به گزارش پارس به نقل از باشگاه خبرنگاران؛ محمد خدا دوست معاون طب سنتی وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی امروز در همایش اساتید دانش آموختگان و دستیاران طب و داروسازی سنتی گفت: یقینا استفاده از همه ی ظرفیت های طب سنتی و مکمل در کنار طب نوین برای ارتقای سلامت و بازگرداندن سلامت عقلانیست.

ما به دنبال توسعه ی طب ایرانی آکادمیک مطمئن ایمن و اثر بخش مثبتی بر شواهد هستیم.

وی در ادامه گفت: در راستای تحقق ماده ۳۴ قانون پنجم توسعه در خصوص نحوه ی ورود خدمات تایید شده و سامان دهی خدمات موجود در نظام سلامت و سامان دهی فعالیت های موجود در طب ایرانی و جلوگیری از هر گونه افراطی گری افراد سودجو و فرصت طلب و بزرگنمایی غیر منطقی اثر بخشی آن هستیم. از سوی دیگر خود را مکلف به حرکت نظام مند و هماهنگ با سایر حوزه های نظام سلامت در کشور دانسته و دست نیاز به سوی همه دلسوزان سلامت دراز میکنیم.

خدا دوست در ادامه افزود: ما دست اندر کاران طب ایرانی برای اثبات ادعای خود ضمن برگزاری همایش به عنوان تجدی پیمان با ارزش های معنوی و اخلاق حرفه ای با انتشار منشور احیای طب سنتی ایران استراتژی رسمی توسعه ی طب ایرانی را در ۱۰ بند اعلام کرده ایم.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت در اشاره به این" منشور اخلاقی" گفت: ۱. تعهد و پایبندی به تمام موازین شناخته شده ی حقوق بیمار و اخلاق پزشکی ۲. حوالی تقدم پیشگیری تدابیر حفظ صهه، اصلاح شیوه ی زندگی برپایه ثته ضروریه، درمان طبیعی و غذایی۳. تعهد به اجتناب از یک سو نگری و ارجای بیماران بر اساس انتخاب روش های موثر تر ۴. تعهد و پایبندی به قوانین کشور و نظام اصلی سلامت ۵. تلاش مداوم در ارتقا و توسعه ی علمی و تجربی با بهره گیری از دانش و فناوری پیش روی روز از جمله نکات موجود در این منشور اخلاقی است.