ه گزارش سلام نو به نقل از آفتاب‌نیوز، رهبر حزب محافظه‌کار انگلیس نیز رسما پیروزی سوناک، وزیر دارایی دولت جانسون و انتخاب وی به عنوان رهبر حزب و نخست‌وزیر انگلیس را اعلام کرد.

به گزارش گاردین، موردانت در توییتر گفت: "ریشی از حمایت کامل من برخوردار است. من به کمپینی که برگزار کردیم افتخار می کنم و از همه کسانی که از ما حمایت کردند، سپاسگزارم."

ریشی سوناک، اولین نخست وزیر غیرسفیدپوست بریتانیا، جوانترین نخست وزیر از سال ۱۸۱۲ واحتمالا ثروتمندترین نخست وزیر تاریخ انگلیس است.

برخی گفته‌ها حاکی از آن است که شاه چارلز از ساندرینگام به لندن بازخواهد گشت و در کاخ باکینگهام خواهد بود. این بدان معناست که او رسما استعفای لیز تراس را دریافت و ریشی سوناک را به عنوان نخست وزیر منصوب می‌کند. با این حال هنوز زمان رسمی برای این امر اعلام نشده است.

ریشی سوناک ۴۲ ساله، نوه مهاجران هندی‌الاصل به عنوان نخستین غیر سفیدپوست، اداره دولت انگلیس را بر عهده گرفت. او به عنوان پنجمین نخست‌وزیر از زمان برگزاری همه‌پرسی بریگزیت در سال ۲۰۱۶ که آغازگر دوره‌ای از آشفتگی‌های اقتصادی و سیاسی بی‌سابقه در انگلیس بود، معرفی شد و احتمالا تلاش تازه‌ای را برای مقابله با تورم ۱۰ درصدی و اعتصاب‌های فراگیر شروع کند.

فارغ‌التحصیل ممتاز آکسفورد و بانکدار جوان

ریشی سوناک در سال ۱۹۸۰ در ساوتهمپتون متولد شد و بزرگترین فرزند از سه فرزند والدین پنجابی تبارش است. پدر سوناک یک پزشک خانواده بود و مادرش داروخانه‌ای را اداره می‌کرد. او در قدیمی‌ترین مدرسه دولتی انگلستان، کالج وینچستر تحصیل کرد. سوناک همواره گفته است که تحصیل در این مدرسه موجب «تحول فکری» او شده و مسیر زندگی‌اش را تغییر داده است.

ریشی سوناک به تحصیل در رشته فلسفه، سیاست و اقتصاد در کالج لینکلن در دانشگاه آکسفورد ادامه داد و با سطح نمرات عالی فارغ‌التحصیل شد.

سوناک پس از اتمام دوره ام‌بی‌ای (MBA) در دانشگاه استنفورد، جایی که با همسر آینده خود، آکشاتا مورتی آشنا شد، در بانک سرمایه‌گذاری گلدمن ساکس به عنوان تحلیلگر کار کرد.

او در سال ۲۰۰۶ به صندوق تامین سرمایه تی‌سی‌آی (TCI) پیوست ولی سه سال بعد آن را ترک کرد تا یک صندوق تامین سرمایه جدیدی را تاسیس کند. سوناک سپس وارد عرصه سیاست شد.

از جایگزین محافظه‌کار کهنه‌کار تا صدارت

ریشی سوناک در سال ۲۰۱۴ و یکسال پیش از برگزاری انتخابات سراسری به عنوان نامزد حزب محافظه‌کار در کرسی یورکشایر ریچموند که پیشتر در اختیار ویلیام هیگ، رهبر سابق حزب محافظه کار بود، انتخاب شد.

بلافاصله پس از ورود او به مجلس عوام اولین مبارزه سیاسی بزرگ زندگی حرفه‌ای او در جریان بریگزیت آغاز شد. سوناک از خروج از اتحادیه اروپا حمایت کرد و مدعی شد که انگلیس در خارج از این بلوک اروپایی «آزادتر و مرفه‌تر» خواهد بود.

ایده مورد حمایت سوناک با استقبال اکثریت مردم مواجه شد و سپس او در ژانویه ۲۰۱۸ به عنوان وزیر جوان در وزارت مسکن به دولت راه یافت.

پس از استعفای ترزا می، او به همراه همکارانش، اولیور داودن و رابرت جنریک، مقاله‌ای در روزنامه تلگراف نوشت و از بوریس جانسون به عنوان تنها کسی که می‌توانست حزب محافظه‌کار را «نجات» دهد، حمایت کرد.

حمایت او بی‌نتیجه نبود، زیرا زمانی که جانسون در ژوئیه ۲۰۱۹ به نخست وزیری رسید، سوناک ترفیع پیدا کرد و وزیر دارایی شد.

دردسرهای همسر ثروتمند

سوناک به دلیل معرفی سریع طرح‌های حمایتی به ارزش میلیاردها پوند برای سرپا نگه داشتن مشاغل در طول قرنطینه ۱۸ ماه محبوب شد. اما طرح او برای افزایش نرخ بیمه با هدف تامین بودجه بیشتر برای تامین اجتماعی، شرکت در جشن تولد نخست وزیر وقت در دوران قرنطینه و سوء‌ظن نسبت به فرار مالیاتی همسرش باعث سقوط محبوبیتش شد.

خانم مورتی دختر میلیاردر هندی، نارایانا مورتی، یکی از بنیانگذاران غول فناوری هند، اینفوسیس (Infosys) است. در ماه آوریل، فاش شد که او با وجود مالکیت ۷۰۰ میلیون پوند از سهام شرکت پدرش، هیچ مالیاتی در انگلیس پرداخت نمی‌کند چرا خود را به عنوان یک فرد غیرمقیم در انگلیس به وزارت دارایی اعلام کرده است.

هرچند این کار غیرقانونی نبود، اما رسانه‌ای شدن آن ریشی سوناک، وزیر دارایی وقت انگلیس را در موقعیت دشواری قرار داد و همسرش را ناگزیر به پرداخت مالیات بر درآمدی کرد که تنها در سال ۲۰۲۱ حدود ۱۱.۶ میلیون پوند بود.

استعفای سوناک از کابینه بورس جانسون در ماه ژوئیه که در اعتراض به بحران مشروعیت و کارآیی آن رخ داد، سرآغاز خروج وزرا و استعفای جانسون شد.

ریشی سوناک در رقابت برای کسب رهبری حزب محافظه‌کار، در هر یک از پنج دور رای‌گیری پارلمانی پیروز شد تا به همراه لیز تراس به مراحل نهایی راه یابد. اما در رقابت با خانم تراس شکست خورد. اما اکنون بار دیگر این شانس را پیدا کرد تا به بالاترین جایگاه سیاسی ممکن در انگلیس و حزبش برسد.