به گزارش پارس به نقل از دنیای سلامت، همه ما با نوشابه ها آشناییم و به طعم ها و مارک های خاصی علاقه داریم. البته بد نیست که هر از چند گاهی یک لیوان نوشابه خنک و گوارا بنوشید؛ اما آیا می دانید که میزان مصرف آن در سرتاسر جهان بسیار افزایش یافته و تبدیل به یک معضل بزرگ شده است. ظرف ده سال اخیر، مصرف نوشابه در کلیه کشورهای دنیا بسیار بیشتر شده است؛ در حالی که اکثر ما از عوارض جانبی مصرف نوشابه ها غافلیم و خواسته یا ناخواسته با استفاده از آنها عادت کرده ایم.

۱. فساد و خرابی دندان ها:

جای بسی تعجب دارد که تولیدکنندگان نوشابه های گازدار همیشه به این نکته اشاره می کنند که مصرف زیاد این محصولات باعث فساد دندان ها می شود. حتماً شاید این جمله را به طور مستقیم نگویند، ولی اغلب در لفافه بیان می کنند. بنابراین اگر باز هم از مصرف کنندگان پروپا قرص نوشابه ها هستید، سری هم به دندانپزشکی بزنید.

۲. از دست دادن کلسیم و پوکی استخوان

اسید فسفریک از اجزای اصلی و فعال نوشابه است که کلسیم استخوان ها را می خورد و باعث پوکی استخوان می شود. بنابراین هر چه نوشابه بیشتری بنوشید، کلسیم بیشتری از دست می دهید. بدون کلسیم، استخوان ها ضعیف شده و بیشتر مستعد ابتلا به بیماری های مختلف از جمله پوکی استخوان می شوید.

۳. چاقی:

تقریباً همه ما می دانیم که نوشابه ها قند زیادی دارند و بالا بودن کالری این نوشیدنی ها مهمترین علت چاق کنندگی آنهاست. یک تیم پژوهشی چندی پیش مطالعات گسترده ای در این زمینه انجام داد که معلوم شد کودکان ۱۲ ساله، ۶/۱ بار بیشتر از دیگر مصرف کنندگان نوشابه در معرض چاقی هستند.

۴. اعتیاد به کافئین:

یکی از دلایل اینکه بیشتر مصرف کنندگان و طرفداران نوشابه نمی توانند آن را ترک کنند، کافئین موجود در آن است که باعث اعتیاد می شود. با مصرف زیاد کافئین، فرد دچار عصبانیت، زودرنجی، نگرانی و تشویش می شود. تاثیرات فیزیکی آن نیز شامل تپش قلب، سردرد و بدخوابی است.

۵. سنک کلیه:

نوشیدن مقدار زیادی نوشابه باعث شکل گیری سنگ های کلیه می شود و با ایجاد سنگریزه هایی می کند که در مثانه تولید می شوند. این سنگ ریزه ها دانه های ریز جامدی هستند که از املاح غیر قابل حل در ادرار تشکیل شده اند. وقتی که سنگ کلیه بسیار دردناک و حتی در ادرار مقداری خون دیده می شود، ضمن مراجعه فوری به پزشک، باید از مصرف حتی یک جرعه نوشابه هم پرهیز نمود.

۶. افزایش فشارخون:

نوشابه ها به مواد نگهدارنده نیاز دارند؛ به همین دلیل از بنزوات سدیم در آنها استفاده می شود. این ترکیب باعث از بین رفتن قارچ ها و باکتری ها می شود؛ به خصوص وقتی که در محیط اسیدی باشد. از این ترکیب در برخی داروها و لوازم آرایشی نیز استفاده می شود؛ اما مصرف آن عوارضی هم به دنبال دارد؛ مثل افزایش فشارخون، حساسیت های پوستی و افزایش حملات در بیماران آسمی.

۷. کم آبی بدن:

نوشابه ها ادرارآور هستند و باعث کم آبی بدن می شوند. آنها قادرند تشنگی را به طور موقت از بین ببرند؛ اما مدتی بعد از نوشیدن آن احساس تشنگی بیشتری خواهید کرد؛ زیرا کافئین و شکر موجود در نوشابه تعداد دفعات را افزایش می دهد. به این ترتیب که قند موجود آن باعث جذب آب می شود و بدن از طریق ادرار قند بیشتری دفع می کند و با دفع آب بیشتر، دچار کم آبی، تشنگی و خشکی پوست می شوید.

۸. دیابت:

تاثیر زنجیره ای نوشیدن نوشابه روی چاقی و افزایش خطر برخی بیماری ها مثل دیابت، ثابت شده است. براساس پژوهش های به عمل آمده در سال ۱۹۸۰، تعداد بیماران دیابتی در آمریکا ۶/۶ میلیون نفر بوده و امروز این رقم به ۸/۲۲ میلیون نفر رسیده که در این میان مصرف نوشابه مهمترین و پررنگ ترین نقش را داشته است. همیشه مهمترین کار، میانه روی و اعتدال است. یک بطری نوشابه، سلامت و زندگی شما را تهدید نمی کند، اما زیاده روی مصرف آن، حتماً سلامت شما را به خطر می اندازد. هیچگاه برای کنترل این عادت دیر نیست؛ ولی اگر باز هم می خواهید به این عادت خود ادامه دهید، بهتر است از خودتان بپرسید: « آیا ارزشش را دارد؟ »