به گزارش پارس به نقل از ایسنا، دکتر رضا سعیدی معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد در همایش استانی پیش بینی، کنترل و آمادگی مقابله با بیماری تب کریمه کنگو که در سالن همایش های شهید نیکنام بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی روانپزشکی ابن سینا برگزار شد، اظهار داشت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو بیماری حاد ویروسی خونریزی دهنده قابل انتقال از حیوان به انسان است که فرد به دنبال تماس با دام آلوده و خون و ترشحات لاشه دام آلوده، گزش کنه و تماس با خون و ترشحات و نمونه های بافتی بیمار آلوده مبتلا می شود.

دکتر سعیدی افزود: این بیماری در دام هیچ گونه علامتی ندارد و اما در انسان در مراحل اولیه با علائمی مانند سرماخوردگی و در مراحل پیشرفته با خونریزی داخلی، خونریزی لثه، خونریزی ادرار و بینی و در صورت درمان نشدن به موقع با مرگ همراه است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گروههای پرخطر در معرض این بیماری را شامل دامداران، دامپزشکان، کارمندان کشتارگاه و کارکنان بهداشتی درمانی (پزشک، پرستار و بهیار) برشمرد و گفت: علاوه بر آن احتمال ابتلا به این بیماری در همه افراد جامعه وجود دارد.

براساس این گزارش، کارشناس مبارزه با بیماری ها در مرکز بهداشت استان افزود: اگر دام آلوده در همان روزهای عود بیماری ذبح شود و در کنار آن سلاخ هم دستکش دستش نباشد یا دستش هنگام ذبح خراش بردارد، سریعا ویروس منتقل می شود. برای همین اصرار ما بر این است که دام های وارداتی حتما توسط دامپزشک معاینه شوند و بعد در اختیار کشتارگاه ها قرار بگیرند.

مهندس صفری بر توجه و نظارت بر عدم ذبح دام در معابر عمومی و اجتناب از خرید گوشتهای بازرسی نشده و بدون مهر دامپزشکی (کشتار غیرمجاز) به منظور جلوگیری از انتشار بیماری تاکید کرد.

گفتنی است، این همایش با توجه به فرا رسیدن فصل تابستان و احتمال شیوع بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو و لزوم آگاهی و آموزش در این خصوص به میزبانی بیمارستان ابن سینا برگزار شد.