به گزارش پارس « زهرا رمضانی» در گفت وگو با ایسنا، با بیان این که بسیاری از افراد تصور می کنند در فصل پاییز و زمستان نور آفتاب مستقیم نیست و اشعه فرابنفش وجود ندارد، اظهار کرد: بر خلاف تصور اشتباه این افراد، آفتاب فصل سرما هم به مانند آفتاب تابستان برای پوست زیان بار است.

وی با اشاره به این که مساله ی خشکی پوست یکی از عوارض و ناراحتی های شایع فصل پاییز و زمستان است، افزود: با آغاز فصل سرما، علاوه بر خشکی هوا و استفاده از وسایل گرمازا رطوبت پوست کاهش می یابد و در نهایت به خشکی، خارش و ترک خوردن پوست منجر می شود.

این متخصص پوست، مو و زیبایی، با تأکید بر این که خشکی پوست در افراد با زمینه ی آلرژی شایع تر است، گفت: افراد مبتلا به آسم تنفسی یا کسانی که رینیت آلرژیک دارند، بیشتر مستعد ابتلا به اگزمای پوستی در فصل سرما هستند.

رمضانی با بیان این که افراد در فصل سرما بیشتر دچار قرمزی پوست به همراه خارش در برخی نواحی بدن می شوند، تصریح کرد: به دنبال مشکلات پوستی و اگزماهایی که در فصل سرما برای گروهی از افراد به وجود می آید، دسته ای از عادت ها و رفتارها این وضعیت را تشدید می کنند.

وی یکی از ساده ترین راه کارهای برطرف کردن خشکی پوست در فصل سرما را انتخاب نوع شوینده ها دانست و گفت: استفاده از صابون های ملایم، مانند صابون های کرم دار یا گلیسیرینه، شوینده های غیر صابونی که اثر پاک کنندگی متعادل تری نسبت به شوینده های معمولی دارند و رطوبت پوست را حفظ می کنند، از خشک شدن پوست جلوگیری می کند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی، استفاده از یک مرطوب کننده مناسب پس از شستن پوست را از بهترین راه های حفظ رطوبت پوست برشمرد و افزود: افراد باید پس از شست وشوی پوستشان در حالی که پوستشان هنوز مرطوب است، یک مرطوب کننده مناسب را روی آن استفاده کنند.

رمضانی وازلین را یکی از بهترین گزینه های چرب و مرطوب کننده پوست دانست و گفت: این ماده، خشکی را به خوبی از بین می برد هم چنین مانع تبخیر رطوبتی که پوست به دنبال شست وشو جذب کرده است، می شود.

وی افزود: وازلین یک ماده بدون رنگ و بو است و بر این اساس، به افرادی که زمینه ی آلرژی آتوپیک یا اگزمای سرشتی دارند، توصیه می شود که به دنبال شست وشو از این چرب کننده ی مناسب استفاده کنند.

این متخصص پوست، مو و زیبایی، با بیان این که در درجه ی بعد افراد می توانند از « اوسرین» به عنوان مرطوب کننده بسیار خوب استفاده کنند، ادامه داد: میزان روغنی شدن پوست به دنبال مصرف اوسرین نسبت به وازلین کمتر است، از این رو کسانی که چرب و براق بودن پوست برایشان خوشایند نیست می توانند به جای وازلین از آن استفاده کنند.

رمضانی با بیان این که در فصل سرما بسیاری افراد از کرم ضد آفتاب استفاده نمی کنند، خاطرنشان کرد: این طرز فکر به علت نبود نور مستقیم آفتاب، بوجود می آید که یک تفکر اشتباهی است، از این رو باید افراد توجه داشته باشند که برای جلوگیری از صدمات مختلف پوستی ناشی از آفتاب، هم چنان از ضدآفتاب استفاده کنند.