به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، اگر از آن دسته ای هستید که در حمام و پس از شست و شوی سرتان با شامپوی محبوب تان یا در زمان آرایش کردن با استفاده از رژلبی که دوست دارید، احساس خوبی دارید و حس می کنید حالتان بهتر شده است، باید بگوییم که شما تنها نیستید و گروهی از انسا ن ها هستند که با استفاده از وسایل آرایشی و بهداشتی حال شان بهتر می شود و در واقع در اصطلاح مودشان (mood) بالا می رود. اما جالب است بدانید که حالا شرکت ها و کمپانی های بزرگ به دنبال ساختن محصولاتی هستند که با تحریک ترشح مواد شیمیایی در مغز، می توانند حال همه انسان ها را خوب کنند.

روغن هایی که معجزه می کنند

اگر تاکنون در یک جلسه آرماتراپی شرکت کرده باشید یا با استفاده از روغن های خوشبو ماساژ مخصوص گرفته باشید یا در جلسات تمرکز و مراقبه چینی، با استفاده از شمع های خوشبو حاضر شده باشید، قطعا می دانید که بوها چقدر می توانند در ایجاد حس شادی یا آرامش موثر باشند. کریستین ریچارد، متخصص آرماتراپی در کلینیک هیون سنت در مرکز لندن می گوید: « مطالعات پزشکی متعددی روی آرماتراپی انجام گرفته است. در همه این مطالعات مشخص شده که استفاده مناسب از بوهای مناسب می تواند باعث تحریک و فعالیت بخش هایی از مغز شود که در نهایت احساس شادمانی یا سرحالی یا داشتن انرژی بیشتر و بهتر شدن خلق و خو را در فرد ایجاد می کند. » همین ویژگی هاست که باعث شده تمام شرکت های فعال در این حیطه در محصولات آرایشی و بهداشتی خود از معطرکننده ها و خوشبوکننده ها استفاده کنند.

دکتر ریچارد در این زمینه توضیح می دهد: « هر روغن یا خوشبوکننده ای خاصیت منحصربه فردی دارد، مثلا مطالعات نشان داده که بوی لاوندر می تواند باعث ایجاد حس آرامش و اطمینان خاطر و از بین رفتن اضطراب شود… در مطالعه ای که در انگلستان انجام گرفته مشخص شده افرادی که از شامپوها و صابون های حاوی لاوندر استفاده کرده اند حدود ۷۰درصد کاهش اضطراب را تجربه کرده اند. برای همین است که حالا در برخی خانه های نگهداری افراد سالمند، در اتاق های افراد مسن دارای آلزایمر از خوشبوکننده های لاوندر استفاده می شود که می تواند باعث کاهش اضطراب و بی قراری آنها شود. بوی روغن پوست پرتقال و بابونه هم دارای خاصیت مشابه روغن لاوندر است. برخی از کمپانی ها از این ویژگی ها برای ساختن محصولات آرایشی خود استفاده کرده اند مثلا روغن مرطوب کننده پوست کلارین به علت داشتن ترکیبات بابونه و روغن پوست پرتقال دارای خاصیت آرامبخشی و ضداضطرابی است.

مسئله اعتماد به نفس

طبیعی است که خیلی از انسان ها و به خصوص خانم ها از محصولات آرایشی و بهداشتی استفاده کنند تا حس بهتری نسبت به خودشان به دست بیاورند اما حالا کمپانی های بزرگ به دنبال این هستند که محصولاتی بسازند که جدا از زیباتر کردن افراد بتوانند حس خوب بودن واقعی را از طریق فعل و انفعالات شیمیایی در آنها رقم بزنند. دکتر آرمسترانگ تیکویل، متخصص لابراتوار پژوهش آرامنکودیلان در کالیفرنیا می گوید: « برخی بوها و برخی حس ها هستند که می توانند باعث رقم خوردن حس خوب در بدن شوند. یک ماساژ مناسب با استفاده از مواد خوشبو یا هنر آرماتراپی در واقع از همین حالت ها برای بهبود حال روحی افراد استفاده می کند. حالا شرکت ها به دنبال این هستند که محصولات تلفیقی ایجاد کنند که دقیقا همین حالت را رقم بزند، یعنی مثل روغن های ماساژ یا بوهای خوش آرماتراپی، باعث بهتر شدن حس و حال فرد شود. »

صابونی که بیدارتان می کند

برخی دیگر از روغن ها و بوها هم حالت انرژی بخشی، تحریک کننده بودن و سرحال آوری دارند، برای مثال روغن های گریپ فروت، رزماری، لیمو و نعناع دارای این خاصیت هستند. برای همین است که در اغلب محصولات بهداشتی و آرایشی که برای بیدار کردن شما و بخشیدن حس بیداری، سرحالی، تازگی و طراوت ساخته می شوند می توانید این ترکیبات را پیدا کنید. برای مثال صابون شست وشوی صورت لوش دارای ترکیبات لیمو و گریپ فروت است و برای همین صبح ها با شستن صورت تان با آن احساس خواهید کرد که خواب از شما دور شده و کاملا بیدار شده اید. این خاصیت این صابون را مشابه اثربخشی یک فنجان قهوه در صبح زود می دانند. برند لوش LUSH، به خاطر بوها و روغن های معطر محصولاتش شهرت دارد. هلن آبروزن، یکی از پایه گذاران این برند می گوید که در محصولات مختلف آرایشی این برند هم از روغن های معطر آرامبخش و هم از روغن های معطر تحریک کننده و انرژی بخش استفاده شده است. اما او نکته جالب دیگری را هم اضافه می کند: « حتی نام یک محصول و شکل آن و حتی نوشته های روی بسته های آن هم در اثرگذاری روانی آن موثر است، برخی شکل ها و فرم های هندسی و برخی نام ها هستند که انرژی را به فرد تزریق می کنند و برخی دیگر در نقطه مقابل حس آرامش، سکون و حتی خواب آلودگی را ایجاد می کنند. »

زیبایی حال خوب کن

در سال ۲۰۱۰ بود که شرکت آرایشی- بهداشتی مینتل اعلام کرد در آینده نزدیک محصولات موسوم به شادی بخش (یا بهبودبخش حال انسان) یک شاخه عظیم از صنعت زیبایی و آرایشی خواهد شد. حالا این شرکت و چند شرکت بزرگ دیگر هزینه های کلانی را در بخش تحقیقات، پژوهش و برنامه ریزی برای این شاخه از محصولات متحمل شده اند اگرچه هنوز هیچ کدام از محصولات که صرفا چندین ویژگی داشته باشد از سازمان نظارت بر موادغذایی و دارویی ایالات متحده (FDA) یا سازمان بهداشتی اتحادیه اروپا لیسانس پخش عمومی نگرفته اند اما چند محصول زیبایی در بازار هستند که در معرفی آنها ذکر می شود که می توانند روی مغز و ذهن انسان ها تاثیر بگذارند. از میان این محصولات کرم پوستی برند اوله هنریکسن به نام سوپر کرم که براساس بروشور آن با ترکیبات پیچیده مشتق از امگا۳ حس شادی را در مصرف کننده ایجاد می کند و شامپوی هپی بوستر برند گلاواند مود که با استفاده از ترکیبات کاملا گیاهی تقلیدکننده اثر اندورفین ها در بدن باعث ایجاد حس خوب و خوشایند در مغز می شود، هم اکنون در سراسر جهان در دسترس همه قرار دارد.

از لحاظ علمی امکان دارد؟

دکتر گوردون سیلر، مدیر انجمن پوست و موی کانادا با تردید به این محصولات نگاه می کند: « اگر از من بپرسید که آیا محصولات آرایشی و بهداشتی می تواند حال روحی افراد را خوب کند می گویم نه، چراکه این محصولات نمی توانند واکنش های شیمیایی را در مغز رقم بزنند. درست است که اگر شامپویی استفاده کنید که موهایتان را خوش فرم تر کند یا اگر از رژ لبی استفاده کنید که حس کنید شما را زیباتر می کند، احساس خواهید کرد که حالتان بهتر شده است، چراکه اعتمادبه نفس تان بالاتر رفته است اما آیا از این محصولات در سطح موها یا لب شما فعل و انفعال شیمیایی رقم زده است که باعث بهبود حال شما شود براساس دانسته های من در هیچ یک از محصولات آرایشی و بهداشتی که امروز در دسترس است، مواد دارویی که مثلا بتواند مثل داروهای ضدافسردگی عمل کند وجود ندارد اما خب، قطعا این مسئله وجود دارد که هر محصولی که بتواند این حس را به فرد بدهد که زیباتر، مناسب تر و قابل قبول تر شده است، می تواند کمبود اعتمادبه نفس و حس منفی شخص را برطرف کند و باعث بهتر شدن حال روحی او شود. »

از طبیعی ها استفاده کنید

دکتر ساموئل ریچاردسون، متخصص آرماتراپی و یکی از پژوهشگران همکار برند ایو روشه مطمئن است که در آینده نه چندان دور، شامپوها، صابون ها و وسایل آرایشی ای به بازار خواهند آمد که جدا از انجام وظیفه خود، می توانند روی حالت روحی شما هم تاثیر بگذارند؛ مثلا گروهی از آنها ضداضطراب، گروهی دیگر ضدافسردگی و برخی دیگر افزایش دهنده انرژی و سطح خلق و خو باشند.

این پزشک متخصص می گوید: « تا آن زمان، افراد می توانند از محصولات آرایشی و بهداشتی ای استفاده کنند که با داشتن روغن های معطر و خوشبو تاثیرات مثبتی روی حس و حال آنها دارد اما یک نکته مهم در این میان وجود دارد: اینکه « حتما از محصولاتی استفاده کنید که روغن ها و مواد معطر موجود در آنها از ترکیبات طبیعی باشد، قبل از خرید اینگونه محصولات، بروشورهای آنها را مطالعه کنید. مثلا از کرم ها یا شامپوهایی استفاده کنید که حاوی ترکیبات کاملا طبیعی مثلا اسانس لیمو یا پرتقال یا روغن بابونه یا لاوندر یا اسانس نعناع باشند، نه محصولاتی که از ترکیبات شیمیایی و سنتیک مصنوعی در آنها استفاده شده است. با استفاده از محصولاتی که دارای روغن ها و مواد معطر طبیعی هستند شما می توانید از خواص این مواد طبیعی در محصول استفاده کنید اما مواد شیمیایی و سنتیک نه تنها هیچ سودی برای شما ندارد، بلکه ممکن است خطراتی را هم برای بدن شما ایجاد کند. »

البته طبیعی است که محصولات آرایشی و بهداشتی دارای روغن ها و خوشبوکننده های طبیعی گران تر از نمونه های مشابه با مواد شیمیایی باشند اما باید این را باور داشته باشید که در این بخش هزینه کردن به نفع سلامت شماست.