به گزارش پارس ، طبنا به نقل از دویچه وله، بر اساس مطالعه ای که به تازگی در مجله ویسن شافت آلمان به چاپ رسیده، استامینوفن نه تنها دردهای جسمانی بلکه ناراحتی های روحی و ترس ها، از جمله ترس از مرگ را نیز تسکین می دهد. استامینوفن می تواند سیستم هشداردهنده مغز را که در برخی موقعیت ها فعال می شود، مهار کند.

فکر کردن به مرگ، مانند تماشای فیلم های ترسناک، هراس انگیز است. گاهی می توان مسیر تفکر را عوش کرد اما گاهی انسان ناگزیر از فکر کردن به مرگ می شود. در این حالت است که سیستم هشداردهنده مغز فعال می شود و در بعضی مواقع مخصوصا زمانی که تهدیدی جدی متوجه ما است قادر به کنترل این سیستم هشدار دهنده نیستیم، اینجا است که سازو کاری جبران کننده وارد عمل می شود.

محققان کانادایی با این دانش که سیستم هشداردهنده انسان نه تنها در مواقعی که درد جسمانی را تجربه می کند بلکه در وضعیتی که فرد ترس و دلهره را تجربه می کند فعال می شود احتمال دادند، داروی استامینوفن که در تسکین بخشیدن درد جسمانی کاربرد دارد را می توان برای تسکین تمامی حالت های روحی یادشده به کار برد.

آنها بیش از سیصد داوطلب را مورد آزمایش قرار دادند. نیمی از آنها هزار گرم استامینوفن و نیم دیگر دارونما (پلاسبو) دریافت کردند.

روانشناسان کانادایی نتیجه گرفتند که استامینوفن و داروهای دیگری که بر سیستم عصبی مرکزی تأثیر می گذارند، می توانند سیستم هشداردهنده مغز را مهار کنند. بنا بر این با مصرف این دارو می توان احساس ناخوشایند و ناامنی ناشی از تهدید یا تجربه ای هراس آور را خنثی کرد. از این ویژگی می توان در درمان ناراحتی های روحی مختلف، از جمله ترس های مزمن و اختلال اضطراب کمک گرفت.