به گزارش پارس به نقل از ایسنا، محققان موسسه Aquacalture دانشگاه استرلینگ در تحقیقات خود دریافتند که اسیدهای چرب می توانند از رشد پروپیونی باکتریوم آکنه – نوعی باکتری عامل بروز مشکلات متداول پوستی – پیشگیری کنند.

اسیدهای چرب تولید شده توسط برخی گونه های جلبک دریایی علاوه بر توقف رشد « پروپیونی باکتریوم آکنه» از خواص تمیزکنندگی پوست برخوردار است.

عملکرد این اسیدهای چرب در توقف رشد باکتری های پوست، کاملا مشابه درمان های متداول آکنه حاوی موادی مانند اسید سالیسیلیک و بنزوئیل پراکسید است.

محققان دریافتند که در جلبک های دریایی شش اسید چرب مختلف برای مقابله با آکنه وجود دارند که شامل اسید چرب امگا ۳ و ۶، ایکوز اپنتانوئیک اسید (EPA) و دیومو گاما لینولینک اسید (DGLA) هستند.

اسید چرب EPA توسط گونه ای از جلبک دریایی تولید می شود و در ماهی آزاد نیز وجود دارد؛ اسید چرب DGLA نیز توسط نوعی جلبک قهوه ای تولید می شود.

دکتر « اندرو دسبیوس» سرپرست تیم تحقیقاتی تأکید کرد: بسیاری از اسیدهای چرب باعث مهار یا از بین رفتن باکتری ها می شوند؛ اسیدهای چرب بصورت طبیعی بر روی پوست وجود دارند که از پوست در برابر باکتری های ناخواسته دفاع می کنند و افزودن اسید چرب بیشتر، مقاوت دفاعی پوست را افزایش می دهد.

محققان امیدوارند با کمک نتایج بدست آمده در این مطالعه، لوسیون پوست حاوی اسیدهای چرب مفید برای درمان آکنه تولید کنند که جایگزین مصرف داروهای شیمیایی با عوارض جانبی شود.

نتایج این مطالعه در مجله Marine Drugs منتشر شده است.