به گزارش پارس به نقل از ایسنا، سودابه جولایی، عضو هیات علمی دانشکده پرستاری و مامایی و مرکز تحقیقات مراقبت های پرستاری که پژوهشی را در مورد خطاهای دارویی پرستاران انجام داده، گفت: خطاهای بالینی از چالش های تهدیدکننده نظام سلامت در تمامی کشورها است که خطاهای دارویی از شایع ترین آنها محسوب می شود، این در حالی است که دادن چند داروی خوراکی با هم شایع ترین خطای دارویی انجام شده در بین پرستاران کشور است. بر این اساس خطاهای دارویی پرستاران می تواند تاثیرات منفی بسیاری بر بیماران، پرستاران و سازمان نظام پزشکی گذاشته و منجر به کاهش کیفیت مراقبت شود. این خطاها پیامدهای ناگواری همچون افزایش مرگ و میر بیماران، افزایش طول مدت بستری و هزینه های درمانی را در بردارد.

وی در مورد پژوهش خود اظهار کرد: این پژوهش، مطالعه ای توصیفی تحلیلی است که بر روی ۲۸۶ پرستار در بخش های داخلی، جراحی، ارتوپدی، زنان و زایمان بیمارستان های منتخب دانشگاه علوم پزشکی ایران سابق که به روش نمونه گیری طبقه ای چند مرحله ای انتخاب شده بودند، انجام شد که طبق آن میانگین خطاهای دارویی پرستاران طی ۳ ماه در بخش های مورد مطالعه برای هر پرستار ۱۹.۵ مورد بود.

جولایی در مورد نتایج پژوهش خود گفت: نتایج این مطالعه نشان می دهد که در بین مشخصه های فردی و سازمانی دو متغیر جنسیت و گذراندن کلاس های آموزشی در زمینه دارو دادن با وقوع خطاهای دارویی ارتباط معنی داری داشته است، به طوری که پرستارانی که کلاس های آموزشی را نگذرانده بودند و هم چنین پرستاران مرد نسبت به زنان بیشتر مرتکب خطاهای دارویی می شوند.

وی افزود: تفاوت زیاد در میانگین وقوع خطاهای دارویی پرستاران در این مطالعه با یافته های مطالعات انجام شده در کشورهای دیگر ممکن است ناشی از مشکلات و کمبودهای موجود در پرستاری ایران از جمله کمبود نیروی انسانی به نسبت استاندارد در سیستم ارائه خدمات سلامت، عدم نظارت دقیق بر فرایند دارویی و نبود سیستم مشخص ثبت و گزارش دهی صحیح خطاها باشد که نیازمند ضرورت توجه هر چه بیشتر مسوولان و مدیران پرستاری است که به منظور کاهش این خطاها، باید به شناسایی علل وقوع و به کارگیری راهبردهایی جهت کاهش آن ها بپردازند.