مریم مهرانپور، در گفتگو با خبرنگار مهر، با تاکید بر اهمیت تغذیه سالم در ایام روزه داری، گفت: بعضاً دیده می‌شود که برخی از افراد در وقت افطار و سحر، از غذاها و خوراکی‌هایی استفاده می‌کنند که سلامت آنها را تهدید می‌کند.

وی افزود: روزه داری به خودی خود هیچ عارضه‌ای برای افراد سالم ندارد و باعث بهبود وضعیت جسمانی هم می‌شود. اما، اگر قرار باشد از غذاها و خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هایی استفاده کنیم که باعث تشدید عوامل خطرزای سلامت ما شود، قطعاً مفید نخواهد بود.

این کارشناس ارشد تغذیه در ادامه به وعده‌های افطاری و سحری اشاره کرد و گفت: غذاهایی که در سحر مصرف می‌شود، باید بتواند از ضعف جسمانی ما در ساعات روزه داری جلوگیری کند. به طوری که مثل یک وعده ناهار کامل باشد.

مهرانپور افزود: در وعده سحری نباید غذاهای سرخ کردنی و پر چرب بخوریم. زیرا، غذاهای پر نمک، پر ادویه و چرب باعث تشنگی شدید در روز می‌شوند.

افطاری

وی گفت: مصرف زیاد نمک و چربی‌ها، همراه با ایجاد تشنگی زیاد، سوخت و ساز بدن را نیز دچار اختلال می‌کند.

این کارشناس ارشد تغذیه افزود: مصرف زیاد چای و قهوه در وعده سحری نیز به علت خاصیت ادرارآوری توصیه نمی‌شود.

مهرانپور به وعده افطار اشاره کرد و گفت: بهتر است وعده افطار سبک باشد تا بتوانیم شام بخوریم. زیرا، حذف وعده شام در ماه مبارک رمضان، اصلاً توصیه نمی‌شود. اما، برخی از هموطنان روزه دار، افطار خود را با انواع غذاها و خوراکی‌ها آغاز می‌کنند و باعث می‌شود وعده شام را حذف کنند که این روش اصلاً درست نیست.

وی یادآور شد: اصولاً برخی از هموطنان روزه دار بعد از پایان ماه مبارک رمضان دچار اضافه وزن و چاقی و همچنین افزایش فشار خون می‌شوند که این موضوع ناشی از تغذیه نامناسب در ایام روزه داری است.

مهرانپور با عنوان این مطلب که مواد غذایی و خوراکی‌های شیرین مثل زولبیا و بامیه، حلوا، شله زرد و…، از قند بالایی برخوردارند، گفت: اگر روزه خود را با مواد غذایی شیرین افطار کنیم، باعث افزایش سریع قندخون و ضعف مجدد می‌شود که منجر به دریافت کالری بیشتر و چاقی می‌شود.

افطاری

وی افزود: بهتر است در افطار از مایعات گرم مثل آب یا چای کم رنگ یا چند عدد خرما مصرف شود. همچنین می‌توانید یک نان و پنیر، سوپ جو و سبزیجات و…، به شکل خیلی سبک و کم مصرف کنید.

این کارشناس ارشد تغذیه تاکید کرد: خوردن میوه تازه مابین افطار تا شام که حداقل یک ساعت و نیم باید فاصله داشته باشد، مفید است.