پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- امید توفیقی- عملکرد تیم ملی کشتی فرنگی در رقابت‌های جهانی لاس وگاس و نزول این تیم از عنوان قهرمانی دوره گذشته به رده چهارم، انتقادات زیادی را در روزهای گذشته متوجه کادر فنی این تیم و در راس آنها احد پازاج سرمربی این تیم کرد. انتقاداتی که پازاج بخشی از آنها را کارشناسی و بحق و بخش دیگر را غرض ورزی می‌داند. با سرمربی تیم ملی گفت‌وگوی صریحی داشتیم که در ادامه می‌آید:

دوستداران کشتی از نتیجه تیم ملی در لاس وگاس ناراضی‌اند، شما به عنوان سرمربی تیم چطور؟

خود ما هم از این نتیجه ناراحتیم، ان‌شاء‌الله در المپیک جبران خواهیم کرد. اما معتقدم برای قضاوت درباره کارنامه ما نباید از نتایجی چون قهرمانی در رقابت‌های جهانی 2014 و درخشش در بازی‌های آسیایی اینچئون چشم پوشید و یکطرفه به قاضی رفت.

انگار دل پری از فضای انتقادی شکل گرفته دارید؟

من عقل کل نیستم و انتقادات کارشناسی و دلسوزانه را با دیده منت می‌پذیرم، اما واقعیت این است برخی در حالی که ما هنوز به کشور برنگشته بودیم یکطرفه به قاضی رفتند و خود بریدند و خود دوختند! برخی نه با هدف کارشناسی که با هدف تخریب و به دلیل مشکل داشتن با من، حسن بابک یا رسول خادم این طور رفتار کردند.

اما خودتان هم قبول دارید که تیم خوب نتیجه نگرفته و انتظار از تیم بالا بود؟

همین طور است، تیم ما در روزهای منتهی به اعزام چنان به اوج آمادگی رسیده بود که تصور بسیاری از دوستان و ناظران این بود که حتما روی سکو خواهیم رفت اما برخی عوامل مانع شد. معتقدم برخی دوستان چهارم شدن ما را خیلی بزرگ کردند در حالی که ما در رقابت‌های جهانی در 18 سال فقط سه بار روی سکو رفتیم. امسال هم چهارم شدیم و فاجعه‌ای رخ نداده است. بلکه برعکس برخی نقاط مثبت داشتیم این‌که در 75 کیلو بر خلاف گذشته سهمیه المپیک گرفتیم و در 80کیلو یوسف قادریان جوان توانمندی خود را به خوبی نشان داد.

ایرادی متوجه کادرفنی نمی‌بینید؟

متاسفانه برخی همکاران ما نتوانستند مسئولیتی را که به آنها محول شده بود به‌درستی انجام دهند. من چهار همکار داشتم که به هر کدام مسئولیت دو کشتی‌گیر را دادم. برخی فقط به حضور فیزیکی در کنار تشک بسنده کردند. در حالی که یک مربی علاوه بر هدایت درست در کنار تشک باید از آنالیزها و طراحی نقش و برنامه مبارزه کردن به کشتی‌گیر هم کمک‌حال کشتی‌گیر باشد.

مگر این دستیاران را خود شما انتخاب نکردید؟

چرا، خودم انتخاب کردم اما به‌هر‌حال گاهی انسان احساس می‌کند دستش خالی است. تقویت کادرفنی از برنامه‌های ما در آینده خواهد بود و لازم است مربیان به‌روز باشند و با برنامه کشتی‌گیر را هدایت کنند.

درحالی از برنامه‌ریزی برای آینده صحبت می‌کنید که گمانه‌زنی‌ها و چراغ‌سبزها حکایت از تمایل فدراسیون کشتی برای بازگرداندن محمد بناست، با این مساله مشکلی ندارید؟

محمد بنا از بزرگان کشتی فرنگی بوده و برای او احترام خاصی قائل هستم. من درمورد او نمی‌توانم صحبت کنم فقط می‌توانم بگویم که چه مربی تیم ملی باشم و چه نباشم، هدفی جز خدمت به کشتی ندارم و تا زمانی که هستم با قدرت به کارم ادامه می‌دهم.

نگفتید عوامل دیگری که باعث این نتایج شد، چه بود؟

معتقدم بخش عمده این نتایج به خود کشتی‌گیران بر می‌گردد؛ زیرا مربی هرچه تلاش کند باز روی تشک حرف آخر را خود کشتی‌گیر می‌زند برخی نفرات با وجود همه تاکیداتی که داشتیم حین مسابقه خطاهایی مرتکب شدند که از چشم داوران دور نماند و آنها با گرفتن اخطار و از دست دادن امتیاز به دلیل همین خطاها بازنده شدند.

یعنی کشتی‌گیران بی‌تجربگی کردند؟

نه، اکثر اعضای تیم نفرات باتجربه‌ای بودند. اما دیدید که شکست سوریان حاصل یک اشتباه و قضاوت داوران بود، حبیب اخلاقی که 7 بر صفر جلو بود با یک اشتباه ضربه شد. عبدولی در حالی که 2 بر2 مساوی بود انگشت حریف را گرفت و اخطار گرفت و به دلیل همین اخطار از فینالیست شدن بازماند. یوسف قادریان و افشین بیابانگرد هم مثل اخلاقی با اخطارگرفتن باختند. یعنی با اشتباهات فردی و رعایت نکردن مقررات باختند. زیدوند هم فرصت‌سوزی کرد و می‌توانست عملکرد بهتری داشته باشد.

نقش مربی این وسط چیست، نباید این نکات را به کشتی‌گیر بگوید؟

بارها و بارها چه در حین تمرین و چه در روزهای مسابقات این نکته را به آنها گوشزد کرده بودیم اما در حالی که برخی چیزها در ذهن کشتی‌گیر نقش بسته است زمان می‌برد تا تغییر کند. قانون خطا بودن انگشت گرفتن به‌تازگی اعمال شده و باید به مرور این را در ذهن کشتی‌گیرانمان نهادینه کنیم. امیدوارم از این حیث کشتی‌گیران ما درس گرفته باشند، زیرا حساسیت داوران را به‌خوبی دیدند و چوب آن را خوردند. بچه‌های ما در لاس وگاس اسیر قوانین جدید شدند .

عملکرد سوریان هم انتقادات زیادی برای او به دنبال داشت؟

سوریان قهرمان 7 مداله کشتی ایران است و نباید به دلیل یک شکست همه زحمات او را زیر سوال برد. تخریب قهرمانان حاصل و معنایی جز تخریب کشتی ندارد، خود سوریان هم نمی‌خواست این طور شود، اما اتفاقی است که افتاده و نباید او را بزنند.

شایعه شده بود که او اختیار تیم را داشته و حتی هم اتاقی‌ها را او انتخاب کرده است، این طور بود؟

واقعا گاهی این فضا را که می‌بینیم و این شایعات را که می‌شنویم، می‌مانیم چه بگوییم! سوریان از منضبط‌ترین کشتی‌گیران در اردوهای تیم ملی است و انصاف نیست این گونه و با هدف زدن ما، او را تخریب کنند.قبل از رفتن به لاس وگاس در تهران فهرست هم اتاقی‌ها را بسته بودیم.

انگار فشار روانی بالا باعث شد سوریان به این سرنوشت گرفتار شود، او قبل از مسابقات استرس داشت؟

کسی که 7مدال جهانی و المپیک دنیا دارد قبل از هر مسابقه‌ای استرس دارد و این طبیعی است و این روزها بیش از هر زمان دیگری به آرامش نیاز دارد و نباید او را اذیت کرد.

اما گفته می‌شود بخشی از این فشار روانی را کادرفنی با انتخاب دیرهنگام این کشتی‌گیر به او وارد کرد؟

تنها مسابقه‌ای که ما و قانون فدراسیون کشتی می‌خواست سوریان در آن شرکت کند انتخابی تیم ملی بود، خود او با شرکت نکردنش در انتخابی این شرایط را برای خودش به وجود آورد. مسابقات بین‌المللی بلغارستان را خودش خواست برود لهستان هم رقابتی بود که به خاطر شرکت نکردن در انتخابی اعزام شد. به هر حال باید قانون را اجرا کنیم. با وجود این معتقدم این حرف‌ها دیگر گذشته است و نباید سوریان را تحت فشار گذاشت.

شکست خوردن برخی کشتی‌گیران را در حالی که از حریف جلو بودند چگونه تحلیل می‌کنید، مقصر مربیان نبودند؟

گفتم که در نهایت این کشتی‌گیر است که تصمیم می‌گیرد. قبل از این‌که اخلاقی با حریف ازبک روبه‌رو شود با نشان دادن فیلم مسابقات این حریف بارها تاکید کردم این کشتی‌گیر سنش بالاست وقتی نفس کم می‌آورد ریسکی کشتی گرفته و فن بالا می‌زند، مراقب باش. اما روی تشک در حالی که 7 برصفر از این حریف جلو بود و دیگر نیازی به گرفتن امتیاز نداشت در ثانیه‌های پایانی توصیه‌ها را فراموش کرد و ضربه فنی شد .

حضور علیاری درسنگین وزن هم انتقاداتی را به دنبال داشت؟

هر کس را در سنگین وزن می‌فرستادیم همین نتیجه را می‌گرفت از حضور علیاری ضرر نکردیم. روی او برای کسب سهمیه و حضور در المپیک حساب باز کرده‌ایم.

و سه سهمیه المپیک را نگرفتید ....

مسابقات کسب سهمیه در ماه‌های آینده برگزار می‌شود و ما از همه سرمایه‌هایمان در سه وزن باقیمانده یعنی وزن اول و دوم و سنگین وزن استفاده خواهیم کرد. از جمله این کشتی‌گیران امید نوروزی است که به اردوها دعوت خواهد شد. در مجموع معتقدیم همه سرمایه هایمان را برای کسب بهترین نتایج در المپیک باید حفظ کنیم.