می‌گوید: تاکنون یک میلیون و 194 هزار و 543 سرپرست خانوار که از اواخر اردیبهشت ماه تا پایان مردادماه در سامانه سازمان هدفمندی یارانه‌ها به آدرس الکترونیکی https://my.gov.ir به عنوان جامانده یارانه نقدی یا متقاضی جدید هستند، ثبت‌نام کردند و برای تعیین آزمون وسع به وزارت رفاه و تأمین اجتماعی معرفی شده‌اند.

حسینی به روزنامه ایران گفته است: کسانی که در تیرماه معرفی شدند، معوقات خود را دریافت کرده‌اند و یارانه‌بگیران جدیدی که در مردادماه یارانه نقدی خود را دریافت کرده‌اند، معوقات خود را بزودی و طی ماه‌های آینده دریافت می‌کنند.

حسینی این را هم گفت که یارانه‌بگیرانی که هنوز مشمول نشده‌اند و در آینده با ثبت‌نام و تعیین وسع از سوی وزارت رفاه مشمول دریافت یارانه نقدی می‌شوند، نگران معوقات نباشند چرا که این میزان معوقات به حساب آنها در هنگام تأیید مشمولیت پرداخت خواهد شد.

این مقام مسئول در سازمان هدفمندی یارانه‌ها در خصوص علت عدم دریافت پیامک از سوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها برای ثبت‌نام‌شدگان جامانده در سامانه این سازمان گفت که ثبت‌نام از طریق درگاه ملی سامانه خدمات هوشمند انجام می‌گیرد و به همین علت دریافت پیامک برای تعیین تکلیف باید از طریق وزارت رفاه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حدود یک سوم افراد جامانده به دلایل مختلف هنوز امکان ثبت‌نام پیدا نکرده‌اند اظهار داشت که به همین دلیل روند ثبت‌نام همچنان ادامه دارد.

سخنگوی سازمان هدفمندی یارانه‌ها همچنین گفت که امور اجرایی مربوط به واریز یارانه‌ها، ازجمله پرداخت معوقات مشمولان، تعیین تکلیف مبالغ مسدودی در حساب سرپرست خانوار، رفع مشکل واریز مبالغ کمتر از تعداد اعضای خانوار و ... توسط این سازمان انجام می‌‌گیرد.

بنابر آمار اعلام شده از سوی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، تا پایان مردادماه ۱۴۰۱، حدود ۲۵ میلیون و ۵۰۰ هزار خانوار معادل ۷۷ میلیون و ۹۰۰ هزار نفر به عنوان مشمول به سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها معرفی شده‌اند. به عبارتی حدود 89 درصد جمعیت کشور مشمول یارانه نقدی شده‌اند.

توضیحاتی درباره ابهامات دهک‌بندی

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز از زمان آغاز اصلاح توزیع عادلانه یارانه نقدی، مسئولیت تعیین وضعیت اقتصادی و دهک‌بندی خانوار را برعهده دارد و به همین منظور سامانه‌ای را تحت عنوان سامانه حمایت با آدرس  hemayat.mcls.gov.ir به منظور ثبت اعتراض مردم نسبت به دهک‌بندی فراهم کرده است.

در این سامانه، امکان مشاهده اطلاعات شناسنامه اقتصادی خانوار در سه بخش اطلاعات خرید از کارت بانکی، اطلاعات خودرو و اطلاعات درآمد به صورت تفکیک شده و مجزا فراهم شده و کاربرانی که درخواست بررسی مجدد این اطلاعات را دارند، می‌توانند درخواست خود را در مراحل مجزا و به صورت تفکیک شده ثبت کنند.

عیدی کارگران+کارمندان

11 قلم در طرح کالابرگ پیش‌بینی شده است

همچنین وزیر کار در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت طرح کالابرگ الکترونیکی اشاره کرد و در این باره خبر داد که سامانه  کالابرگ در چند شهرستان آزمایشی اجرا شده و در عین حال در گستره استانی آمادگی وجود دارد.

وی همچنین اعلام کرد حدود 11 قلم کالا پیش‌بینی شده است که انتخاب این کالاها هم اختیاری است. یعنی یک فرد می‌تواند با تمام یارانه‌اش برنج یا کالاهای پروتئینی بخرد.

پیشتر خبرهایی از مجلس به گوش رسیده بود که نشان از نبود اراده کافی در دولتمردان برای اجرای طرح کالابرگ داشت. استدلال برخی نمایندگان مجلس این بود که علاوه بر آماده نبودن زیرساخت‌های لازم، دولت پول کافی برای اجرای طرح را نیز ندارد. اما وزیر اقتصاد آب پاکی را روی دست این افراد ریخت و علت وقفه را نه پشتوانه مالی بلکه تغییر مدیریت در وزارت کار اعلام کرد.

البته، هنوز این طرح در مرحله آزمایشی قرار دارد و معلوم نیست اجرای آن در سراسر کشور چه زمانی عملی خواهد شد. با توجه به اینکه به تازگی لایحه بودجه 1402 به مجلس ارسال شده و بررسی آن طی دو هفته انجام خواهد گرفت، این احتمال نیز تقویت شده که دولت برای اجرای کالابرگ زمان می‌خرد تا در نهایت این طرح از دستور کار خارج شود و تنها یارانه نقدی به مانند سابق به دست سرپرستان خانوار برسد.

یارانه

باید منتظر ماند و دید سرنوشت این طرح که آخرین بار قرار بود در شهریورماه امسال نهایی شود، به کجا خواهد رسید./ تجارت نیوز