به گزارش پارس ، به نقل ازباشگاه خبرنگاران، نرخ افسردگی دختران ۲ برابر بیشتر از پسران است به دلیل روحیه ی حساس دختران نسبت به پسران.

دکتر فاطمه منفرد پویا، روان پزشک و مشاوره خانواده، گفت: افسردگی در جوانان و نوجوانان چند علل دارد که یکی از این دلایل رفتار خانواده ها و فقدان پدر و مادر، طلاق و جدایی از هم، ازدواج مجدد پدر و مادر و همچنین علل ژنتیکی نیز می تواند باشد.

وی گفت: نوجوانان همانند سایر گروه های سنی در مقابل انواع ناراحتی های روحی و اختلال های رفتاری آسیب پذیرند و غالبا ۷ نوع اختلال در بین نوجوانان شیوع بیشتری دارد. افسردگی، خودکشی، اسکیزوفرنی، بی اشتهایی روانی، پرخوری روانی، اعتیاد و پرهیزکاری.

وی افزود: پژوهش های جدید نشان می دهند که درصد قابل ملاحضه ای از نوجوانان به افسردگی های از نوع خفیف و شدید مبتلا هستند.

وی در ادامه افزود: افسردگی رایج ترین مشکل روانی نوجوانان است که نزدیک به ۲۰ الی ۳۵ درصد از نوجوانان به افسردگی خفیف، ۱۲ الی ۱۵ درصد به افسردگی متوسط و نهایتا ۵ درصد به افسردگی عمیق مبتلا هستند.

وی گفت: افسردگی نوجوانان به عوامل مختلفی مربوط می شود از جمله وارثت: افسردگی تا اندازه ای جنبه ارثی دارد به صورتی که بین اعضای یک خانواده شایع است.

قطع یک رابطه یا شکست در یک واقعه مهم می تواند باعث افسردگی شود. همچنین استرس: افسردگی در بین نوجوانانی که به دلایل فقر مالی، استرس روزمره و مداومی را تجربه می کنند بیشتر است.

جنسیت: نرخ افسردگی دختران ۲ برابر بیشتر از پسران است.

افکار بیهوده، رسیدن به درماندگی اکتسابی، یعنی این باور که سختکوشی نمی تواند به بهبود اوضاع یا شرایط منفی زندگی منجد شود.

وی افزود: سرکوب یکی دیگر از عوامل افسردگی است انسان به لحاظ ذاتی تمایلات خلاقیت ها منتها بسیاری از این تمایلات و شادی ها و خلاقیت ها در خانواده و بعد در اجتماع نادرست تلقی می شود و نوجوانان خصوصا نوجوانانی که به لحاظ شخصی درونگر است خود را با شرایط خانواده و اجتماع وفق می دهد، غافل از آنکه این سرکوب شادی و خلاقیت را در او از بین می برد و انسانی که شادی و خلاقیت ندارد بسیار مستعد افسردگی است.