به گزارش پارس به نقل از سلامت نیوز، هفته گذشته خبری مبنی بر کمبودهای دارویی و گرانی داروها و نیز دپو شدن برخی از اقلام دارویی در گمرگ در سلامت نیوز منتشر شد که به همین منظور کمپینی برای درخواست رسیدگی سریع به مشکلات بیماران و درخواست ترخیص داروهای دپو شده در گمرک برای رفع برخی کمبودهای دارویی راه اندازی شد.

در پی انتشار این خبر و بازتاب آن در اکثر رسانه ها، وزیر بهداشت در حاشیه همایش روسای بیمارستان های آموزشی از رفع مشکلات دارویی خبر داده و عنوان کرد: « بانک مرکزی مجوزهایی را داده است تا هر کسی بتواند دارو را وارد گمرک کند و بر اساس استانداردهای ما مواردی که ارز آنها تعیین شده و یا نشده، می توانند از گمرک ترخیص شوند. »

این در حالی است که خبرهای رسیده از حل نشدن مشکلات دارویی و انباشت داروها در گمرک حکایت دارد. به طوری که یک فعال حوزه واردات دارو و تجهیزات پزشکی نیز به این مسئله اشاره کرده است.

هاشم تبریزی دانا عضو اتحادیه واردکنندگان دارو، در گفت و گو با ایسنا با بیان اینکه اظهارات مطرح شده درباره حل مشکل کمبود دارو در حد شعار باقی مانده است، گفته است: بانک ها ارز مبادله ای را هم به زور به واردات دارو اختصاص می دهند و متاسفانه وزارت بهداشت هم توانایی مدیریت وضعیت کنونی را ندارد.
البته انباشت داروها در گمرک تنها بخشی از مشکلات دارویی است و بدتر از آن سه رقمی شدن کمبودهای دارویی است که البته وزیر بهداشت در مقابل این خبر نیز ساکت ننشسته و گفته است: کسانی که می گویند با کمبود ۳۰۰ قلم دارو مواجهیم، ۳۰ مورد را به وزارت بهداشت معرفی کنند تا پیگیری کنیم!
متاسفانه این اظهارات وزیر بهداشت در شرایط کنونی یا به دلیل عدم اطلاع وی از وضعیت دارویی کشور است و یا سرپوش گذاشتن بر مشکلات دارویی کشور.