به گزارش پارس به نقل از ایسنا، میرنقی موسوی صبح امروز ۳۰ خرداد ماه در حاشیه ششمین سمینار سالیانه بیمارستان چشم پزشکی خاتم الانبیاء در جمع خبرنگاران اظهار کرد: فاکتورهایی چون قند خون بالا، کشیدن سیگار و بیماری کلیوی در افراد مبتلا به دیابت باعث ایجاد عارضه ی چشمی در آنان می شود.

وی با اشاره به اینکه مشکل بزرگ خراسان رضوی در عوارض چشمی ناشی از دیابت است، افزود: افراد بالغی که در سنین بالای ۳۰ سال هستند، بلافاصله بعد از ابتلا به دیابت در اولین فرصت ممکن برای معاینه ی تخصصی چشم خود اقدام کند.

موسوی تاکید کرد: بیماران مبتلا به دیابت حتما معاینه ی تخصصی چشم را انجام دهند زیرا ممکن است در صورت عدم انجام دادن معاینه، عوارض دیابت پیشرفت کند و فرد دچار خونریزی شده و بینایی خود را از دست بدهد.

وی اضافه کرد: جوان هایی که مبتلا به دیابت هستند در سه تا پنج سال ابتدایی بیماری خیلی مشکل چشمی ندارند و در صورتی که قند خون و فشارخون آنان کنترل شود و استرس نداشته باشند عارضه ای ایجاد نمی شود، ولی برای کنترل بیماری باید هر ۹ تا ۱۲ ماه معاینه انجام گیرد، زیرا در صورت وجود عارضه درمان در مراحل اولیه راحت تر است.

شایع ترین اختلالات چشمی، آب مروارید است

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: چون جمعیت روبه پیری می رود، شایع ترین اختلال چشمی آب مروارید است.

وی یادآور شد: بیماری آب مروارید موجب کم بینایی می شود، ولی با جراحی قابل درمان است.

رییس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی خاتم الانبیاء بیان کرد: بیماری آب سیاه که بر اثر فشار بالای چشم ایجاد می شود، دچار مشکل اختلال بینایی می شود.

وی افزود: هر چند می توان فشار چشم را با درمان دارویی و جراحی پایین آورد، ولی اگر بینایی به دنبال آب سیاه از بین برود، دیگر قابل برگشت نیست.

موسوی در خصوص اهداف برگزاری این سمینار گفت: آشنایی با روش های نوین درمان های جراحی و غیر جراحی انحرافات چشمی (استرابیسم) از جمله این اهداف است.

وی تصریح کرد: کودکان قبل از ورود به مدرسه باید توسط سیستم بهداشتی غربالگری شوند تا اختلالات بینایی آنان کشف شود.

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی عنوان کرد: اگر غربالگری قبل از ورود کودکان به مدرسه صورت گیرد، اختلالات چشمی نیز سریع تر کشف و درمان می شود، همچنین خطر کم بینایی و تنبلی چشم نیز در آنها کم می شود.

وی اظهار کرد: غربالگری باید در بدو تولد صورت بگیرد و معاینه ی بعدی در ۳ تا ۶ ماه آینده انجام شود.

وی با توجه به این که تعداد شرکت کنندگان از سراسر کشور در این سمینار تاکنون به ۳۰۰ نفر رسیده است، خاطرنشان کرد: از جمله شهرهایی که در این سمینار شرکت دارند می توان از تهران، تبریز، شیراز و زاهدان نام برد.

موسوی با اشاره به دستاوردهای پنجمین گردهمایی یاد آور شد: باید روش درمانی، معاینه و انتخاب بیمار صحیح و مناسب صورت گیرد.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری های موسسه های خیریه فضای فیزیکی بیمارستان خاتم الانبیاء گسترش پیدا کرده است.

باید همگام با توسعه حرکت کنیم

مدیر گروه چشم دانشگاه علوم پزشکی تصریح کرد: با توسعه اعضاء هیئت علمی و تجهیزات چشم پزشکی باید همگام با توسعه حرکت کنیم تا تمام خواسته هایمان تامین شود.

وی با اشاره به ارتباط خوب بین بهزیستی و گروه چشم پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد عنوان کرد: در چند سال اخیر سیستم های بهداشتی به این سمت حرکت کرده که تنبلی چشم را خیلی سریع تشخیص و درمان کند.

رییس بیمارستان تخصصی چشم پزشی خاتم الانبیاء ادامه داد: انحرافات چشمی می تواند مادرزادی باشد یا به علت ضایعات روی پلک کودک به تدریج دچار تنبلی چشم شود.

معاینه اولیه، غربالگری زودرس، درمان به موقع و مناسب

موسوی افزود: باید معاینه اولیه برای هر نوزاد در زایشگاه انجام گیرد، زیرا انحرافات چشمی در کودکان شایع تر است.

موسوی با اشاره به اینکه در ایران تقریبا بیماری چشمی غیر قابل درمانی وجود ندارد، گفت: امیدواریم این کنگره با کیفیت هر چه بیشتر ادامه پیدا کند و انگیزه ی بیشتری برای ما در برگزاری کنگره های آینده ایجاد شود.

رییس بیمارستان تخصصی چشم پزشکی خاتم الانبیاء در پایان توصیه کرد: افراد برای معاینه ی اولیه به سایر مراکز درمانی از جمله بیمارستان های شریعتی، امام رضا و قائم مراجعه کنند تا کسانی که نیاز به خدمات تخصصی دارند، محروم نمانند.

هفتمین همایش سالانه بیمارستان خاتم الانبیاء با موضوع پلک و صورت برگزار خواهد شد.