مسابقات المپیک 2021 با یکسال تاخیر بدلیل شیوع کرونا برگزار شد. المپیک 2021  از اول مرداد ماه در توکیو برگزار شد.


به گزارش ایسنا، بازی‌های المپیک ۲۰۲۰ توکیو از دوم مرداد به طور رسمی آغاز شد و ۱۶ مرداد آخرین روز رقابت ورزشکاران ایرانی در این بازی‌ها بود. ایران با نام ستارگان ایران زمین با ۶۵ ورزشکار و در ۱۷ رشته ورزشی کشتی آزاد و فرنگی، وزنه برداری، تکواندو، بوکس، تیراندازی، تیروکمان، قایقرانی، تنیس روی میز، دوچرخه سواری، دوومیدانی، شمشیربازی، والیبال، بسکتبال، جودو، شنا، بدمینتون و کاراته در این رویداد شرکت کرد که حاصل کار این ورزشکاران کسب ۳ مدال طلا، ۲ نقره و ۲ برنز بود. 

 

نکته جالب توجه در این مسابقات واکنش برخی از ورزشکاران ایرانی بعد از پیروزی و ناکانی در مسابقات بود که با سجده شکر، در آغوش کشیدن، گریه کردن، فریاد زدن و پرتاب کردن اشیا همراه بود.

در ادامه واکنش برخی از ورزشکاران ایرانی در طول بازی‌های المپیک توکیو را می‌خوانید.

*خوشحالی گرایی و بنا بعد از طلای المپیک  

 
 

محمدرضا گرایی با تمرکز بالا و نمایش خیره کننده در حالی بر سکوی نخست المپیک در وزن ۶۷ کیلوگرم ایستاد که چهره‌های عنوان‌دار جهان در این وزن ناکام بودند. او پس از شکست حریف اوکراینی و کسب عنوان قهرمانی محمد بنا را در آغوش گرفت و با اجرای فن سالتو وی را به روی تشک زد تا اینگونه با سرمربی تیم ملی خوشحالی خود را تقسیم کند.

*لبخند حسن یزدانی به کشتی‌گیرسوئیسی

حسن یزدانی 

حسن یزدانی در دومین مبارزه خود در وزن ۸۶ کیلوگرم المپیک، برابر استفان ریچموت از سوییس به روی تشک رفت. کشتی‌ گیر سوئیس سعی کرده بود با انگیزه بالا در مبارزه حاضر شود و در ثانیه‌های آغازین به سر و بدن خود می کوبید و در همان ابتدای مبارزه به سمت یزدانی حمله ور شد و توانست پای یزدانی را به بیرون تشک ببرد و یک امتیاز بگیرد. یزدانی پس از این اتفاق با لبخندی بر گوشه لب به وسط تشک آمد و سپس با حمله‌های مداوم در یک دقیقه و ۴۸ ثانیه کار حریف سوئیسی را تمام کرد و با نتیجه قاطع ۱۲ بر یک به برتری رسید و راهی نیمه نهایی شد. 

*سجده شکر فروغی بعد از کسب مدال طلای تاریخی

 
 

جواد فروغی که به قول خودش در مرحله مقدماتی تپانچه بادی تنها به فکر فینالیست شدن بود در فینال با خونسردی کامل و اقتدار  و با حدود ۷ امتیاز بیشتر از نفر دوم قهرمان شد. او بعد از کسب مدال طلای المپیک سجده شکر بر جای گذاشت. این اولین مدال تاریخ تیراندازی ایران در المپیک بود.

*خوشحالی نازنین ملایی بعد از صعود به نیمه نهایی

نازنین ملایی

نازنین ملایی اولین ورزشکار ایرانی بود که به نیمه نهایی A و B المپیک صعود می‌کرد. او که به گفته خودش برای صعود به فینال C برنامه ریزی کرده بود بعد از صعود به نیمه نهایی A و B المپیک روی قایق خوشحالی کرد.

* گریه‌های نجمه خدمتی بعد از ناکامی در تفنگ سه وضعیت:

نجمه خدمتی دختر تیرانداز ایرانی در مرحله مقدماتی تفنگ سه وضعیت هجدهم شد و نتوانست همانند المپیک ریو به فینال راه یابد. او بعد از کسب هجدهمی در این ماده بسیار متاثر شد و گریه کرد. او گفت دلش می‌خواسته برای مردم کشورش افتخارآفرینی کند.

*گریه های دردناک محمدعلی گرایی پس از باخت

 

محمد علی گرایی در مرحله نیمه نهایی رقابت های کشتی فرنگی بازی های المپیک توکیو برابر کشتی گیر مجارستان شکست خورد و از صعود به فینال بازماند. گرایی پس از این اتفاق چند ثانیه ای روی تشک نشست و زمانی که وارد میکسدزون شد در حالی که حوله روی سر خود انداخته بود، با صدای بلند گریه می کرد و به سمت سالن گرم کردن رفت. او در نهایت پنجم شد.

* فریادها و پرتاب صندلی حسن یزدانی بعد از باخت مقابل تیلور 

 

حسن یزدانی پس از اینکه مقابل تیلور رقیب آمریکایی خود در فینال شکست خورد و مدال طلای المپیک را در ثانیه های آخر از دست داد با حال روحی بسیار بد تشک کشتی را ترک کرد و حتی وارد میکسدزون نشد. یزدانی همراه با غلامرضا محمدی و حسن طهماسبی مربیان تیم ملی از یک راهی دیگر وارد سالن گرم کردن شدند اما از دور صدای فریاد حسن یزدانی به گوش می‌رسید.

یزدانی در قسمتی از راه که به سالن گرم کردن منتهی می‌شود و در معرض دید قرار گرفت در حالی که از شدت گریه در حال خود نبود و فقط خدا را فریاد می‌زد به سمت سالن گرم کردن حرکت کرد و صندلی که جلوی راهش بود را با ضربه پا پرتاب می‌کرد.

*گریه‌های حمیده عباسعلی بعد از حذف از المپیک

در آخرین روز بازی های المپیک توکیو برای کاروان ایران، حمیده عباسعلی در کاراته به رقابت پرداخت که با دو پیروزی و دو باخت موفق نشد به نیمه نهایی صعود کند. او در رقابت خود با نماینده چین در حالی که در لحظات پایانی مسابقه از حریف خود عقب بود، مصدوم شد و حتی چند بار زمان مسابقه متوقف شد تا به مصدومیت عباسعلی رسیدگی شود. عباسعلی پس از باخت نیز لنگان لنگان و در حالی که گریه می کرد، همراه با مربی اش سمانه خوش قدم راهی سالن گرم کردن شد.

*گریه‌های رضا اطری بعد از ناکامی در کسب مدال برنز

رضا اطری در دیدار رده‌بندی وزن ۵۷ کیلوگرم برای کسب مدال برنز مقابل حریفی آمریکایی شکست خورد. او پس از این شکست با شرایط روحی بد و در حالی که حوله روی سرش انداخته بود وارد میکسدزون شد، روزی زمین دراز کشید و با صدای بلند گریه کرد. 

عباس حاج کناری مربی تیم ملی نیز هر چقدر تلاش کرد تا او را بلند کند و به سالن گرم کردن ببرد موفق نشد در نهایت از او خواست حرف بزند و هر چه در دل دارد، بگوید. 

گریه های اطری به هیچ عنوان بند نمی آمد و پس از چند دقیقه در نهایت با همان حال راهی سالن گرم کردن شد. 

*پرتاب کردن راکت توسط نیما عالمیان بعد از باخت

 

نیما عالمیان تنها پینگ‌پنگ‌باز ایران در المپیک ۲۰۲۰ توکیو در اولین مسابقه مقابل پل درینکهال انگلیسی به میدان رفت و با شکست مقابل حریفش از دور مسابقات حذف شد. داور در این مسابقه چند بار خطای سرویس پینگ‌پنگ‌باز ایران را اعلام کرد که باعث بر هم خوردن تمرکز او شد که سبب شد در یکی از صحنه‌ها عالمیان به تصمیم داور اعتراض‌ کرده و راکت خود را پرتاب کند که منجر به دریافت کارت زرد شد. البته عالمیان پس از مدتی از مردم ایران به دلیل باخت به نماینده انگلیس و حرکت نابه‌جا در انداختن راکت بر روی میز، ابراز تاسف و پشیمانی کرد.

*ناراحتی عمیق پیمان فخری بعد از شکست تیم شمشیربازی

 

تیم ملی شمشیربازی ایران برای کسب مدال قدم به بازی های توکیو گذاشته بود اما در یک رقابت نزدیک با اختلاف یک امتیاز بازی را ۴۵ بر ۴۴ به ایتالیا واگذار کرد و از صعود به نیمه نهایی بازماند. پیمان فخری سرمربی تیم ملی در تمام طول رقابت ایران و ایتالیا بر سر شاگردانش فریاد می کشید و از آنها می‌خواست که کمتر اشتباه کنند و در پایان هم بسیار ناراحت و حسرت بار زمین مسابقه را ترک کرد و به رختکن رفت.