به گزارش پارس به نقل از فارس، محمد عطاردیان، دبیرکل کانون عالی انجمن های صفنی کارفرمایی ایران با اشاره به سهم اقتصاد غیررسمی در کشورهای مختلف و عواقب ناشی از آن برای شکوفایی اقتصاد کشور گفت: حداقل دستمزد لازم است به میزانی باشد که معیشت یک خانواده با تعداد عائله متوسط را در حداقل تناسب تامین کند اما شرایط تعیین چنین دستمزدی در کشور ما مهیا نیست.

وی ادامه داد: ظرفیت اقتصاد ما به اندازه ای نیست که بتوان چنین کرد وکارگران امروز مجبورند امور زندگی خود را با اضافه کاری های کشنده یا دو شغله بودن با دردسر زیاد به نحوی بگذرانند و تازه همین دستمزد ناکافی، بسیاری از زمان ها با تاخیر پرداخت های چندین ماهه مواجه است.

عطاردیان اضافه کرد: در حال حاضر صاحبان بنگاه ها و به طور کلی کارفرمایان بخش خصوصی که تعهد پرداخت دستمزد کارگران و تامین حداقل معیشت آنان را دارند با نابسامانی های مختلفی روبرو هستند و در همه عرصه ها مورد اجحاف قرار می گیرند.

دبیر کل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران افزود: عدم وصول مطالبات آنها از دولت و مردم آنها را تحت فشار شدید و کمبود نقدینگی قرار می دهد یا اگر با سود و کارمزد کشنده با وام گرفتن از بانک ها یا بازار نقدینگی خود را جبران کرده باشند بدهی هایشان بلا پرداخت می ماند که خود گرفتاری های بزرگی در پی دارد.

به گفته وی، بدیهی است که در چنین شرایطی کارگران همان حداقل حقوق نامناسب خود را هم نمی توانند به موقع دریافت کنند.

عطاردیان تصریح کرد: بر این اساس، مشکل پرداخت و تعیین حداقل دستمزد مناسب، مشکل بین کارگر و کارفرما نیست و نباید این دو را درگیر کرد بلکه مشکل ما اقتصاد بیمار و ناپایدار است که امیدواریم با پیاده کردن خصوصی سازی و قانون اصلاح مالیات های مستقیم و قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار راه توسعه و شکوفایی گشوده شود.

وی با بیان اینکه دستمزد، کمک اندکی به بهره وری می کند، ادامه داد: هر کارگر با داشتن زندگی بدون دغدغه، برای کار و بهره ور بودن بسیار آماده تر از کارگر ناراضی و پر دغدغه است؛ ولی این تنها کافی نیست و برای بهره ور بودن کارایی لازم است و کارگری کارایی دارد که آموزش دیده باشد، کار ر ابشناسد و بداند چگونه باید کار کند تا بهترین بازده را داشته باشد.

عطاردیان انگیزه را عامل دیگر لازم برای بهره وری دانست و افزود: کارگری که بهره وری دارد کار را در کوتاه ترین مدت و با کیفیت مورد قبول به انجام می رساند و در این مورد ایجاد رفاه، رعایت قوانین، بیمه کامل کارگر و انجام مناسب سایر امور، دغدغه های او را در هنگام انجام کار برطرف کرده و بازده کارگر را بالا می برد.

این فعال کارفرمایی با شمردن ۱۰ مؤلفه ایجاد بهره وری گفت: برای بهره وری باید دستمزد یا حقوق مناسب زندگی کارگران و کارمندان تأمین شود، آموزش کامل و ایجاد مهارت در کارگران قبل از شروع کار آن ها انجام شود.

وی اظهار کرد: همچنین نقدینگی کارگاه ها و گردش آن باید با برنامه ریزی تامین و تسهیلات لازم بانکی با کارمزد و سود بسیار کم برای جبران کمبود نقدینگی کارگاه ها در اختیار آنها باشد و به عنوان وثیقه، نفس کار مورد قبول قرار گیرد.

دبیرکل کانون عالی انجمن های صنفی کارفرمایی ایران اصلاح قوانین گمرگ در جهت تسهیل امور مربوط، جلوگیری از صادرات مواد خام، استفاده از الگوی کشورهای موفق و برنامه ریزی دقیق سه جانبه را از جمله راه های ایجاد بهره وری است.