اسماعیل امینی  در خصوص ملاک انتخاب برنده جایزه نوبل ادبیات گفت: انتخاب برندگان جوایز نوبل در رشته‌های فیزیک، پزشکی و مانند اینها نیاز به کاری تخصصی دارد. اما در دو رشته صلح نوبل و ادبیات نوبل معمولا این اشکال وجود دارد که به جای اینکه تصمیم ماهیتی گرفته شود، بر اساس اغراض سیاسی و مصالح روز تصمیم گیری می‌شود.

وی ادامه داد: در بسیاری از سال‌ها هم جایزه صلح و هم جایزه ادبیات بر اساس مسائل سیاسی و تحلیل‌هایی که خودشان داشتند و نه بر اساس شایستگی آن شخص اهدا شده است. 

امینی در خصوص اعتبار جایزه نوبل اظهار داشت: جامعه جهانی در مورد این انتخاب واکنش نشان داده و می‌دهد و این اتفاق بیانگر این است که از طرف جامعه ادبی این انتخاب پذیرفته نیست چرا که اگر پذیرفته شود ارزشمند خواهد بود و هیچ صاحبنظر ادبیاتی نمی‌گوید، باب دیلن شاعر بزرگی است. در واقع این جایزه نه چیزی به اعتبار خود جایزه نوبل می‌افزاید و نه به اعتبار جایزه گیرنده آن.

 

امینی افزود: این جایزه یک جایزه جهانی است بنابراین برای اعطای آن باید توافق جهانی صورت بگیرد. بزرگان بسیاری هستند که در دنیا در ادبیات داستانی کارهای فاخری انجام می‌دهند ولی آنها دیده نشدند. کسی انتخاب شده که اصلا شاعر و نویسنده نیست بلکه ترانه سرا و خواننده است و این انتخاب به علت همان اغراض سیاسی است که اشاره کردم.