به گزارش پارس به نقل از فارس، صدای مشاور سلامت خبرگزاری فارس برای ارتقای سطح سواد سلامت مردم و بالا بردن دانش مردم برای حفظ و مراقبت از سلامت جسمی و روانی خود مطالب آموزشی را منتشر می کند و در عین حال به پرسش های مطرح شده از سوی شهروندان در این زمینه پاسخ می دهد.

یادآوری می شود شهروندان ایرانی از هر جای ایران می توانند سئوالات مورد نظر خود را درباره مسائل مرتبط با سلامت جسم، سلامت روان، بیمارهای واگیر و غیر واگیر و راه های پیشگیری و درمان آنها طی تماس با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۶۷ یا ایمیل moshaversalamat@farsna. net مطرح کنند.

علائم سکته مغزی، اقدامات اورژانسی و روش پیشگیری

آریا شیخ مظفر، جراح مغز و اعصاب گفت: از علایم بارز سکته مغزی می توان به ضعف اندام های یک طرف بدن، ضعف عضلات صورت، حالت تهوع، سرگیجه و سردرد به نحوی که فرد شدید ترین سردرد زندگی خود را تجربه کند اشاره کرد.

وی در مورد علایم سکته مغزی گفت: زمانی که خونرسانی به مغز برای لحظه ای خاص دچار اختلال می شود، سکته مغزی رخ می دهد.

وی ادامه داد: اینکه این اختلال در خونرسانی در چه قسمتی از مغز باشد علایم سکته مغزی را متفاوت می کند و حتی نحوه برخورد و درمان آن نیز متفاوت خواهد بود.

شیخ مظفر تصریح کرد: از علائم بارز سکته مغزی می توان به ضعف اندام های یک طرف بدن، ضعف عضلات صورت که به صورت کج شدن دهان و فک می انجامد، اشاره کرد. همچنین احساس حالت تهوع، سرگیجه و سردرد به نحوی که فرد شدید ترین سردرد زندگی خود را تجربه می کند از دیگر علایم بروز سکته مغزی است.

این جراح مغز و اعصاب گفت: از عواملی که باعث می شود تا سکته مغزی بروز پیدا کند فشار خون و چربی خون بالا و مصرف سیگار است.

شیخ مظفر همچنین زمینه ارثی را از دیگر عوامل تأثیر گذار در وقوع سکته مغزی عنوان کرد و گفت: افراد بالای ۴۰ تا ۴۵ سال باید حتماً فشار خون خود را کنترل کنند چرا که نوع ارثی فشار خون از سن ۳۵ سالگی آغاز می شود بنابراین رعایت اصول پیشگیری از این بیماری ضروری است.

وی گفت: همچنین چربی خون بالا که از سنین بالای ۴۰ سالگی بررسی می شود از دیگر جنبه های موثر در وقوع سکته های مغزی است.

این جراح مغز و اعصاب با بیان اینکه متأسفانه مصرف سیگار در جامعه افزایش یافته و این یکی از عوامل تأثیر گذار در وقوع سکته مغزی است گفت: مصرف سیگار باعث اختلال در خونرسانی عروق قلبی و مغزی می شود و حتی افرادی که سیگار نمی کشند اما در خانواده و محیط کار در معرض دود سیگار قرار می گیرند مانند افراد سیگاری در معرض گرفتگی رگ های خونی هستند.

وی تصریح کرد: ضایعات عروق مغزی در سنین کم نیز مشاهده می شود که مانند علایم سکته های مغزی بوده و باید تحت معالجه قرار گیرد.

شیخ مظفر در مورد درمان سکته های مغزی گفت: گاهی سکته مغزی به دلیل عوارض ناشی از اختلال خونرسانی به مغز ایجاد می شود که این اختلال با مصرف داروهایی که پزشک تجویز می کند به حداقل رسیده و خونرسانی را فعال می کند.

این جراح مغز و اعصاب گفت: درمان دیگر جلوگیری از وقوع سکته های بعدی است و فرد بیش از هر چیزی باید رعایت اصول درمانی را داشته تا مجدد سکته نکند.

شیخ مظفر در مورد اقدامات اورژانسی در زمان وقوع سکته مغزی گفت: دو نوع سکته مغزی وجود دارد. یکی خونریزی دهنده است که در این نوع باید سریعاً فشار خون کنترل شود و نوع دیگر اختلال در خونرسانی است. در هر صورت باید فردی که دچار سکته مغزی می شود را سریعاً به بیمارستان منتقل کرد.

وی گفت: بیماری که دچار سکته مغزی می شود مانند سکته قلبی منعی برای جابجایی ندارد و می توان این افراد را جابجا کرده و سریعاً به بیمارستان منتقل کرد تا اسکن مغزی از وی گرفته شده و فشار خونش کنترل شود.

وی گفت: تمام سردرد ها باید بررسی شوند اما همه انواع سردرد بیانگر علائم سکته مغزی نیستند. در حال حاضر سردردهایی که منشاء روحی دارند افزایش یافته اما این نوع سردرد از نوع خطرناک نیست بلکه افرادی که دچار سردردهای صبحگاهی به همراه حالت تهوع هستند باید سردرد خود را جدی بگیرند.

فست فود و غذاهای کافئین دار در ایام امتحان ممنوع

زهرا عبداللهی، مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت: دانش آموزان در ایام امتحانات از غذاهای شور، چرب و کافئین دار که استرس را تشدید می کند بپرهیزند و خوردن لبنیات، آبمیوه های طبیعی و انواع مغزها در این ایام بهترین راه برای تمرکز و کاهش استرس است.

وی در پاسخ به پرسش یکی از شهروندان درباره تغذیه مناسب در ایام امتحان از گروه مشاور سلامت خبرگزاری فارس گفت: تغذیه در زمان امتحانات نقش مهمی در کارایی و عملکرد مغز دارد.

وی افزود: معمولاً دانش آموزان در زمان امتحانات دچار اضطراب و استرس می شوند. بر اثر اضطراب و استرس میزان ترشح هورمون آدرنالین و کورتیزول دربدن افزایش می یابد که به بدن کمک می کند انرژ‍ ی بیشتری برای مقابله با شرایط استرس داشته باشد.

وی با تأکید بر اینکه تغذیه روزانه در پیشگیری از اضطراب و استرس موثر است افزود: چای و قهوه و حتی برخی شکلات ها دارای کافئین هستند که برخی در ایام امتحانات برای بیدار ماندن و تمرکز حواس از آن استفاده می کنند در حالی که مصرف زیاد آن در بلند مدت باعث بر هم خوردن تمرکز حواس و حتی کاهش یادگیری و در نتیجه افزایش استرس و اضطراب می شود

این متخصص تغذیه بر این نکته اشاره کرد که آبمیوه های طبیعی بهترین نوشیدنی در ایام امتحانات هستند که علاوه بر تأمین آب بدن ویتامین های ضروری را هم تأمین می کنند. در عین حال آبمیوه های صنعتی و نوشیدنی های شیرین نیز به دلیل داشتن شکر و مواد افزودنی انرژی زیادی را یک جا تخلیه و آزاد می کنند که استرس زا هستند.

مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت مصرف آب، شیر و لبنیات را در کاهش استرس دانش آموزان موثر دانست و افزود: دانش آموزان بهتر است در موقع امتحان و استرس از غذاهای سبک و زود هضم و غذاهایی که انرژی شان به مرور آزاد می شود، استفاده کنند. مصرف غلات و موادی حاوی کربوهیدرات های پیچیده که حاوی فیبر بیشتری هستند از جمله نان های سبوس دار مثل نان سنگک و نان جو سبب کاهش استرس در افراد می شود.

وی با انتقاد از اینکه برخی دانش آموزان و دانشجویان به دلیل کمبود وقت در ایام امتحانات تمام وعده های غذایی را نمی خورند گفت: وعده های غذایی به ویژه صبحانه را نباید حذف کرد، چون صبحانه در کنترل استرس نقش اساسی دارد. در هنگام صبح، میزان ترشح کورتیزول به بیشترین حد خود می رسد بنابراین مصرف صبحانه سبب کنترل استرس می شود.

عبداللهی اظهار داشت: نباید فست فودها را به خاطر تهیه آسان در ایام امتحان در دستور غذایی قرار داد چرا که غذاهای چرب و شور به خصوص فست فودها دیرتر هضم می شوند و در شرایط استرس زا مانند ایام امتحانات، در کارکرد دستگاه گوارش اختلالاتی مانند سوءهاضمه و تهوع ایجاد می کنند. خوردن غذای چرب و سنگین قبل از امتحان موجب خواب آلودگی در جلسه امتحان هم می شود.

مصرف انواع مغزها مانند بادام، گردو، فندق توصیه دیگر این مسئول در وزارت بهداشت به دانش آموزان و دانشجویان است چرا که مغزها حاوی اسید های چرب ضروری امگا ۳ و امگا ۶ و بسیاری از املاح معدنی مثل آهن و روی هستند که به یاد گیری و تمرکز حواس کمک می کنند.

گلودرد ویروسی به آنتی بیوتیک نیاز ندارد

غلامرضا خاتمی، رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: درمان گلودرد ویروسی به آنتی بیوتیک نیازی ندارد، فقط در صورت لزوم می توان با استامینوفن تب را کنترل کرد و با خوردن مایعات، استراحت و مراقبت به بهبود بیماری کمک کرد.

وی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس در پاسخ به پرسش شهروندان در مورد بیماری های شایع کودکان در این فصل اظهار داشت: گلودرد چرکی نوعی بیماری است که کودکان ۲ تا ۳ سال به بعد را درگیر می کند و میکروب مخصوص این بیماری استرپتوکوک است.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران گفت: وقتی میکروب وارد بدن کودک می شود. کودک تب می کند و به گلودرد چرکی دچار می شود و اگر دهان کودک را باز کنیم روی لوزه کودک چرک دیده می شود.

استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح کرد: در این بیماری چون عامل بیماری میکروب است استفاده از آنتی بیوتیک با تجویز پزشک روش درمانی است.

خاتمی در پاسخ به پرسش فارس درباره تب ایجاد شده در این بیماری گفت: با استامینوفن می توان تب را کنترل کرد.

وی دوره این بیماری را دو تا سه روز عنوان کرد و گفت: در گلودرد چرکی سرفه دیده نمی شود اما اگر کودک دچار گلودردی شد که علائم آن سرفه، تب و آبریزش بینی بود آن گلودرد ویروسی است.

رئیس انجمن پزشکان کودکان ایران تصریح کرد: در گلودرد ویروسی نیاز به مصرف آنتی بیوتیک نیست و فقط می توان با استامینوفن تب را کنترل کرد و با خوردن مایعات و مراقبت به بهبود بیماری کمک کرد؛ همچنین خوردن چای کمرنگ می تواند مفید باشد.

آثار مثبت و منفی آدامس

مصطفی فاطمی دندانپزشک نیز گفت: آدامس همزمان می تواند آثار مثبت و منفی در داخل دهان اعمال کند. از طرفی با داشتن قند موجب گسترش پوسیدگی دندان می شود و از طرفی با افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن می تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، اظهار داشت: مطابق یک قاعده کلی هر ماده ای که باعث شود میزان قند در محیط دهان افزایش یابد می تواند موجب گسترش پوسیدگی دندان شود چرا که محیط دهان محیط مناسبی برای تبدیل قند به اسید توسط باکتری هاست.

این دندانپزشک گفت: از سوی دیگر می توان گفت هر ماده ای که باعث افزایش ترشح بزاق و عمل جویدن شود می تواند موجب بهبود و تسهیل خودشویی محیط دهان شود مخصوصاً در بیمارانی که از یک سمت دهان خود استفاده نمی کنند و آن ناحیه پر از جرم و پلاک است می تواند کاربرد مثبتی داشته باشد.

عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی تصریح کرد: آدامس با داشتن هر دو جنبه فوق می تواند همزمان آثار مثبت و منفی در داخل دهان اعمال کند اما برای جلوگیری از تأثیر سوء آن می توان از آدامس های بدون قند که آدامس هایی با قندهای غیر قابل تخریب هستند استفاده کرد؛ البته باید دقت داشت مصرف بی رویه آدامس می تواند موجب مشکلات گوارشی و از جمله اسهال در فرد شود.

فاطمی، مصرف متعادل آدامس های فاقد قند را به عنوان یک عامل کمک کننده تلقی کرد و گفت: باید دقت داشت اثر خوشبو کنندگی آدامس ها یا افزایش بزاق توسط آنها به هیچ عنوان نمی تواند جایگزین مسواک، خمیر دندان، نخ دندان و حفظ بهداشت دهان دندان شود.

اضطراب، عامل اصلی تپش قلب

مهرداد کاظم زاده عطوفی، دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران گفت: خستگی مفرط، تنگی نفس و افزایش تپش قلب مهمترین علایم اختلال اضطراب است که به ویژه نوع دائمی آن خطرناک است و باید درمان شود.

وی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان فارس، گفت: اضطراب، نگرانی و استرس در جامعه و حتی در بین برخی کارشناسان بهداشت روانی مترادف هم به کار می روند، در حالی که هر کدام تعریف و علائم جداگانه ای دارد.

وی افزود: متأسفانه علائم اضطراب نسبت به استرس و نگرانی به قدری وخیم است که آن را درد روانی نامیده اند.

کاظم زاده عطوفی گفت: تپش قلب بالا، احساس تنگی نفس، خشک شدن گلو و دهان، گرمی صورت، احساس فشار در سر و دلشوره جزو علایم اضطراب است.

وی اظهار داشت: اضطراب در صورت انتشار و دائمی بودن به گونه ای که فرد آن را در طول روز بارها تجربه کند، نوعی اختلال محسوب می شود که باید آن را درمان کرد.

وی ادامه داد: دارو درمانی و روان درمانی برای اضطراب باید به موازات یکدیگر انجام شود.

کاظم زاده عطوفی گفت: دارو درمانی باید توسط روانپزشک و روان درمانی ترجیحاً توسط روانشناسی بالینی انجام شود.

دبیر انجمن علمی روانشناسی بالینی ایران تصریح کرد: ممکن است افراد برای ابتلا به اضطراب علائم گوناگونی را نشان دهند.

وی افزود: شاید اضطراب در فردی به صورت تکرر ادرار باشد در حالی که در فرد دیگری با تعریق و انقباض عضلات بدن همراه باشد.

کاظم زاده عطوفی اذعان داشت: خستگی مفرط یکی از علائم اضطراب است که باید آن را جدی گرفت.

دبیر انجمن روانشناسی بالینی ایران خاطرنشان ساخت: اضطراب در صورت انتشار نوعی اختلال است، اما در درجات کم نیز می تواند عامل یک اختلال، مانند وسواس باشد.

شهروندان ایرانی از سراسر کشور می توانند سؤالات خود را درباره مسائل بهداشتی و درمانی با شماره تلفن ۰۲۱۸۸۹۱۱۶۶۷ یا ایمیل moshaversalamat@farsna. net با خبرنگاران گروه بهداشت و درمان خبرگزاری فارس در میان بگذارند.