به گزارش پ ارس به نقل از فارس، محمد حضوری ضمن تبریک حلول ماه مبارک رمضان  بر ضرورت تغذیه صحیح تاکید کرد و اظهار داشت: باید برنامه ریزی غذایی در این ماه به گونه ای باشد که پس از اتمام ماه مبارک رمضان در نهایت تندرستی، ۳۰ درصد کاهش کالری داشته باشیم.

وی با اشاره به چاقی برخی افراد پس از ماه مبارک رمضان بیان داشت: این افراد به دلیل زیاده روی در مصرف غذاهای چرب و مواد قندی پس از ماه مبارک رمضان دچار اضافه وزن می شوند.

پزشک متخصص تغذیه با بیان اینکه نباید در مصرف غذا در افطار و سحر زیاده روی کرد گفت: فلسفه ماه مبارک رمضان و روزه داری، حذف یک وعده غذایی و رسیدن به تندرستی است ولی برخی افراد در این دو وعده چنان زیاده روی می کنند که جای یک وعده حذف شده را نیز پر می کند.

وی مصرف غذاهای چرب و مواد قندی بیش از اندازه را عامل تجمع چربی در بدن دانست و بیان داشت: مصرف بیش از اندازه مواد پروتئین ضعف و تشنگی بیش از اندازه را برای روزه دار به همراه دارد که روزه را برای او طاقت فرسا می کند.

حضوری با تاکید بر اینکه باید توجه شایانی به تغذیه نوجوانان و روزه اولی ها در ماه مبارک رمضان داشت گفت: سحری نوجوانان باید به دلیل اینکه در سن رشد هستند تعدیل شود تا مشکلی برای تندرستی ایشان به وجود نیاید.

وی به مصرف زولبیا و بامیه در ماه مبارک رمضان به عنوان شیرینی مخصوص این ماه پربرکت اشاره و ابراز داشت: برخی افراد از این شیرینی به صورت افراطی استفاده می کنند که سلامتی ایشان را به مخاطره می اندازد.

این پزشک متخصص تغذیه اضافه کرد: این ماده خوراکی در حرارتی بالا در روغن طبخ می شود که مصرف بیش از اندازه آن موجب تجمع چربی و مشکلات خاص می شود.

وی افزود: در صورتی که از زولبیا و بامیه فقط به عنوان شیرینی به صورت محدود برای تعدیل قند خون مصرف شود مشکلی در سلامتی افراد به وجود نمی آید.

حضوری بر لزوم سبک بودن و کم پروتئین بودن وعده سحری تاکید کرد و ابراز داشت: سبکی غذا موجب می شود که افراد در طول روز دچار تشنگی نشوند.

وی همچنین مصرف میوه و سبزی های تازه را مورد توجه قرار داد و گفت: به روزه داران توصیه می شود که در وعده سحری مصرف میوه و سبزی را در کنار صرف غذا داشته باشند تا در این روزهای گرم دچار تشنگی نشوند.

این متخصص تغذیه به چرایی مصرف سبزی و میوه در وعده های سحر و افطار پرداخت و بیان داشت: مصرف آب و یا آب میوه فراوان نمی تواند در تشنه نشدن افراد موثر باشد زیرا این مایعات پس از ساعتی از بدن دفع می شوند ولی آب موجود در سبزی و میوه به تدریج از بدن دفع می شود که نیاز به آب را در بدن تحریم نمی کند.

وی افزود: میوه ها از زمان مصرف تا افطار ۸۵ درصد و سبزیجات تازه نیز تا ۹۵ درصد آب در خود نگه می دارد که به این دلیل تشنگی در طول روز کمتر حس می شود.

حضوری با تاکید بر اینکه روزه داران هنگام افطار با افت قند خون مواجه هستند و به همین دلیل باید این نیاز را جبران کنند تصریح کرد: مصرف کم مواد قندی مانند شله زرد و خرما به دلیل اینکه به سرعت وارد خون می شود برای تعدیل قند خون روزه دار مفید است.

وی اضافه کرد: بهتر است که روزه داران روزه خود را با آب جوش، خرما و نان و پنیر باز کرده و پس از گذشت ساعتی نسبت به خوردن غذا اقدام کنند.

این متخصص تغذیه در بخش پایانی سخنان خویش با اشاره به وضعیت برخی بیماران مانند کسانی که به فشار خون و قند خون مبتلا هستند بیان داشت: بهتر است این افراد با پزشک خود در این راستا مشورت کنند زیرا که قند خون کمتر و یا بیشتر از ۳۵۰ و کاهش و یا افزایش فشار خون به صورت ناگهانی تندرستی این افراد را به مخاطره می اندازد.