به گزارش پارس نیوز، 

صحبت‌های محمود شیعی، مدیر‌عامل باشگاه پیکان و یکی از اعضای هیئت‌رئیسه فدراسیون فوتبال در مورد مربیگری تیم ملی موجب شده تا ذهنیت حضور علی دایی در رأس کادر فنی کمی به واقعیت نزدیک شود. شیعی بعد از برد پیکان برابر پارس جنوبی گفت: «چند کاندیدا معرفی شده‌اند که برانکو در بین آن‌ها نیست. در مورد دایی هم نمی‌توانم توضیحی بدهم.»

این خبر به زعم خیلی‌ها دور از ذهن نیست. به این خاطر که علی دایی در سال‌های اخیر رابطه خوبی با فدراسیون فوتبال داشته، او بار‌ها و بار‌ها از سیاست‌های فدراسیون فوتبال در قبال ادامه همکاری با کارلوس کی‌روش دفاع کرد و همواره حامی مربی تیم ملی بود و در برنامه‌های ویژه فدراسیون فوتبال از جمله استقبال از اینفانتینو حاضر شد. این‌ها به کنار، فدراسیون فوتبال از نظر بودجه جاری شرایط خوبی ندارد و شاید در این برهه از زمان جذب مربی ایرانی این مشکلات را کمرنگ و کمرنگ‌تر کند و یکی از بهانه‌های فدراسیون فوتبال برای برکناری کرانچار و سپردن هدایت تیم امید به مربی ایرانی، (احتمالاً یحیی گل‌محمدی) نیز همین است. 

البته باید به این نکته اشاره کرد که فدراسیون فوتبال اشاره‌ای به مذاکره با علی دایی نداشته است. مربی‌ای که یک قهرمانی در لیگ برتر به همراه تیم سایپا و سه قهرمانی در جام‌حذفی به همراه تیم‌های پرسپولیس و نفت تهران را در کارنامه دارد. بی‌شک پیشنهاد مربیگری تیم ملی برای همه مربیان داخلی حتی علی دایی که قبلاً هم این سمت را برعهده داشته، وسوسه‌انگیز است و شاید این وسوسه باعث حضور دوباره علی دایی در تیم ملی شود، اما خیلی از کارشناسان فوتبال می‌گویند اگر در این برهه از زمان مربیگری تیم ملی به علی دایی پیشنهاد شود سرمربی تیم سایپا این پیشنهاد را رد خواهد کرد چراکه جانشین کارلوس کی‌روش شدن برای علی دایی سخت است و او اگر نتواند این نقش را به خوبی ایفا کند این بار هم در تیم ملی می‌سوزد. 

علی دایی، اما در ماه‌های اخیر هر‌گاه صحبت از حضورش در تیم ملی شده از این سؤال عبور کرده است. او پیش از جدایی کارلوس کی‌روش خواستار تمدید قرارداد او از سوی فدراسیون فوتبال شده بود و شاید اگر این سؤال از او پرسیده شود که چه کسی باید مربی تیم ملی شود بگوید یک مربی قوی‌تر از کارلوس کی‌روش. 

بازی با اسم علی دایی نه به سود اوست و نه به سود تیم ملی. علی دایی مربی خوبی است و پرآوازه‌ترین نام فوتبال ایران است، اما اکنون تیم ملی راهی را پشت سر گذاشته که نیازمند مربیانی جهانی است. مربیانی که روی نیمکت تیم‌های شاخص جهان نشسته باشند و تجربیات مربیگری آن‌ها تجربیات بین‌المللی باشد. علی دایی اگر قبول کند جای کارلوس کی‌روش کار کند قطعاً نخواهد توانست خلأ رفتن کی‌روش را پر کند چراکه با وجود همه بزرگی‌هایش در مربیگری هم‌تراز کارلوس کی‌روش نیست.

مربیان پیشین تیم ملی پاسخ می‌دهند

اگر جای دایی بودید دوباره سرمربی تیم ملی می‌شدید؟

حرف‌هایی که محمود شیعی، عضو هیئت رئیسه فدراسیون فوتبال به صورت دوپهلو درباره احتمال حضور علی دایی در تیم ملی مطرح کرد این تصور را به وجود آورده که فدراسیون در صورتی که نتواند با مربی بزرگ خارجی توافق کند از علی دایی به عنوان گزینه داخلی برای هدایت تیم ملی بهره خواهد برد. به همین بهانه با تنی چند از مربیان اسبق تیم ملی همصحبت شدیم و از آن‌ها پرسیدیم آیا شما اگر جای علی دایی بودید دوباره سرمربی تیم ملی می‌شدید؟ این پاسخ‌ها را بخوانید.

حشمت مهاجرانی: با کمال افتخار می‌پذیرفتم

من اگر جای علی دایی بودم با توجه به تجربه، پتانسیل و شخصیت بالایی که داشتم با کمال میل و افتخار سرمربیگری تیم ملی را می‌پذیرفتم. من همواره گفته‌ام مربی وطنی بهتر می‌تواند تیم ملی را هدایت کند و بهترین شخص هم پس از رفتن کی‌روش قطعاً علی دایی است که حالا نسبت به قبل تجربه‌اش بالاتر رفته و می‌تواند با تیم ملی موفق شود. اگر یک‌دهم امکاناتی که به مربیان خارجی می‌دهند به مربی ایرانی اختصاص بدهند، موفق خواهد شد و دایی بهترین گزینه برای تیم ملی است.

حسن حبیبی: با شرایطی که داریم بهتر است قبول کند

با توجه به اینکه ساختار فوتبال ما حرفه‌ای نیست و از لحاظ برنامه‌ریزی و امکانات در شرایط مناسبی قرار نداریم همان بهتر که از مربیان داخلی برای هدایت تیم ملی بهره ببریم چراکه به هر حال مربیان ایرانی با ساختار و شرایط فوتبال ما به خوبی آشنا هستند و می‌توانند موفق‌تر شوند. علی دایی هم از جمله مربیان خوب و جوان فوتبال ماست که از تجربه بالای بین‌المللی برخوردار است و حالا به عنوان یک مربی اندوخته‌هایش دوچندان شده و می‌تواند به خوبی از پس هدایت تیم ملی برآید و باید این پیشنهاد را قبول کند.

ناصر ابراهیمی: دایی این بار موفق می‌شود

به اعتقاد من، علی دایی می‌تواند یکی از بهترین گزینه‌های ایرانی برای تیم ملی باشد. او نسبت به دوره قبل که سرمربی تیم ملی بود تجربه‌اش را بالاتر برده و قطعاً اگر هدایت تیم ملی را به او بسپارند موفق می‌شود. من اگر جای دایی بودم قطعاً اگر پیشنهاد می‌دادند می‌پذیرفتم و با توجه به پتانسیلی که در تیم ملی می‌بینیم و بازیکنان باتجربه و قابلی که دارد قطعاً شانس موفقیتش دوچندان خواهد بود و اگر قرار است مربی ایرانی داشته باشیم علی دایی انتخاب مثبتی خواهد بود.

محمود یاوری: وظیفه‌شان است که بپذیرند

به اعتقاد من، علی دایی و امیر قلعه‌نویی دو گزینه مطلوب و عالی داخلی برای هدایت تیم ملی هستند که شایستگی سرمربیگری این تیم را دارند و اگر پیشنهادی به آن‌ها شود وظیفه‌شان است که بپذیرند. عشق و علاقه که چاشنی این مسئولیت باشد موفقیت هم همراه تیم خواهد بود البته به شرطی که یک مشاور خوب و مطرح خارجی هم به کادر فنی اضافه و از دانش و تجربه‌اش استفاده شود. در چنین شرایطی قطعاً تیم ملی موفق خواهد شد.

بیژن ذوالفقارنسب: اگر بپذیرد خوب می‌شود

شرایط حال حاضر فوتبال ما با آن زمان که دایی از تیم ملی به عنوان سرمربی جدا شد خیلی فرق کرده است، حالا به لحاظ فنی، امکاناتی، علاقه و توجه به فوتبال و... اوضاع بهتری داریم و همچنین دایی آن زمان اوایل مربیگری‌اش بود، ولی حالا سال‌هاست که تجربه سرمربیگری و هدایت تیم‌های لیگی را به دست آورده و این تجارب می‌تواند به سود خودش و تیم ملی باشد و فکر می‌کنم اگر به دایی پیشنهاد دهند و او بپذیرد و حمایت شود، می‌توانیم یک تیم ملی خوب و موفق داشته باشیم.