به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری ، سید ابراهیم رئیسی شامگاه چهارشنبه در نشست شورای اداری استان قزوین با بیان اینکه این استان همواره مردان و زنانی را به خودش دیده که برای دفاع از دین و ارزش‌ها و انقلاب اسلامی سراز پا نمی‌شناختند، گفت: قریب به ۳ هزار شهید و بیش از ۷ هزار جانباز استان قزوین دلیل و نشانه‌های صدق مردم آن و گواه تدین و دلدادگی آنها به خدا است.

رئیس جمهور با بیان اینکه به تعبیر حضرت رضا (ع) بعد از انجام واجبات و ترک محرمات، هیچ امری برای تقرب پروردگار برتر از خدمت به مردم نیست، افزود: اکراه داشتم که در ماه مبارک رمضان برای شما زحمت ایجاد کنم و سفر داشته باشم، لکن هر چه کردم تا به خودم بقبولانم که سفر را برگزار نکنیم، دیدم اینکه سفر را برگزار کنیم و اجرای مصوبات آن الان کلید بخورد بهتر از این است که چند ماه دیگر این اتفاق بیفتد.

رئیسی خطاب به کارگزاران دولت و مسئولان استانی قزوین اظهار داشت: امروز راهبرد دشمن ایجاد یاس است و در مقابل وظیفه همه ما ایجاد امید است. دشمن از روی دشمنی خود تلاش می‌کند سیاه‌نمایی کند و با بزرگنمایی ایرادات کام مردم را تلخ کند، اما مسئولیت ما این است که با عمل‌مان روز به روز با مردم را امیدوارتر کرده و از این طریق مشارکت آنها را در پیشرفت امور بیشتر، نشاط اجتماعی را افزون‌تر و در یک کلمه سرمایه اجتماعی را ارتقا دهیم.

Oe5cPRLqlQc9

رئیس جمهور یا یادآوری اینکه در این دولت تصمیم گرفته‌ایم اجرای طرح جدیدی را آغاز نکنیم و تلاش کنیم کارهای نیمه‌تمام تکمیل شوند، تصریح کرد: در این جلسه درباره مشکلاتی که شناسایی شده و راهکارهای رفع آنها توضیح داده شد. این روش در ۴۰ سال گذشته مسبوق به سابقه نبوده است. این کار انجام می‌شود تا مدیران و مردم استان بدانند که چه تصمیماتی گرفته شده است.

رئیسی ادامه داد: همچنین ارائه گزارش وزرا و معاون اجرایی رئیس جمهور در نشست شورای اداری از مجموع تصمیمات دولت برای استان انجام می‌شود تا مدیران برای به کار بستن راهکارهای مصوب در مسیر حل و فصل مشکلات حس و حال مناسب کار جهادی را پیدا کنند. روش‌های معمول کار، همیشه بوده، اما اگر بخواهد کار متفاوتی صورت بگیرد، یک اندیشه و انگیزه متفاوت لازم است.

رئیس جمهور با بیان اینکه اولین شرط برای تحول این است که خود مدیر تحول‌خواه و تحول‌گرا باشد و الا تحول اتفاق نمی‌افتد، خاطرنشان کرد: مدل معمول اداری برای پیگیری امور که منتظر است تا همه مقدمات لازم فراهم شود تا کاری انجام بگیرد، برای تحول جوابگو نیست. اینجاست که اهمیت نقش یک مدیر تحول‌گرا مشخص می‌شود که معطل ترتیبات اداری معمول نمی‌ماند.

رئیسی خطاب به مدیران و کارگزاران دولت گفت که همه مردم از شما این است که واقعا کاری متفاوت انجام دهید، گفت: دشت قزوین ظرفیت بسیار مهمی برای استان قزوین به حساب می‌آید که رهبر معظم انقلاب نیز توجه ویژه‌ای به آن دارند و به من فرمودند که اینجا باید نمونه عالی کشاورزی دانش‌بنیان شکل بگیرد.

رئیس جمهور با بیان اینکه برای تحقق این هدف همه بخش‌ها باید همت کنند، افزود: به همه مدیران تاکید می‌کنم که این مساله را با حساسیت دنبال کنند تا آنچه مدنظر رهبری معظم انقلاب، خواست مردم و اقتضای منطقه است، تحقق یابد. به آقای وزیر جهادکشاورزی هم با تأکید گفتم که حتماً این کار را به عنوان یکی از وظایف جدی خود دنبال کنید.

رئیسی در ادامه اظهار داشت: بیمارستان ۷۰۰ تخت‌خوابی قزوین با وجود آنکه پیشرفت لازم برای قرار گرفتن در فهرست پروژه‌های دارای اولویت تکمیل دولت را ندارد، اما به دلیل کمبودهای موجود در سرانه بهداشتی، این پروژه که کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد در مصوبات سفر قزوین، در اولویت تکمیل قرار گرفته است.

رئیس جمهور قزوین را یکی از قطب‌های کشاورزی و قطب‌های صنعتی کشور دانست و تصریح کرد: یکی از کارهای جدی این دولت تکمیل واحدهای نیمه تعطیل و تعطیل است. نباید اجازه داده می‌شد که یک واحد تولیدی تعطیل شود. تعطیلی یک واحد تولیدی یعنی کم‌رونق شدن تولید، کاهش اشتغال، افزایش بیکاری، بحران‌ها و آسیب‌های اجتماعی که خانواده‌ها را تهدید می‌کند. امسال با توجه به تاکیدات مقام معظم رهبری در شعار سال، تولید مسأله‌ای محوری بوده و وظیفه ما در این رابطه مشخص است.

رئیسی در ادامه با اشاره به مشکلات شرکت کنتورسازی قزوین خاطرنشان کرد: واگذاری این شرکت در سال ۸۶ به شکل صحیح انجام نشده و از همان خصوصی‌سازی‌هایی است که صدای همه را درآورد. در نتیجه این واگذاری ۹۰۰ کارگر آنجا تبدیل به ۹۰ کارگر شد. این اسمش خصوصی‌سازی نیست، رهاسازی است. باید به این مساله رسیدگی کرد. در یک مقطعی با این نحوه خصوصی‌سازی به کشور جفا شد.

رئیس جمهور ادامه داد: تعداد قابل توجهی کارخانه فعال و پررونق به دلیل بی‌توجهی و بعضی از مسائلی که اتفاق افتاد و خصوصی‌سازی‌های نامناسب مثل روند واگذاری کارخانه کنتورسازی دچار مشکل و حتی تعطیلی شدند. دولت نباید واگذاری یک واحد تولیدی به بخش خصوصی را به معنای پایان کار ببیند، اینجا تازه شروع حمایت و نظارت دولت است.

رئیسی با بیان اینکه در خصوصی‌سازی توانمندسازی بخش خصوصی بسیار مهم است، گفت: اگر شرکت واگذار شده به بخش خصوصی بدون حمایت و نظارت رها شود، بعد از مدتی کارگرهایش بیکار می‌شوند و این مسأله به حاشیه خواهد رفت. ان‌شاالله آقای استاندار قزوین با همکاری کارگروه احیای واحدهای صنعتی مشکلات مجموعه‌هایی مثل کنتورسازی را سریع‌تر برطرف کنند.

رئیس جمهور به ظرفیت‌های استان قزوین در بخش گردشگری اشاره کرد و افزود: امروز بازدیدی از مجموعه دولت‌خانه صفوی قزوین داشتیم. رژیم پهلوی تلاش بسیاری کرد تا این مجموعه تاریخی را از بین ببرد اما باید تلاش کنیم این مجموعه احیا شود. اگر از بناها و مواریث فرهنگی استفاده نشود، این مراکز حالت میرا پیدا می‌کنند، پس چنین مراکزی باید حیات داشته باشند و مورد استفاده مناسب قرار بگیرند.

رئیسی با بیان اینکه هم مجموعه قدیمی دولت‌خانه ترمیم شود و هم در کنار آن یک مجموعه گردشگری شایسته احداث شود که در کنار هم ارزش‌های تاریخی و تمدنی این اثر گرانقدر را حفظ کرده و به نمایش بگذارند، اظهار داشت: اگر هر کجای دنیا چنین ظرفیت‌هایی برای گردشگری وجود داشته باشد، صنعت گردشگری آنجا رونق خواهد داشت، لذا اینجا هم که این ظرفیت‌ها و زمینه‌ها وجود دارد باید به رونق و توسعه گردشگری توجه ویژه شود.

رئیس جمهور به موضوع احداث فرودگاه در قزوین اشاره و تصریح کرد: نزدیکی به تهران دلیل مناسبی برای عدم برخورداری قزوین از فرودگاه نیست. خیلی از کارهای تجاری است که نیاز به وجود فرودگاه در نزدیکی خود دارد. همچنین اگر قرار است تهران خلوت شود، باید امکانات و ظرفیت‌های لازم در استان‌هایی مثل قزوین ایجاد شود تا جمعیت اینجا مجبور نباشند برای استفاده از امکاناتی مثل فرودگاه به تهران بیاید.

رئیسی در ادامه سخنانش با بیان اینکه باید درباره عملکرد بعضی مجموعه‌ها از جمله همین دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) یک بازنگری شود، خاطرنشان کرد: طبق گزارش رئیس دانشگاه اینجا چندین برابر تعداد فعلی دانشجو، ظرفیت پذیرش دارد که این ظرفیت باید احیا شود.

رئیس جمهور درباره آلایندگی برخی صنایع در استان قزوین گفت: طبق تصریح قانون اساسی هر گونه توسعه اقتصادی فرع بر حفظ محیط زیست است. سازمان حفاظت محیط زیست حتما نگرانی‌های مردم در زمینه آلاینده‌ها و پسماندها را پیگیری و برطرف کند.

رئیسی با بیان اینکه در ۴۰ سال گذشته خدمات بسیاری در کشور انجام شده و بزرگواران زیادی برای کشور زحمت کشیده‌اند، افزود: یکی از کسانی که خیلی برای کشور زحمت کشید و در دوران سخت اسارت در بند بعثی‌ها به همه امید می‌داد، آقای ابوترابی بود. امروز نباید با حرف‌ها و نوشته‌ها، ترک فعل یا بعضی از اقدامات‌مان مردم را ناامید کنیم. بزرگترین گناه امروز ناامید کردن مردم است.

رئیس جمهور در ادامه یکی از دلایل خالی شدن روستاها و گسترش حاشیه‌نشینی در شهرهای بزرگ را بی‌توجهی به اقتصاد روستاها دانست و اظهار داشت: یکی از کارهایی در دولت دنبال می‌کنیم، فعال کردن اقتصاد روستاست. تلاش می‌کنیم با ارائه تسهیلات و خرید تضمینی محصولات کشاورزی از روستائیان حمایت کرده و اقتصاد روستا را قابل پیش‌بینی و قابل اتکا کنیم تا به این ترتیب اقتصاد روستا احیا شده و روستائیان راغب به ماندن در روستا شوند.

رئیسی مدیران را به تلاش و کوشش مضاعف فراخواند و تصریح کرد: هر چه گله و کاستی و مشکل هست باید به دست توانای مدیران رفع شود. رهبری در رأس نظام رهنمود می‌دهند، سیاست‌ها را اعلام می‌کنند و بنده و شما در میدان مجری هستیم. همه باید خودمان را در کسوت یک مجری ببینیم. همه باید شهید سلیمانی را الگو قرار دهیم که در عین فقدان امکانات و منابع برای تحقق اهدافش همه تلاش خود را به کار می‌گرفت.

رئیس جمهور با تاکید بر اینکه همه باید برای حل مشکلات تلاش کنند و همدیگر را تضعیف و تخریب نکنند، خاطرنشان کرد: امروز مدیر ما در میدان عمل احتیاج دارد که با صلابت و با روحیه کار کند و احساس کند که همه از او پشتیبانی می‌کنند، لذا به همه دوستان، توصیه می‌کنم که با روحیه و مجاهدت کار را دنبال کنید. این سلوک رهبر معظم انقلاب است و همه امروز موظف هستیم در میدان عمل از این سلوک پیروی کنیم.

رئیسی با تاکید بر اینکه باید از مدیران حمایت کنیم تا میزان آسیب‌های اجتماعی را کاهش دهند، گفت: باید وضعیت را با یک کار جدی متفاوت کنیم. باید در روش‌ها و عملکردمان بازنگری کنیم. باید در رویکردها و فرآیندها و روش‌های‌مان تحول ایجاد کنیم. عدالت به عنوان هدف ما تغییر نمی‌کند، اما روشن‌ها ممکن است بسته به اقتضائات متفاوت باشند.

رئیس جمهور افزود: تاکید رهبر معظم انقلاب بر کار دانش‌بنیان و علم‌پایه در راستای به کارگیری روش‌های جدید و ضمیمه کردن دانایی به توانایی است تا از آن خلاقیت زائیده شود. حتما در همه استان‌ها و از جمله در قزوین استعدادها و افراد خلاق زیادی حضور دارند که باید در جای مناسب به کار گرفته شوند