به گزارش پارس به نقل از  مهر، مستمری بگیران نهادهایی همچون سازمان بهزیستی و کمیته امداد از جمله اقشار آسیب پذیر جامعه هستند که توان تامین حداقل هزینه های زندگی را ندارند. زیرا، آنچه را که به عنوان مستمری ماهانه می گیرند، تنها کفاف یک تا دو روز از هزینه های زندگی را می دهد. بررسی های کارشناسی کارگروه مزد کانون شوراهای کار نشان می دهد که حداقل سبد هزینه خانوار 4 نفره برای زندگی در استان تهران نمی بایست کمتر از یک میلیون و 763هزار تومان باشد و اگر غیر از این باشد، آن خانواده زیر خط فقر زندگی می کند. بر همین اساس، آنچه که یک خانواده تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد به عنوان مستمری دریافت می کند، به هیچ عنوان نمی‌تواند حداقل هزینه های آنها را تامین کند.

زهرا .س ، مستمری بگیر سازمان بهزیستی است که دل پر دردی دارد و می گوید: چه کسی می تواند باور کند که با این چندرغاز پول مستمری که به ما می دهند، می توان زندگی کرد؟ 

او که سرپرست خانوار است و دو فرزند 5 و 7 ساله دارد، می گوید: برای یک اتاق 20 متری در حاشیه جنوب شهر، ماهی 100 هزار تومان اجاره می دهم. مجبورم برای تامین هزینه های زندگی، به خانه های مردم بروم و کار نظافت انجام دهم.

اشک از چشمانش سرازیر می شود و می گوید: همیشه شرمنده بچه هایم هستم. چون هرچی که می خواهند، نمی توانم بخرم. خیلی زرنگ باشم، بتوانم پول نان و پنیر روزانه رو تهیه کنم و پولی برای خرید گوشت و برنج نمی ماند. بازهم خدا اموات بعضی صاحب خانه ها را بیامرزد که وقتی کارم تمام می شود، به جز دستمزدم، مقداری برنج و گوشت و ... از این جور موادغذایی هم می دهند.

به گفته محمد . م، مستمری که از کمیته امداد می گیرد، فقط برای دو تا سه روز زندگی است و بقیه ماه رو باید دعا کنیم. او که از کار افتاده و پا به سن گذاشته است، می گوید: تا چند سال قبل کار بنایی می کردم اما وقتی از ناحیه کمر دچار مشکل شدم و نتوانستم بروم سر کار، رفتم کمیته امداد و تحت پوشش قرار گرفتم.

محمد می گوید: ناشکر نیستم اما بخدا نمی توان با این مستمری، زندگی کرد.البته در برخی مواقع مانند قبل از عید کمکهای موردی به ما می شود اما باز هم گرفتاریم.

او ادامه می دهد: من و همسرم تنها هستیم و بچه ای هم نداریم که بخواهد دست ما را بگیرد. بخدا شرمنده برادرم و خواهرم هستم که هر ماه مقداری پول به ما کمک می کنند. اما این وضعیت واقعا خجالت آور است.

یکی دیگر از مستمری بگیران سازمان بهزیستی که فرزند معلول دارد، می گوید: هر ماه باید پسرم را 12 جلسه ببرم کار درمانی. هر جلسه 20 تومان هزینه کار درمانی می شود. هر دفعه هم چند هزار تومان کرایه تاکسی می دهم. حالا مانده ام با کمک هزینه ای که بهزیستی به ما می دهد، چه جوری زندگی کنیم.

او می گوید: مگر فرق من با بقیه خانواده ها چیست که نباید یه لقمه نان در سفره داشته باشیم. باور کنید با این مقدار مستمری، فقط می توان نان خالی خورد.

البته مسئولان نهادهای حمایتی عنوان می کنند که علاوه بر مستمری که مبلغ آن ناچیز است کمکهای دیگری در ماه به مددجویان ارائه می شود و در مجموع همراه با یارانه نقدی که این افراد دریافت می کتند مبلغ قابل قبولی می شود.

سرپرست کمیته امداد امام خمینی (ره) در مورد دلیل عدم افزایش مستمری مددجویان به خبرنگار مهر می گوید: اعتبار افزایش مستمری های مددجویان باید از سوی دولت تعیین شود به همین دلیل در لایحه بودجه ما اعتباری در این خصوص داده نشده و تاکنون در مورد افزایش اقدامی نکرده ایم.

حسین انواری می افزاید افزایش مستمری مددجویان منوط به تخصیص اعتبارات دولتی است و پیشنهاد افزایش مستمری را به وزارت رفاه ارائه کرده ایم و منتظر پاسخ وزیر هستیم اما در مجموع مددجویان در ماه علاوه بر مستمری و یارانه کمکهای دیگری در زمینه های تحصیلی ، آموزشی، ایتام و... دریافت می کنند که مبلغ آن کم نیست.

به گفته او ، البته ما پیشنهاد کرده ایم که وزارت رفاه 40 درصد حداقل دستمزد را برای مستمری مددجویان تخصیص دهد اما هنوز پاسخی دریافت نکرده ایم و در نهایت وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی باید در این خصوص تصمیم گیری کند.

مستمری مددجویان کمیته امداد 3 سال است که افزایشی نداشته اما مستمری مددجویان سازمان بهزیستی سالیانه حداقل 15 تا 20 درصد افزایش پیدا می‌کند این درحالی است که هر دو این سازمانها نهادهای حمایتی بوده و افراد تحت پوشش آنها نیز نیازمند و مستمند هستند .

در حال حاضر مددجویان تحت پوشش کمیته امداد ماهانه از 50 تا 75 هزار تومان مستمری دریافت می کنند که با توجه به بعد خانوار این مبلغ اختصاص پیدا می کند و مستمری مددجویان بهزیستی نیز  20 درصد بیش از این مبلغ است.

سرپرست کمیته امداد می گوید : مجموعه امداد و مسئولین دوست دارند که مستمری مددجویان نیز افزایش پیدا کند اما این موضوع نیاز به تخصیص اعتبارات دارد و چنانچه این بودجه به ما داده شود مستمری مددجویان را افزایش می دهیم.

در هر حال شرایط اقتصادی جامعه به گونه ای است که یک خانواده 4 نفره حتی با دریافت مبلغ مستمری ، یارانه و کمکهای موردی و ... باز هم نمی تواند زندگی خوبی داشته باشد و با توجه به اینکه آسیبهای اجتماعی در اینگونه موارد افزایش پیدا می کند به همین دلیل بهتر است که مسئولان دولتی، نمایندگان مجلس و مدیران نهادهای حمایتی چاره ای برای افزایش مستمری و کمک به تامین هزینه های زندگی مددجویان و نیازمندان جامعه بیاندیشند.