به گزارش پارس به نقل از آرامش، شیوه های متفاوتی برای کاهش این نگرانی ها وجود دارد، ابتدا لازم است میزان ترشح هورمون استرس (کورتیزول) را کاهش دهید، زیرا افزایش میزان کورتیزول باعث افزایش اشتها و میل شما به غذا خوردن می شود و به همین ترتیب چربی های دور شکم نیز زیاد می شود. افزایش توده های چربی دور شکم خطرناک است چرا که دور کبد و قلب را می گیرند و از عملکرد درست آنها جلوگیری می کنند.

برای آنکه با این چربی ها مقابله کنید و به طور کلی وزن خود را کاهش دهید، نیازی نیست که تغییرات اساسی و بزرگ در برنامه غذایی تان ایجاد کنید بلکه برخی تغییرات ساده و کوچک می تواند تفاوت های چشمگیر به وجود آورد.

Ÿ از فیبر بیشتری استفاده کنید

اغلب مردم به فیبرها بی توجهی می کنند در حالی که فیبر نقش مهمی در برنامه غذایی ما دارد بیشتر مردم به اندازه کافی فیبر دریافت نمی کنند و میزان نیاز روزانه هر فرد به فیبر دست کم ۱۲۸ گرم است در حالی که فیبر به هضم و گوارش غذاها کمک می کند در ضمن به شما احساس سیری بیشتری در طول روز می دهد و می توانید مدت زمان بیشتری را بدون احساس گرسنگی سپری کنید و به این ترتیب گام موثری در جهت کاهش وزن و تناسب اندام بردارید.

Ÿ مصرف آرد سفید را بسیار محدود کنید

مواد غذایی تهیه شده با آرد سفید، تاثیر زیادی در افزایش وزن و چاقی دارد. برنج، پاستا و… از جمله محصولاتی هستند که از آرد سفید به دست می آیند. به جای آرد سفید به هنگام تهیه برخی از غذاها و کیک ها می توانید از آرد سبوسدار استفاده کنید. یکی از بهترین روش ها برای کاهش وزن این است که از محصولات به دست آمده از آرد سفید بسیار کمتر استفاده کنید.

Ÿ به مقدار غذایی که می خورید توجه کنید

اندازه و مقدار غذاها تاثیر زیادی در میزان کالری شان دارد و بهتر است که شما با هدفی که دارید به این مسئله توجه کنید و با کالری ها آشنا باشید. اغلب ما به صورت تدریجی چاق می شویم یعنی هر روز ۲۰۰۱۰۰ کالری مازاد بر کالری مورد نیاز بدن مان دریافت می کنیم و کم کم چاق می شویم. به هر حال وزن کردن و اندازه گیری تمام چیزهایی که در طول شبانه روز می خوریم، کار دشواری است بهتر است که از دست خود به عنوان پیمانه استفاده کنید و کم کم به آن عادت کنید.

Ÿ غذا جایزه نیست

برای اغلب ما غذا خوردن نوعی جشن خاموش است؛ با آن احساس راحتی و خوشی می کنیم ولی در بسیاری مواقع این لذت بردن با استرس و احساس گناه و عذاب وجدان نیز توام است. به جای آنکه با غذا خوردن به خودتان پاداش بدهید، بهتر است که از جایزه های دیگر استفاده کنید که دچار چاقی نشوید.

Ÿ در اطراف و پیرامون خود بیشتر از رنگ آبی استفاده کنید

یکی از دلایل اصلی استفاده از رنگ های گرم در فست فودها، افزایش میزان اشتهای مشتریان است. رنگ ها تاثیر زیادی در اشتها و میل شما به خوردن غذاها دارند. مثلاً شام خود را در ظرف آبی بخورید. لباس آبی بپوشید مخصوصاً وقتی که می خواهید غذا بخورید، روی میز غذایتان رومیزی آبی بیندازید و تا جایی که می توانید از رنگ های گرم استفاده نکنید تا کمتر به غذا خوردن تشویق شوید.

Ÿ به اندازه کافی بخوابید

کم خوابی یکی از عوامل موثر در افزایش وزن است. کم خوابی باعث می شود تا در طول روز احساس خستگی بیشتری کنید و کم انرژی باشید و به این ترتیب تاب و توان انجام بسیاری از کارها و فعالیت ها را نخواهید داشت. کم خوابی باعث افزایش میزان گرلین می شود. این هورمون پیام گرسنگی را به مغز می رساند و بی شک در اثر کم خوابی های مداوم و شدید، چاقی و برخی بیماری ها مثل دیابت و ناراحتی های قلبی نیز کم کم در شما پدیدار می شوند.

Ÿ شکم خود را سیر نگه دارید

باور این مسئله شاید سخت باشد ولی یکی از مهمترین عوامل برای بالا بردن سوخت و ساز بدن، خوردن است. شما می توانید سه وعده غذایی تان را داشته باشید (فقط حجم غذایی که دریافت می کنید را کاهش دهید) در ضمن حتماً دو میان وعده غذایی نیز داشته باشید تا کمتر احساس گرسنگی کنید. برای میان وعده ها از غذاهایی استفاده کنید که به شما احساس سیری می دهند مثلاً یک مشت بادام، کمی پنیر کم چرب و یک عدد سیب.

Ÿ استرس را از خود دور کنید

استرس می تواند تمام اهداف شما را خنثی کند و شما را از برنامه هایتان دور کند مخصوصاً اگر عادت دارید در مواقع استرس از، چیزی بخورید. استرس باعث ترشح مواد شیمیایی در بدن می شود که ترشح این مواد ارتباط مستقیم با افزایش دور کمر دارد. روش های مختلفی برای غلبه بر استرس و کاهش آن وجود دارد. مثلاً از طریق ارتباط با افرادی که دوست شان دارید و… می توانید به این مهم دست بیابید.

Ÿ از بشقاب و قاشق های کوچکتر استفاده کنید

هر چه بشقاب و قاشق کوچکتری برای غذا خوردن داشته باشید، کمتر غذا خواهید خورد. این کار را در مورد لیوان ها و فنجان ها نیز انجام دهید تا از نوشیدنی ها (به جز آب) نیز به مقدار کمتر استفاده کنید.

Ÿ دور فست فودها را خط بکشید

سعی کنید بیشترین وعده های غذایی را در خانه تهیه کنید و تا جایی که ممکن است از خوردن غذاهای آماده و رستورانی پرهیز کنید. وقتی که خودتان در منزل غذا تهیه می کنید، چربی، نمک و شکر کمتری را در غذاها به کار می گیرید.

Ÿ آب بیشتری بنوشید

یکی از دلایل عمده چاقی مردم این است که به اندازه کافی آب نمی نوشند به جای نوشیدن سایر نوشیدنی ها که سرشار از کالری ها و مواد نگهدارنده هستند، بهتر است که آب بیشتری بنوشید. اگر این برنامه را در پیش بگیرید خیلی سریع وزن کم می کنید و در کنار آن سموم بیشتری از بدن تان دفع می شود و ارگان های بدن تان به خاطر دریافت رطوبت کافی، عملکرد بهتری خواهند داشت. مهمتر از همه اینکه از چروکیدگی و پیری زودرس پوست تان نیز جلوگیری می شود.