به گزارش پارس در یکصد و نود و نهمین جلسه رسمی چهارمین دوره شورای اسلامی شهر تهران گزارش حسابرس رسمی شورا در خصوص حسابرسی شرکت های همشهری؛ خدمات اداری شهر؛ راه آهن تهران و حومه مترو؛ … برای سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند سال ۹۲ بررسی شد.

 در این جلسه که به صورت فوق العاده برگزار شد علیرضا دبیر رییس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به اولین دستور جلسه در خصوص گزارش حسابرسی شرکت همشهری بیان داشت:‌ همشهری یکی از شرکت هایی است که حساب های قابل قبولی داشته و به دو دلیل نتیجه بررسی های حسابرس مشروط شده است.

وی تاکید کرد: یکی از بندهای حسابرسی شرکت همشهری مربوط به مالیات است و از آنجایی که مطبوعات از پرداخت مالیات معاف هستند این پرونده باید از نظر قانونی تعیین تکلیف شده و این بند حسابرسی در سالهای آینده حذف شود.

چمران بعد از استماع گزارش حسابرس با اشاره به موضوع تنقیح قوانین گفت: موضوع تنقیح قوانین توسط کمیسیون نظارت و حقوقی به شدت دنبال می شود و یکی از مشکلات، چاپ نشدن این قوانین است.

رییس شورای اسلامی شهر تهران خواستار شد:‌ بهتر است این موارد در روزنامه همشهری و در روزنامه رسمی هم چاپ شود که در آینده مستند بوده و به سادگی قابل جمع آوری باشد.

دنیامالی با اشاره به سابقه شرکت همشهری در موضوع حسابرسی شورا بیان داشت: سال ۸۸ حسابرس مجموعه همشهری و هم حسابرس شورا مقبول اعلام کرده است. در سال ۸۹؛ ۹۰ و ۹۱ هم هر دو حسابرس گزارش مقبول داده اند. در سال ۹۲ حسابرس مجموعه مقبول و شورا مشروط اعلام کرده است. در این دوره ۵ ساله این مجموعه ۱۰ بار حسابرسی شده است.

وی اضافه کرد: لازم بود حسابرسی که از طرف مجمع تعیین شده نیز در این جلسه حضور داشت و اگر اختلاف نظری وجود دارد مشخص شود این اختلاف نظر در چیست.

دنیامالی تصریح کرد:‌ اگر در شرکت ها تالی فاسد وجود داشته باشد من لیدر مبارزه با همه آنها هستم اما باید بر اساس استانداردهای حسابداری به آنها رسیدگی شود و نمی توان به صورت سلیقگی رفتار کرد.

پیرهادی در پاسخ به دنیامالی توضیح داد: این پیشنهاد خوبی است که قبل از مطرح شدن در صحن حسابرس ما با حسابرس شهرداری نشستی داشته باشد اما ملاک ما نظر حسابرس منتخب خودمان است.

علیرضا دبیر نیز تصریح کرد: یکی از سازمان های شهرداری بیش از ۲۰ سال یک حسابرس داشته و این روند صحیحی نیست. در سال ۹۲ شما به دلیل اینکه سه سال یک حسابرس ثابت در شورا وجودداشت روی تغییر آن تاکید داشتید. من تدابیر شما را دنبال کردم.

وی اضافه کرد: شرکت همشهری در بند های ۶ و ۷ مشکلاتی دارد که باید آن را برطرف کند. ما در شورا اگر انحرافی ببینیم نمی توانیم با آن کنار بیاییم و باید آن را تذکر بدهیم.

دبیر خطاب به دنیامالی گفت: شما حداقل ۲۰ مجمع در شهرداری تهران برگزار می کردید؛ اجازه بدهید این روال جلو برود این کار کمک به مجموعه شهرداری است.

طلایی که در غیاب چمران ریاست شورا را به عهده داشت؛ تصریح کرد: این ایرادات مشکلات شکلی در کار است و از نظر محتوایی ایرادی به کار وجود ندارد. ان شاالله در سالهای آینده این شرکت می تواند با رفع ایرادات شکلی گزارش مقبول داشته باشد.

اقبال شاکری نیز تاکید کرد: در سال برای جمع آوری نظرات کاربران درباره شرکت هزینه زیادی می شود. در حال حاضر این اشکالات رایگان بیان می شود و مدیران باید از این گزارش ها استقبال کنند. گزارش های حسابرسی ارزشمند است و ما باید از آنها استفاده کنیم.

مجتبی شاکری نیز درباره شیوه حسابرسی توضیح داد: این شیوه نباید زیرسوال برود. حسابرس منتخب همین دوستان بوده و اصلی ترین اظهار نظری که حسابرسی می کند در چهار غالب مقبول؛ مشروط؛ مردود و عدم اظهار نظر است و نباید زیر سوال برود.

وی اضافه کرد: این کلیدواژه ها مکانیزم رسیدگی ما است و اگر به این کلید واژه ها اطمینان نداشته باشیم نمی توانیم به کار ادامه بدهیم.

حافظی نیز بیان داشت:‌ گزارش حسابرس منتخب ما را هیچ حسابرس دیگری نمی تواند زیر سوال ببرد. حسابرس امین ما است و اگر اشکالی به سیستم وارد کرده است باید برای رفع اشکالات اقدام کنیم نه اینکه صدای کسی که ایراد می گیرد را ببندیم.

وی ادامه داد: همشهری فیلتر می کند و من پیشنهاد می کنم صفحه اختصاصی شورا را داشته باشیم و همشهری موظف باشد عین مطالب را منعکس کند.

طلایی با اشاره به اینکه رویکرد شورا اصلاح است؛ اظهار داشت: از سال ۸۷ رویکرد شورا اصلاح بوده و ما تلاش می کنیم این روند را ادامه دهیم.

دبیر نیز با اشاره به شورای سوم گفت:‌در شورای قبل گزارش های حسابرسی به دست هیچ کدام از اعضای دیگر نمی رسید. من از دوستان می خواهم این گزارش ها را مطالعه کنند.

رییس کمیسیون برنامه و بودجه اضافه کرد: گزارش های مردود و عدم اظهار نظر اصلا نتیجه قابل قبولی نیستند و نباید به سادگی از کنار نتیجه آن گذشت.

در ادامه به دلیل عدم حضور مدیرعامل شرکت نوسازی عباس آباد گزارش حسابرسی این گزارش که نتیجه «عدم اظهار نظر» داشت قرائت نشد و گزارش شرکت خدمات اداری شهر با نتیجه «مشروط» توسط حسابرس منتخب شورا در صحن قرائت شد.

علیرضا دبیر درباره گزارش حسابرسی این شرکت گفت:‌ بند ۹؛ ۱۱؛ ۱۳ و ۱۵ مهم ترین بندهای گزارش حسابرسی این شرکت است.

حافظی نیز بیان داشت: این گزارش وخیم تر از آن چیزی است که به نظر می رسد. این شرکت مستنداتی دال بر اینکه رفتار موسسه با مصوبات شورا تطبیق داشته وجود ندارد.

طلایی خطاب به مدیران شرکت خدمات اداری شهر اظهار داشت:‌ بخشی از ایرادات شکلی است که ما می توانیم بگوییم پذیرفتنی است اما ایراداتی که ماهویی است و به اصلاح ساختار و ساختمان و نتیجه عملکرد بهتر می انجامد انتظار داریم برطرف شود.

وی تصریح کرد: امیدواریم با اصلاح ایرادات وارد شده در سال آینده و همراهی حسابرس در طول سال گزارش مقبول در سال های آتی اعلام شود.

سروری نیز بیان داشت:‌ اشکالات صوری نیز باید رفع شود. اشکالات صوری نیز نمی تواند همواره وجودداشته باشد.

در ادامه این جلسه گزارش حسابرسی شرکت راه آهن تهران و حومه مترو برای سال مالی منتهی به اسفند سال ۹۲ قرائت شد.

علیرضا دبیر با اشاره به گزارش حسابرسی این شرکت و نتیجه «عدم اظهار نظر» اعلام شده توسط حسابرس منتخب شورا گفت:‌ این شرکت با دیگر شرکت های شهرداری متفاوت است و باید از دید ویژه ای به آن نگاه شود.

بعد از قرائت گزارش حسابرس منتخب شورا؛‌ عباس جدیدی با بلندگوی خاموش در صحن گفت: این پرونده باید مستقیم به بازرسی کل کشور برود و باید با مدیر شرکت مترو برخورد شود.

علیرضا دبیر نیز با اشاره به اینکه چند نشست مشترک با مدیران مترو و حسابرس شورا در کمیسیون برنامه و بودجه برگزار شده؛ اظهار داشت: آقای تشکری هاشمی چند بار وقت گذاشته اند اما بندهای حسابرسی از ۴ تا ۱۴ باعث شده اند گزارش عدم اظهار نظر شود.

این شرکت اگر به این روال ادامه دهد در سال های آینده نیز عدم اظهار نظر خواهد بود.

درویش توضیح داد:‌ بسیاری از این موارد به دو یا سه دهه قبل بر می گردد. مترو هر سال حسابرسی شده است. عمده این مشکلات به دارایی و املاک بر می گردد.

حافظی نیز اظهار داشت: این گزارش آنقدر غیرقابل قبول است که نمی توان درباره آن اظهار نظر کرد. مغایرت ها را باید توضیح بدهند. ساختمان هایی که در اختیار پرسنل است و یا درباره زمین های هکتاری بلاتکلیف باید توضیح داده شود.

اقبال شاکری نیز تاکید کرد:‌ مدیریت حاکم و مستقر همان مدیریت مستمر است و مسئولیت همه اقداماتی است که در حال حاضر بر عهده سازمان یا شرکت است بر عهده کل مجموعه است و هیات مدیره و سیستم مالی و اداری در مقابل شورا و مجمع عمومی پاسخگو هستند. ضمن اینکه ما از زحمات مدیران عامل تشکر می کنیم اما نمی توانیم این عذر که این موارد مربوط به مدیران گذشته است را بپذیریم.

عباس جدیدی معاون نظارت شورا نیز خاطر نشان کرد: همه ما ایمان داریم تعرض و تعدی و چشم پوشی از منافع بیت المال قابل گذشت نیست و همه مدیران به این موضوع تعصب دارند و مدیران مترو نیز از این موضوع مستثنی نیستند.

وی تاکید کرد: از ۱۴ ماه قبل واحد نظارت به موضوع مترو ورود جدی داشت چون می دانستیم کارهای گسترده ای در آنجا انجام می شود. متاسفانه مدارکی به دست واحد ما نرسیده است.

جدیدی با اشاره به اینکه کمیته نظارت به هیچ نتیجه ای از این مکاتبات نرسیده؛ بیان داشت: ما از این موضوعات نمی توانیم به راحتی بگذریم. از جمله موضوعی است که می تواند کلیه مناقصات مترو را ابطال کند. در مناقصات شهرداری در مواردی که در بودجه عمومی دولت هزینه می شود باید یک نفر از شورای شهر حضور داشته باشد و این موضوع توسط آقای حافظی تذکر داده شد ولی شهرداری اعلام کرد این موضوع شامل شهرداری نمی شود.

وی ادامه داد: بر اساس قانون نهادهای غیردولتی در مواردی که از بودجه کل کشور استفاده می کنند مشمول این قانون می شوند و مناقصاتی که با بودجه عمومی دولتی از طرف شهرداری اجرا می شود حضور نماینده شورای شهر به عنوان ناظر لازم الاجرا است.

جدیدی در ادامه تاکید کرد این موضوع را به صورت تذکر کتبی به قالیباف شهردار تهران اعلام خواهد کرد.

در ادامه دنیامالی تصریح کرد: این اشتباه است که هر تذکری به ذهنمان می رسد بیان کنیم. من سالهاست عضو هیات مدیره این شرکت بودم. در کل دورانی که من در دولت بودم اسناد یک ریالی زیادی امضا کردم.

وی ادامه داد: املاک فی ما بین شهرداری و مترو یکی از موارد مطرح شده توسط حسابرس بوده است. املاکی که در مسیر مترو قرار می گیرد باید توسط سازمان املاک آزاد شود. این موارد سنواتی می شود اما در موضوع مجتمع های ایستگاهی صادق نیست. پروانه محتمع های ایستگاهی دستور مدیریت شهری و شورا بوده که بارگذاری شود و بخش خصوصی طرف شهرداری های مناطق بوده اند و عواید آن برای توسعه مترو استفاده می شده است.

به گفته دنیامالی موضوع مطرح شده درباره بانک ها صحیح است و پرداخت نکردن سهم دولت باعث اختلاف های مالی در حسابهای مترو شده است.

وی با اشاره به نتیجه گزارش حسابرس شرکت مترو و حسابرس منتخب شورا تاکید کرد: فاصله مقبول و عدم اظهار نظر بسیار زیاد است و این موضوع باید در یک نشست مشترکی به صورت اختصاصی بررسی شود.

تندگویان نیز اظهار داشت: من بارها تاکید کرده ام ما مشاور شهرداری هستیم و قصدمان کمک به روند کار است. بعضی از شرکتها نکات ابهام زیادی دارند و به کارگروه مشترکی نیاز دارند تا جمع بندی انجام شود. متاسفانه ابهامات در صحن مطرح می شود و جایگاهی مثل مترو با حجم کار بالا نمی تواند بدون ایراد باشد اما این ایرادات باید در جلسات کارشناسی بررسی شود.

وی ادامه داد: بارها گفته ام که پاسخ ها به صورت کتبی و همزمان باید بررسی شود. ما نمی خواهیم خدمات و زحمات را زیرسوال ببریم بلکه می خواهیم کارها را به صورت قانونی جلو ببریم.

دبیر نیز در ادامه گفت: ارائه نکردن اطلاعات مساوی با نتیجه عدم اظهار نظر است. ندادن اطلاعات به معنی عدم شفافیت است. دستگاه های نظارتی مثل بازرسی کل کشور هرگز عدم ارائه سند و اطلاعات را نمی پذیرد.

طلایی نیز در خصوص گزارش مترو پیشنهاد کرد کمیته ای مشترک برای بررسی گزارش حسابرسی شرکت مترو تشکیل شود شامل حوزه های نظارتی شورا و کمیسیون برنامه و بودجه که تا پایان آبان ماه گزارش حسابرس را بررسی کنند و تطبیق بدهند.

حافظی این تصمیم را غیرقانونی دانست و گفت: این بررسی در ماههای گذشته انجام شده و از طرف دیگر این کار دخالت در اجرا است. شورا اجازه دخالت در اجرا را ندارد.