به گزارش پارس ، دکتر ایرج ایران زاد در گفت وگو با خبرنگار ایسنا منطقه دانشگاه علوم پزشکی تهران، با اشاره به اینکه هیپوگلیسمی به کاهش قند خون به میزان کمتر از ۶۰ میلی گرم در دسی لیتر گفته می شود، گفت: افت قند خون در افرادی که تحت درمان با انسولین یا برخی قرص های خوراکی مانند" گلی بن کلامید" هستند، رخ می دهد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران با تاکید بر اینکه علامت های افت قند در افراد مختلف متفاوت است، گفت: احساس گرسنگی بیش از حد، لرزش اندام ها، پوست مرطوب و عرق سرد، رنگ پریدگی، تپش قلب، ضعف و بی حالی، تاری دید، بی حسی، گزگز و مورمور شدن ناحیه اطراف دهان از علایم هشدار دهنده کاهش قند خون در افراد دیابتی است.

وی در خصوص علل کاهش قند خون گفت: فراموش کردن یا به تاخیر انداختن و یا حذف غذاهای اصلی یا میان وعده های غذایی، تزریق زیاد انسولین، افزایش فعالیت بدنی که همراه با مصرف غذاهای اضافی یا کاهش میزان انسولین نباشد، تابش گرما، تهوع و استفراغ از علل بروز افت قند خون در مبتلایان به دیابت است.

این فوق تخصص غدد با تاکید بر اهمیت بالا بردن سریع قند خون در افراد دیابتی گفت: افت قند خون موجب بیهوشی بیماران می شود، جهت افزایش سریع قند خون باید یکی از مواد قندی سریع الاثر مانند نصف لیوان آب میوه یا دیگر مایعات شیرین، سه قطعه آب نبات، دو حبه قند، یک قاشق عسل مصرف شود، هر چند میزان مصرف این مواد از فردی به فرد دیگر با توجه به شدت علایم کاهش قند خون متفاوت است.

دکتر ایران زاد با تاکید بر اینکه بیماران دیابتی باید همواره یک ماده قندی سریع الاثر را همراه خود داشته باشند، خاطرنشان کرد: پس از مصرف مواد قندی سریع الاثر، باید یکی از مواد طولانی الاثر مانند یک لقمه نان و پنیر، یک لیوان شیر و یک قطعه بیسکویت، یک عدد میوه و یا یک وعده غذای کامل در صورتی که زمان صرف غذای اصلی است، مصرف شود تا از افت مجدد قند خون پیشگیری شود.

وی در پایان یادآور شد: بیماران دیابتی به منظور پیشگیری از افت قند خون باید غذاهای اصلی و میان وعده های غذایی را به طور مرتب و در زمانی خاص صرف کنند.