تاریخچه بادمجان

زیستگاه اولیه بادمجان سرزمین هندوستان است. این گیاه در آن سرزمین ابتدا به شکل وحشی می روییده است؛ اما بعدها در قرن پنجم پیش از میلاد، چینی ها به کاشت آن در سرزمین خود پرداختند. بادمجان در قرن چهاردهم میلادی، برای اولین بار به کشور ایتالیا راه یافت و سپس مورد استفاده مردم در سرتاسر اروپا و خاورمیانه قرار گرفت. امروزه کشورهای ایتالیا، ترکیه، مصر، چین و ژاپن بالاترین میزان کشت بادمجان را در دنیا دارند.

ارزش غذایی بادمجان خام (در ۸۰ گرم)

فیبر ۱۱ درصد

منگنز ۱۰ درصد

ویتامین K ۵/۳ درصد

ویتامین B۶ ۵/۳ درصد

ویتامین B۳ ۶/۲ درصد

پتاسیم ۳/۵ درصد

اسیدفولیک ۵/۴ درصد

مس ۵/۳ درصد

ویتامین C ۳ درصد.

خواص بادمجان

در بادمجان ماده ای به نام ناسونین وجود دارد که نوعی آنتی اکسیدان بالقوه است و در نابودسازی رادیکال های آزاد (مواد سرطان از) تاثیری شگرف دارد. علاوه بر آن، این ماده از غشای سلولی مغز در مقابل آسیب ها محافظت می کند. در این میان محافظت از غشای سلولی بسیار مهم است، زیرا وظیفه غشای سلولی مراقبت از سلول ها در مقابل رادیکال های آزاد، ورود مواد غذایی و خروج ضایعات از سلول ها و دریافت واکنش های مولکول های پیام آور است. از این رو مصرف بادمجان مفید است.

بادمجان سرشار از آنتی اکسیدان

بادمجان سرشار از نوعی آنتی اکسیدان به نام « فولیک» است که از بدن در مقابل رادیکال های آزاد، عفونت، قارچ ها و باکتری ها محافظت می کند. افزون بر این در بادمجان ماده دیگری به نام « اسید کلروژنیک» وجود دارد که خواص ضد سرطانی آن بیشتر به دلیل وجود ترکیب « فونلیک» است. از این رو گیاه شناسان بادمجان را گیاهی ضد سرطان، ضد میکروب، ضد کلسترول بد و فعالیت های ویروسی می شناسند.

بادمجان به سلامت قلب و عروق کمک می کند؛ اما نه سرخ کرده آن!

دانشمندان براساس پژوهش روی حیواناتی که کلسترول بالایی داشتند، دریافتند وقتی روزانه مقداری آب بادمجان به این حیوانات داده شد، کلسترول خون، کلسترول موجود در دیواره رگ ها و کلسترول موجود در سرخرگ آئورت آنها به میزانی چشمگیر کاهش یافت. یکی دیگر از فواید بادمجان این است که به واسطه داشتن ماده فونلیک، از میزان آسیب های رادیکال های آزاد به مفاصل می کاهد و می تواند در درمان مشکلات آرتروزی موثر باشد.

  نکاتی درباره انتخاب و نگهداری بادمجان

بادمجان باید گوشتی سفت داشته باشد، نسبت به اندازه اش سنگین باشد، پوست آن نرم، براق و درخشان و عاری از هر گونه لک باشد، زیرا وجود هر گونه لک در بادمجان نشان می دهد گوشت زیر پوست آسیب دیده و ممکن است احتمالاً فاسد شده باشد. ساقه و کلاهک بادمجان نیز باید سبز روشن باشد. برای آنکه میزان رسیدگی بادمجان را تشخیص دهید، با سرانگشت شست خود به آن فشار آورید. چنانچه قابلیت ارتجاعی نداشته باشد، رسیده است. بادمجان را بدون پوست گیری و شستشو، می توان در کیسه پلاستیک فقط برای چند روز در یخچال نگاه داشت