به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران، احمد خستاش فوق تخصص جراح قلب، استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه سیگار کشیدن عوارض مختلفی برای بدن ایجاد می کند گفت: از دهان تا حنجره، دستگاه تنفسی، پیدا شدن انواع بیماری های خوش خیم و بدخیم ریه، ناراحتی های گوارش از جمله عوارضی است که در قسمت های مختلف بدن ایجاد می شود. وی در ادامه تصریح کرد: سیگار تنگی هایی در تمام بسترعروقی و شریانی بدن ایجاد کندکه اگر دررگ های مربوط به مغز باشد و موجب تنگی عروق شود وممکن است منجر به سکته مغزی می شود.

دکتر خستاش همچنین اظهار داشت: اگر در عروق اندام تحتانی باشد می تواند باعث انسداد کامل عروق شود و همچننی باعث نرسیدن خون به پاها و عروق تحتانی می شود که اگر تنگی در این قسمت کامل باشد بیمار درهنگام راه رفتن این علاوم را پیدا می کند و یا پاها به طور کامل بی حال می شوند.

این متخصص قلب و عروق با اشاره به اینکه این عوراض اگر در قلب پیدا شود باعث تنگی عروق قلب می شود افزود: وقتی عروقی که به خود عضله قلب باید خون برساند دچارتنگی شود درنهایت باعث کم خونی عضله شده و می تواند منجر به سکته قلبی شود.

وی ادامه داد: اگر سیگار ادامه داده شوداین تنگی ها روز به روز بیشتر می شود، تنگی هایی که سیگار ایجاد می کند ناپایدارترهستند و ممکن است این تنگی که دریک جا وجود دارد به طور ناگهانی شکاف بردارد و لخته ایجاد کند و حتی با تنگی های درصد پایین تر وجود این لخته ها را باعث ایجاد سکته قلبی کند.

وی در پایان خاطر نشان کرد: افراد سیگاری می توانند باترک سیگار خطر سکته های قلبی وعروقی را ۵۰ درصد کاهش دهند.