به گزارش پارس رضا محمدپور در گفت و گو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان اظهار کرد: تندرستی شامل چهار فاکتور اصلی استقامت قلبی و تنفسی، استقامت عضلانی و قدرتی، انعطاف پذیری و ترکیب بدنی است که فرد باید این چهار فاکتور را در طول هفته با انجام تمرینات ورزشی دریافت کند.

وی ادامه داد: پیاده روی ورزشی است که فرد به وسیله آن می تواند فاکتور اولیه تندرستی را که استقامت قلبی و تنفسی است، افزایش دهد. استقامت قلبی و تنفسی، به این معنا است که قلب، عروق خونی و دستگاه تنفسی به خوبی کار کنند و به راحتی نیز اکسیژن را به سمت سلول ها برده و مصرف کنند که افراد به وسیله پیاده روی می توانند این فاکتور را دریافت کنند.

این استاد دانشگاه عنوان کرد: هر کاری که کمی طولانی مدت باشد و کمی ضربان قلب را افزایش دهد، به استقامت قلبی و تنفسی کمک می کند که یکی از این اقدامات پیاده روی است. همچنین پیاده روی از بسیاری از بیماری های قلبی و عروقی مانند دیابت، فشارخون، چربی خون، بیماری اعصاب و حتی برخی از سرطان ها جلوگیری می کند.

وی بیان کرد: در هنگام پیاده روی با توجه به این که دوسوم سوخت بدن، چربی است به کاهش چربی های بدن و چربی های زیر پوست نیز کمک می کند. معمولا صبح ها زمان مناسبی برای انجام تمرینات سبک ورزشی و استقامتی از جمله پیاده روی است که البته نوع زندگی امروزی نیز در تعیین زمان ورزش کردن موثر است.

محمدپور افزود: صبح ها به دلیل این که تازه از خواب بیدار شده ایم و بدن هنوز حالت خواب آلودگی دارد، کارهای سنگین، سرعتی و قدرتی را نمی توان انجام داد و به همین دلیل می طلبد با انجام حرکات سبک ازجمله پیاده روی، بدن را به خوبی گرم کرد و سپس در بعدازظهر که بدن فعالیت بیشتری را انجام داده است، به انجام تمرینات سرعتی و قدرتی پرداخت.

این عضو هیات علمی گروه تربیت بدنی دانشگاه آزاد شوشتر عنوان کرد: نحوه پیاده روی به آمادگی بدن افراد بستگی دارد و به دلیل این که پیاده روی نوعی حرکت است، روی تندرستی تاثیر می گذارد و البته این که چقدر تاثیر دارد به آمادگی فرد و فشار تمرینی او بستگی دارد. اگر فردی تاکنون هیچ فعالیت ورزشی انجام نداده است و می خواهد فعالیت خود را با پیاده روی آغاز کند، می تواند از ۲۰ دقیقه پیاده روی آرام فعالیت خود را آغاز کند و کم کم آن را افزایش دهد تا کمی ضربان قلب او بیشتر شود.

وی افزود: در کل طبق اصل اضافه بار علم تمرین، زمانی که قصد داریم به پیاده روی بپردازیم، باید از پیاده روی آرام آغاز کنیم و رفته رفته با افزایش آمادگی جسمانی، می توانیم به پیاده روی سریع بپردازیم تا به حالت دویدن برسیم. این نوع پیاده روی تاثیرش از همان قدم های ابتدایی شروع می شود.

محمدپور اظهار کرد: باتوجه به این که تندرستی از چهار فاکتور تشکیل شده است و پیاده روی تنها یک فاکتور را تقویت می کند، نمی توان از بخش ساختار عضلانی که فاکتور دوم تندرستی است، غافل شویم. افرادی که دچار بیماری هایی ازجمله کمر درد، زانو درد و دیسک کمر هستند ممکن است با پیاده روی بیماری آن ها تشدید شود زیرا این افراد با پیاده روی در حالت عمودی قرار می گیرند، بدون این که عضلات آن ها تقویت شود که در این صورت ممکن است روی نقاطی که دچار بیماری هستند، فشار وارد شده و بیماری شان تشدید شود، پس می طلبد فاکتور استقامت عضلانی و قدرتی آن ها نیز تقویت شود.

وی در پایان گفت: باتوجه به تفاوت های فردی که در انسان ها وجود دارد، بهتر است افراد به یک کارشناس ورزشی برای دریافت یک برنامه ورزشی متناسب با شرایط زندگی و جسمی خود، مراجعه کنند.